پای صنعت حلال به بوسنی هم باز شد + عکس
کد خبر: 3553844
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۳

پای صنعت حلال به بوسنی هم باز شد + عکس

گروه بین‌الملل: تولید‌کنندگان محصولات غذایی، بانک‌ها و هتل‌داران کشور بوسنی‌وهرزگوین در پاسخ به نیاز مسلمانان این کشور و سیل گردشگران از منطقه خاورمیانه و نیز افزایش تجارت با کشورهای عربی، به اتخاذ استانداردهای حلال روی آورده‌اند.

پای صنعت حلال به بوسنی هم باز شد
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه خبری «دیلی استار»، کشور بوسنی‌وهرزگوین که نیمی از جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، از سال 2006 که به عنوان نخستین کشور اروپایی توانست مرکز صدور گواهی حلال را تأسیس کند، تبدیل به یک کشور برجسته منطقه بالکان در تولید محصولات حلال شده است.
«امیر ساکیچ»، رئیس مرکز صدور گواهینامه حلال در بوسنی‌وهرزگوین گفت: ظرفیت تولیدی صنعت حلال بسیار بالاست زیرا این امر، پدیده‌ای نوین در کشور بوسنی‌ است و هیچ شکافی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد.
وی افزود: صنعت حلال در منطقه بالکان طی دهه گذشته در هر سال حدود 17 درصد رشد دارد.
مرکز صدور گواهینامه حلال بوسنی‌ تاکنون برای هزاران محصول از کشورهای مونته‌نگرو و لیتوانی گواهینامه حلال صادر و به کشورهای کرواسی و مقدونیه کمک کرده است تا بتوانند مرکز صدور گواهینامه حلال خود را تأسیس کنند.
پای صنعت حلال به بوسنی هم باز شد
طبق آمار شرکت مشاور «توماتسو دیلویت» که بزرگترین شرکت خدمات حرفه‌ای در جهان است، ارزش صنعت حلال در سال 2015 یک تریلیون دلار بوده که در یک سال حدود 15 درصد رشد داشته است.
مرکز صدور گواهینامه حلال بوسنی‌وهرزگوین تایید کرد: تمامی محصولات غذایی مطابق با قوانین حلال اسلامی تولید می‌شود.
«واسویجا پولجو»، رئیس شرکت تحقیقات مراقبت‌های بهداشتی در زمینه تولید مواد غذایی «سارایوو»، پایتخت بوسنی و هرزگوین در این باره گفت: حلال بودن محصولات غذایی نیازمند این است که مواد خام آن‌ها فاقد هرگونه آفت‌کش، مواد سنگین، تراریخت، آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر موادی باشند که تاثیر سوء بر سلامت دارند.
عامل پیشرفت صنعت حلال در بوسنی‌وهرزگوین
بانک اسلامی بوسنی‌وهرزگوین(BBI) تنها بانک اسلامی بزرگ این کشور که بر اساس اصول شریعت اسلامی فعالیت می‌کند؛ با تخصیص 300 میلیون دلار تسهیلات بانکی به پروژه‌های حلال به صادرات کالاهای حلال کمک می‌کند.
«امیر بوکوویچ»، رئیس بانک اسلامی بوسنی گفت: صنعت حلال یک مسیر ارتباطی برای کشورهای اسلامی محسوب می‌شود، زیرا امروزه این صنعت بیشترین درآمد را دارد.
پای صنعت حلال به بوسنی هم باز شد
سرمایه‌گذاران منطقه خلیج فارس نیز با خرید بزرگترین زمین‌های زراعی و شرکت‌های تولید محصولات حلال در کشور بوسنی‌وهرزگوین، به رفع ضعف‌های موجود در زنجیره تأمین مواد اولیه محصولات حلال کمک می‌کنند.
«سالجو مرکولیچ»، مدیر دو هتل بزرگ در سارایوو گفت: نخستین چیزی که گردشگران کشورهای عربی در بازدید از بوسنی‌وهرزگوین به آن توجه می‌کنند، این است که آیا هتل گواهی حلال دارد یا خیر.
وی گفت: دریافت گواهینامه حلال هزینه بالایی می‌برد و تهیه مواد غذایی ارگانیک نیز گران‌تر است اما این هزینه‌ها با داشتن مشتری زیاد جبران می‌شود.
captcha