تقلید؛ فنی‌ترین دلیل پیشرفت در قرائت قرآن+ عکس
کد خبر: 3551089
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸

تقلید؛ فنی‌ترین دلیل پیشرفت در قرائت قرآن+ عکس

گروه جلسات و محافل: هادی موحدامین در جلسه قرآن خود به نکات مهمی درباره تلاوت قرآن تأکید کرد و گفت: فنی‌ترین دلیل برای قاری شدن توجه بیش از پیش به تقلید است. البته در بالا بردن کیفیت تلاوت قرآن توجه به مفاهیم هم از اهمیت بالایی برخوردار است اما به لحاظ فنی تقلید حرف اول را می‌زند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) جلسه قرآن هادی موحدامین، نفر اول مسابقات بین‌المللی کرواسی و حافظ کل قرآن در میدان بهاران، خیابان فرد محمدی، کوچه معرفت، کوچه کریمی، مسجد آل محمد(ص) برگزار شد.
در ابتدای این جلسه موحد‌امین در مورد علت به وجود آمدن استرس بین حفاظ قرآن بیان کرد: چون یک حافظ معمولاً خودش را در شرایط سخت مسابقه قرار نداده و در این شرایط به اجرای برنامه نپرداخته به محض اینکه می‌خواهد در یک جلسه یا مسابقه قرائت قرآن داشته باشد دچار استرس می‌شود و راه درمان این مسئله نیز تمرین کردن در شرایط مسابقه و تحویل دادن آیات در جلسات مختلف است.
جلسه قرآن هادی موحد امین
قاری بین‌المللی قرآن در مورد آداب تلاوت قرآن گفت: یکی از آداب قرائت قرآن عدم گرفتن نفس در طول اجرای یک قطعه است، همانطور که در برخی از رشته‌های ورزشی ملاحظه می‌کنیم که افرادی که در آن ورزش وارد می‌شوند باید ملزم به قراردهای آن ورزش باشند در قرائت قرآن هم همین است و باید ملزم به رعایت آدابی مانند عدم نفس‌گیری در یک قطعه بود.
وی افزود: البته پرنفس خواندن هم خوب نیست چراکه گاهی اوقات ممکن است قاری با انگیزه‌های خودنمایی و ... دوست داشته باشد چند خط را یک نفس بخواند و مورد تشویق واقع شود اما این صحیح نیست و این مسئله می‌تواند یکی از کمین‌های شیطان برای قراء باشد، البته برخی از آیات هستند که ممکن است تا دو خط هم ادامه داشته باشند و قاری اگر آن را یک نفس نخواند حق مطلب ادا نمی‌شود، این موارد جزء استثنائات محسوب می‌شود اما در کل هم باید به عدم نفس‌گیری در طول یک قطعه توجه داشت و هم توجه کرد که پرنفس خواندن هم مناسب نیست بلکه اقتضائات خودش را دارد.
هادی موحد امین
حافظ کل قرآن با اشاره به آیات مربوط به صحبت‌های خداوند با ابلیس تصریح کرد: خداوند در آیه 98 سوره نحل می‌فرماید: زمانی که می‌خواهید قرآن بخوانید به خداوند پناه ببرید، در این آیه از عبارت «فَاسْتَعِذْ» به معنای پناه بردن استفاده شده و خداوند این فعل را در باب استفعال به کار برده که فعل در این باب به معنای طلب است، به این معنا که باید پناه بردن به خداوند را طلب کرد و دنبال آن بود، شیطان هم با افرادی مانند قاریان قرآن بیشتر کار دارد در نتیجه باید حواسمان بیش از پیش به این مسئله باشد.
موحدامین افزود: علت اینکه برخی از قراء در ایران می‌توانند تلاوت‌های حدود 2 ساعته داشته باشند این است که به تقلید کردن بهای فراوانی داده‌اند و فنی‌ترین دلیل برای قاری شدن توجه بیش از پیش به تقلید است. البته در بالا بردن کیفیت تلاوت قرآن توجه به مفاهیم هم از اهمیت بالایی برخوردار است اما به لحاظ فنی تقلید حرف اول را می‌زند.
جلسه قرآن هادی موحد امین
وی بیان کرد: هم چنین باید توجه داشت که باید با حوصله کار را پیش برد و در هر هنری حوصله و پرهیز از عجله موجب پیشرفت می‌شود و انسان عجول هنرمند نخواهد شد همچنان که قاری عجول نیز موفق نخواهد شد.
در پایان یادآور می‌شود، جلسه قرآن هادی موحدامین، قاری بین‌المللی و حافظ کل قرآن روزهای یکشنبه به نشانی میدان بهاران، خیابان فرد محمدی، کوچه معرفت، کوچه کریمی، مسجد آل محمد(ص) از ساعت 18 تا 19:30 برگزار می‌شود.
captcha