نگاه به آینده؛ لازمه پیروزی در نبرد با نظام سلطه/ موسیقی؛ بهترین ابزار ترویج ارزش‌های انقلاب
کد خبر: 3548676
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۰
به مناسبت روز حقوق بشر؛

نگاه به آینده؛ لازمه پیروزی در نبرد با نظام سلطه/ موسیقی؛ بهترین ابزار ترویج ارزش‌های انقلاب

گروه فرهنگی: رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با بیان این‌که تولید آثار هنری ما در مقابل هجمه‌های رسانه‌ای غرب اندک است، اظهار کرد: یکی از مواردی که غرب مورد توجه قرار می‌دهد برنامه‌ریزی است به این معنا که ترفندها و راه‌های مبارزه جمهوری اسلامی را پیش‌بینی می‌کنند و برای هرکدام، ده‌ها راه حل و راه مبارزه طراحی می‌کنند.

سید جواد رفائی، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نقش فرهنگ و هنر در بازنمایی جنایات آمریکا را نقشی بسیار قوی و مهم دانست و با اشاره به سوء استفاده‌ها از هنر توسط نظام سلطه و غرب، تاکید کرد: غرب به دنبال آن است که نهایت استفاده را از هنر داشته باشد؛ بنابراین ما نیز در مقابل همین کار را انجام دهیم؛ رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌هایشان نیز فرموده‌اند که باید از هنر نهایت استفاده را ببریم و جنایات غرب را به ویژه در قالب سینما که از نقاط مهم تهاجم فرهنگی است نشان دهیم و بتوانیم با استفاده از این روش مخاطب را جذب کنیم.
نگاه به آینده و برنامه‌ریزی؛ لازمه پیروزی در نبرد با نظام سلطه
رفائی با بیان این مطلب که تولید آثار هنری ما در مقابل هجمه‌های رسانه‌ای غرب اندک بوده است، اظهار کرد: کارهایی انجام شده اما در مقابل تهاجم گسترده و برنامه‌ریزی‌شده چندصد ساله غرب اندک است؛  یکی از مواردی که غرب مورد توجه قرار می‌دهد برنامه‌ریزی است به این معنا که آن‌ها ترفندها و راه‌های مبارزه جمهوری اسلامی را پیش‌بینی می‌کنند و برای هرکدام، ده‌ها راه حل و راه مبارزه طراحی می‌کنند.
وی در همین راستا با تاکید بر لزوم آینده‌نگری برای بقای جمهوری اسلامی، افزود: نگاه ما به آینده اندک است، تهدیداتی که جمهوری اسلامی می‌شود تنها تهدیدات نظامی نیست، بلکه تهدید از راه هنر نیز وجود دارد؛ غرب با استفاده از ابزار هنر می‌تواند در دل جوانان ما نفوذ کند و ارزش‌های ما را به سخره بگیرد.
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با اشاره به نیروی انسانی غیرقابل مقایسه غرب در مقابل جمهوری اسلامی و برخورداری از امکانات مادی، بیان کرد: علاوه بر این موارد، غرب از اینکه برخی فناوری‌های جدید به ما برسد جلوگیری می‌کند اما با همه اینها تلاش‌هایی که در جمهوری اسلامی شکل‌گرفته بسیار مقدس و جهادی بوده که البته این تلاش‌ها باید افزایش پیدا کند.
بی‌توجهی به جوانان در جمهوری اسلامی
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در ادامه این گفت‌وگو، با بیان اینکه در دوره‌ای از انقلاب به نقش، نیرو و خلاقیت و مدیریت جوانان بی‌توجهی صورت گرفت، تصریح کرد: در حوزه‌هایی که مقداری به جوانان توجه شد مانند حوزه‌های علم و تکنولوژی، شاهد رشد بودیم و حتی از میانگین جهانی نیز بالاتر رفتیم؛ بنابراین اگر به داشته‌هایمان توجه کنیم، با وجود همه تحریم‌ها و تهدیدها، حتی می‌توانیم جریان‌های جدیدی را در علم به وجود بیاوریم.
وی در همین موضوع به حدیثی از امام علی(ع) اشاره کرد و ادامه داد: در حدیثی از امام علی(ع) نقل شده است که می‌فرمایند: «اگر می‌خواهید با کسی مشورت کنید با جوانان مشورت کنید، آنچه از مشورت به دست آوردید با پیران مورد بررسی قرار دهید و سپس اجرا کنید؛ وقتی از حضرت می‌پرسند چرا با جوانان مشورت کنیم می‌فرمایند: «زیرا جوانان فارغ از موانع تفکر صحیح مانند محافظه‌کاری و ... هستند.
پیشگامان انقلاب میدان را برای جوانان خالی کنند
رفائی با اشاره به اینکه بسیاری از امور در زمان پیامبر(ص) به عهده جوانان بوده است و خود حضرت علی(ع) نیز جوان بوده‌اند، ابراز کرد: در انقلاب نیز همین‌طور است؛ برخی دوستان ما اکنون مسن هستند، در زمان انقلاب جوان بودند و بازهم فکر می‌کنند جوان هستند اما باید میدان را برای حضور جوانان خالی کنند و کار را به آنان بسپارند.
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با انتقاد از جبهه‌گیری در مقابل ابزارهای جدید از سوی برخی افراد مسن در انقلاب، تاکید کرد: ما اعتقاد داریم که آینده از آن جهان اسلام است؛ بنابراین برای رسیدن به این هدف باید از همه ابزارها استفاده کنیم، نگاه ما به رسانه‌ها باید منطقی باشد، علما، فقها، مجتهدان و به ویژه کسانی که با جوانان در ارتباط هستند باید یه این مطلب توجه داشته باشند و از ابزارهای نو استفاده کنند.
انتقاد از جبهه‌گیری‌ها در مقابل ابزارهای نوین هنری از جمله موسیقی
وی با ابراز این مطلب که هنرهایی مانند موسیقی و سینما در دل و وجود جوانان ما وارد شده است، افزود: کسی نمی‌تواند بگوید این‌ها ارتباطی با ما ندارد؛ ما باید برای این هنرها برنامه‌ریزی داشته باشیم و بهترین آثار موسیقی را تهیه کنیم که بتواند بسیاری از دیدگاه‌ها و ارزش‌های انقلابی ما را به جوانان و جهان منتقل کند؛ رهبر معظم انقلاب همان‌طور که در سخنان‌شان آمده است، معتقدند که یک فیلم خوب از هزاران منبر بالاتر است؛ بنابراین اگر می‌ خواهیم به حاکمیت اسلام در جهان آینده فکر کنیم، باید از این ابزارها استفاده کنیم.
رفائی تبدیل هنر در خدمت فساد و بی‌بندوباری به هنر انقلابی را از ویژگی‌های انقلاب اسلامی برشمرد و عنوان کرد: برخی معتقدند ابزار هنر به دلیل اینکه در دوره حکومت پهلوی جهت منفی و بی‌بندوباری استفاده می‌شده است در زمان کنونی هم همین‌طور است، باید به سمت این هنرها برویم و آنها را پاک کنیم؛ همان‌طور که هنر سینما در زمان حکومت پهلوی هم وجود داشت اما در زمان جمهوری اسلامی فیلم‌هایی مانند، محمد رسول الله(ص)، از کرخه تا راین و ... که بسیار تأثیرگذار بودند تولید شد.
captcha