عرفان علامه طباطبایی٬ خودشناسی در خداشناسی بود
کد خبر: 3545661
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۲
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

عرفان علامه طباطبایی٬ خودشناسی در خداشناسی بود

گروه معارف: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه خودشناسی٬ سیر علامه و راه سلوک او٬ خدا بود٬ گفت: علامه طباطبایی خود نداشت، هر چه بود خدا بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و از شاگردان علامه طباطبایی٬ ظهر امروز ۲۳ آبان ماه در مراسم یادواره علامه طباطبایی که در تالار ابن هیثم مشهد برگزار شد٬ گفت: علامه طباطبایی مکتب جامع علم و عمل به اخلاق و عرفان بود٬ او کسی است که هر قدر درباره فضایلش بگوییم کم است.
وی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی با شاگردان خود مانوس بود٬ به بیان خاطراتی از دوران همراهی با این عالم بزرگ اشاره کرد و افزود: در یک تابستان که همراه ایشان به زیارت حضرت رضا(ع) رفتیم، ظهر به حرم امام رضا(ع) رسیدیم و ایشان در تکاپو بودند که خودشان را به محلی در حرم برسانند که بتوانند نماز جماعت را پشت سر آیت‌الله میلانی بخوانند.
احمدی اظهار کرد: آیت‌الله میلانی و علامه طباطبایی با هم در یک حوزه درس خوانده بودند و علامه احترام ویژه‌ای برای آیت‌الله میلانی  قائل بود.
وی با بیان اینکه علامه طباطبایی خود نداشت، هر چه بود خدا بود، تصریح کرد: این غربی‌ها راه‌های دیگری برای سلوک دارند، در صورتی که راه سلوک٬ خداشناسی است. خودشناسی٬ سیر علامه و راه سلوک او٬ خدا بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به کتاب رساله الولایه علامه طباطبایی گفت: در این کتاب٬ ولایت و شناخت با بیانی رسا نوشته شده است.
وی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی در نجف در خدمت آیت‌الله قاضی بود، تصریح کرد: علامه طباطبایی بعد از فوت علامه قاضی٬ تا مدت‌ها به خودش عطر نمی‌زد و عزادار بود.
حجت‌الاسلام احمدی اظهار کرد: با وجود اینکه علامه٬ سراغ عرفان رفته بود اما ذره‌ای در آثارش انحراف نمی‌بینم، همچنین در آثار علمی علامه طباطبایی٬ ذره‌ای اختلاط موضوع وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی با وجود ترک زبان بودن٬ اشعار فارسی زیبایی سروده است، از علاقه خود به علامه سخن گفت و اظهار کرد: از سال 1336 شاگرد ایشان بودم و البته هنوز هم با علامه طباطبایی زندگی می‌کنم.
یادآور می‌شود٬ در پایان این یادواره از دو کتاب میزان معلمی یادنامه علامه سیدمحمدحسین طباطبایی و کتاب تربیت اخلاقی در آموزش با تاکید بر اندیشه‌های قرآنی و سیره عملی علامه طباطبایی٬ رونمایی شد.

captcha