ارتقای کیفی؛ هدف همایش پژوهش‌های قرآنی/ چاپ مقالات برتر در سه مجله پژوهشی
کد خبر: 3555733
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
سیدمحمد نقیب تصریح کرد:

ارتقای کیفی؛ هدف همایش پژوهش‌های قرآنی/ چاپ مقالات برتر در سه مجله پژوهشی

گروه دانشگاه: دبیر کمیته علمی دهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی با تاکید بر این‌که کیفی‌سازی و اعتمادسازی در دستور کار این دوره از همایش قرار گرفته است، گفت: مقالات برتر در سه مجله علمی ـ پژوهشی چاپ می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، دهمین دوره همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی، توسط دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و زیر نظر سازمان اوقاف و امور خیریه، در حالی اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌شود، که پس از برگزاری آخرین دوره از این همایش در سال 1394، کاستی‌هایی در ارتباط با این همایش نظیر فرصت محدود برای ارسال مقالات، نحوه داوری، قرار نگرفتن چکیده مقالات در اختیار شرکت‌کنندگان و صاحب‌نظران در حین برگزاری همایش و نهایتا ملاکهای انتخاب نفر برتر این همایش قرآنی بحث‌هایی را در این خصوص برانگیخت.
حال با گذشت یکسال از برگزاری آخرین دوره، قرار است اردیبهشت ماه سال آینده و همزمان با برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن، دهمین دوره این همایش برگزار شود. طبیعی است، با وقفه‌ای که در برگزاری دور جدید همایش بین المللی پژوهش‌های قرآنی ایجاد شد، انتظارها از سطح برگزاری همایش، چه از لحاظ کمی و چه از نظر کیفی بالاتر رفته است؛ چنان‌که حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، دبیر کمیته علمی این همایش نیز بر کیفی‌سازی این دوره همایش تاکید دارد. در این راستا گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام نقیب؛ معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن و دبیر کمیته علمی این همایش داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به تلاش کمیته برگزاری همایش در جهت بالا بردن کیفیت برگزاری همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی گفت: در این دوره از همایش تلاش ما بر این امر معطوف است که سطح کیفی و علمی مقالات را بالاتر ببریم. برگزارکنندگان این دوره از همایش، تمام هم و غم‌شان، ایجاد فضایی در راستای کیفی‌سازی و اعتمادسازی است و اینکه چه تعداد پژوهش به این مجموعه باید برسد، در دستور کار کمیته علمی نیست.
حجت‌الاسلام نقیب ادامه داد: مقالات رسیده به کمیته ارزیابی همایش تاکنون مجموعا 90 مقاله بوده است. تعداد محدودی مقاله از کشورهای عراق، الجزایر، تونس و مصر به دست ما رسیده و تلاش بر این است که مهلت ارسال مقالات به همان زمان تعیین شده یعنی 20 دی ماه محدود شود و تمدید نگردد. اما فراخوان دریافت مقاله‌های خارجی تا پایان بهمن ماه امسال است، آن هم به این خاطر که اطلاع‌رسانی به خارج از کشور دیرتر انجام شد.
وی در پاسخ به این پرسش که چه تمهیداتی در راستای بهبود کیفیت برگزاری همایش دهم و رفع موانع اندیشدیده شده، گفت: در دهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی قرار است چکیده مقالات در حین برگزاری همایش، در اختیار پژوهشگران، اساتید و صاحب‌نظران قرار گیرد و به سمع و نظر آن‌ها برسد، چرا که در دوره گذشته چنین امری اتفاق نیفتاد و همین موضوع باعث زیرسوال رفتن سطح علمی همایش شد. توجه به این موضوع یکی از دلایل تعویق همایش دهم و وقفه یکساله آن بود تا بتوانیم سطح علمی برگزاری همایش را بالا ببریم.
نقیب هم‌چنین افزود: مجموع افراد برگزیده در همایش دهم، از 40 نفر در دوره قبل، به 10 پژوهشگر برتر تقلیل پیدا می‌کند. جوایز در پایان این همایش به پژوهش‌های برتر تعلق خواهد گرفت و در این راستا، مقاله سفارشی نداشته‌ایم. قرار است از بین آثار رسیده به کمیته، آن‌هایی که بهترین هستند انتخاب شوند، بنابراین سفارش مقاله به سازمان یا نهادی معنا ندارد.
دبیر کمیته علمی دهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی درباره چاپ مقالات در مجلات علمی- پژوهشی گفت: در نظر داریم با سه مجله علمی- پژوهشی تفاهم‌نامه امضا کنیم و قرار است مقالات برتر در این مجلات علمی- پژوهشی چاپ شوند. طی هماهنگی‌های انجام شده، قرار است با دو مجله علمی- پژوهشی از موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و یک مجله از دانشگاه معارف اسلامی تفاهم‌نامه امضا شود.
وی افزود: این به آن معناست که مقالات همایش پژوهش‌های قرآنی، مجدد توسط کمیته علمی آن مجله مورد ارزیابی علمی قرار می‌گیرند و اساتید صاحب‌نظر در آن مجله مقالات را داوری می‌کنند و سپس چاپ خواهد شد. هم‌چنین، مقالات در مجله علمی- پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن به چاپ می‌رسد.
نقیب در خصوص مسئولان علمی و اجرایی این همایش اظهار کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین الهی‌زاده، به عنوان رئیس این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی؛  دبیر علمی همایش و مجتبی قاسمی سعادت آبادی به عنوان دبیر اجرایی همایش سال آینده از سوی این دانشگاه معرفی شده‌اند.
وی افزود: کمیته داوری این همایش تشکیل و ارزیابی‌ها شروع شده است. در این راستا با 40 دانشگاه تفاهم‌نامه امضا کردیم و از اساتید همین دانشگاه‌ها برای ارزیابی علمی مقالات استفاده خواهیم کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر بچاری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قرآن و معارف نیز مسئول کمیته ارزیابی دهمین همايش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی است.
در پایان یادآور می‌شود، موضوع دهمین دوره از همایش بین المللی پژوهش‌های قرآنی؛ «قرآن کریم و فرهنگ انقلاب» است و در پنج محور کلی: «ماهیت، مبانی و شاخصه‌ها»، «قلمرو و گونه‌ها»، «پیامدها»، «آسیب‌ها و چالش‌ها» و «راهکارها»، در اردیبهشت ماه سال آینده و همزمان با مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند جهت شرکت در این همایش آثار خود را در قالب کتاب، پایان‌نامه، مقاله و طرح پژوهشی تا 20 دی ماه 95 به کمیته علمی این همایش ارسال کنند.

captcha