ادامه دادگاه فرماندار جاکارتا به اتهام اهانت به قرآن
کد خبر: 3559103
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴

ادامه دادگاه فرماندار جاکارتا به اتهام اهانت به قرآن

گروه بین‌الملل: سومین جلسه دادرسی باسوکی آهوک تجاهاجا پورناما، فرماندار جاکارتای اندونزی امروز، 14 دی ماه، با حضور شاهدان ادامه می‌یابد.

ادامه دادگاه فرماندار جاکارتا به اتهام اهانت به قرآن

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «Strait Times»، شش شاهدی که در این جلسه دادرسی حضور دارند، اعضای شورای علمای اندونزی هستند که از سوی جبهه مدافعان اسلام اداره می‌شود و تظاهرات‌های گسترده‌ای را در جاکارتا برای دستگیری و زندانی شدن آهوک برگزار کردند.

باسوکی آهوک تجاهاجا پورناما، نخستین فرماندار مسیحی و چینی‌‌‌تبار جاکارتا در نیم قرن گذشته است. وی در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود گفته بود که مخالفانش از آیه‌ 51 سوره مائده علیه او استفاده می‌کنند.

در ویدئوی منتشر شده از سخنرانی مذکور، آهوک در سخنان خود به آیه۵۱ سوره مائده «ای اهل ایمان، یهود و نصاری را به دوستی مگیرید، آنان بعضی دوستدار بعضی دیگرند، و هر که از شما مؤمنان با آن‌ها دوستی کند به حقیقت از آن‌ها خواهد بود؛ همانا خدا ستمکاران را هدایت نخواهد نمود» اشاره می‌کند و خطاب به مردم می‌گوید: اگر شما به خاطر سوءاستفاده افراد ترسو و نژادپرست از این آیه قرآن می‌خواهید به من رأی ندهید، همان بهتر که به من رأی ندهید.

آهوک در جلسه اول دادرسی گفت: آنچه گفتم به قصد تفسیر قرآن نبوده چه رسد به اینکه به قصد توهین به اسلام یا علما انجام شده باشد. سخنان من خطاب به سیاستمداران رقیب بود که با سخنانان ناعادلانه تلاش می‌کردند که مردم به من که یک غیرمسلمان هستم، رأی ندهند.

وی در جلسه دوم دادرسی که 23 آذر ماه برگزار شد با چشمانی اشکبار بار دیگر اتهام اهانت به قرآن را رد کرد و گفت که قصد اهانت به قرآن و مسلمانان را نداشته و ندارد و در طول مدت مسئولیت خود خدمات متعددی به مسلمانان ارائه داده است.

قاضیان این پرونده روز 7 دی ماه نیز دادخواست وکلای آهوک مبنی بر اینکه حقوق قومیتی این سیاستمدار چینی‌تبار نقض شده خواستار لغو ادامه دادرسی شدند که دادگاه با آن موافقت نکرد.

ادامه دادگاه آهوک امروز بدون پخش زنده تلویزیونی ادامه خواهد یافت و رسانه‌ها تنها در صورت داشتن مجوز از هیئت قضات می‌توانند جلسه دادرسی را ضبط کنند.

پلیس اعلام کرد که 2500 نفر از پرسنل خود را برای حفظ امنیت این دادرسی به خدمت گماشته است.

آهوک یکی از سه نامزد انتخابات فرمانداری جاکارتا بود که ماه آینده برگزار می‌شود. رقبای او پسر رئیس‌جمهور سابق اندونزی و وزیر سابق فرهنگ و آموزش و پرورش هستند.

captcha