آموزش «سانسکریت»؛ بهانه‌ای برای معرفی قرآن به هندوها
کد خبر: 3560284
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷

آموزش «سانسکریت»؛ بهانه‌ای برای معرفی قرآن به هندوها

گروه بین‌الملل: یک بانوی مسلمان هندی در ابتکاری جالب برای جذب هندوها به قرآن کریم، به برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن به زبان مذهبی آن‌ها یعنی سانسکریت اقدام کرده است.

آموزش «سانسکریت»؛ بهانه‌ای برای معرفی قرآن به هندوها
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه خبری «inuth»، «راضیه محمد کوتی»، بانوی مسلمان ایالت «کرالا» در جنوب کشور هند از دو ابزار دانش و زبان استفاده کرده است تا بتواند بدون ایجاد تعصب‌های مذهبی، هندوها را به سمت قرآن کریم جذب کند.
در کشور هند اگر به کسی گفته شود یک نفر قرآن و زبان سانسکریت را آموزش می‌دهد، شگفت‌زده خواهد شد، زیرا سانسکریت زبان مذهبی مردم هندو است و شاید چنین معلمی به خاطر زدودن کلیشه‌های اشتباه مورد تحسین قرار بگیرد و راضیه محمد کوتی یکی از معلمانی است که دست به چنین کاری زده و کلاس‌های قرآن و آموزش زبان سانسکریت را برای مسلمانان و هندوها در کنار هم برگزار می‌کند.
وی که فارغ‌التحصیل دانشگاه «CMS» در منطقه «کوتویام» ایالت کرالا در رشته شیمی است، یادگیری زبان سانسکریت را در سال 2012 شروع کرد.
وی گفت: یادگیری زبان سانسکریت هرگز مانعی برای انجام اعمال مذهبی من نبوده است و در واقع روز من قبل از یادگیری زبان با نماز صبح و تلاوت قرآن شروع می‌شد.
انگیزه آموزش قرآن و زبان سانسکریت
راضیه معتقد است دانش و زبان ارتباطی به مذهب ندارند و قرآن کریم به عنوان یک دستورالعمل و دانش عمومی است که تنها مختص مسلمانان نیست و با القای چنین نگرشی جایی برای تبعیض نمی‌ماند.
وی نگرش خود را مبنی بر آموزش قرآن به عنوان یک دانش در ذهن 96 دانش‌آموز القا کرده است و کلاس‌های خود را مکان علم‌آموزی می‌داند نه تبعیض و تعصب و بیشتر شرکت‌کنندگان در کلاس، هندوهای مشتاقی هستند که دوست دارند علم قرآن را بیاموزند.
کلاس آموزش زبان سانسکریت او شامل 180 دانش‌آموزر است که یک چهارم آن را مسلمانان از جمله «رشید بقاوی»، خطیب مشهور مسلمان تشکیل می‌دهند.  
آموزش به کودکان «اوتیسمی» و سالخوردگان
راضیه با دریافت مدرک «برنامه‌ریزی عصبی کلامی» که یک رویکرد ارتباطی، رشد فردی و یک روش روان‌درمانگری است، به کودکان «اوتیسمی» نیز زبان سانسکریت و قرآن را آموزش می‌دهد.
وی گفت: تدریس یکی از تخصص‌هایی است که فرد می‌تواند از طریق آن دانش را به افراد منتقل و افکار خود را بازتاب کند.
راضیه در آموزش سالخوردگان نیز مهارت دارد و توانست پیرزن 60 ساله را تشویق به یادگیری و حضور در کلاس‌های خود کند.
شاگردان چه می‌گویند؟
«وینتا کیسی»، از شاگردان هندوی راضیه گفت: یادگیری زبان سانسکریت از یک معلم مسلمان برای ما یک افتخار است زیرا باعث می‌شود آن را یک برتری بدانیم.
«نفیسه ام وی»، از شاگردان مسلمان او گفت: خانواده‌های مسلمان خوشحال هستند که ما زبان سانسکریت را در کنار قرآن یاد می‌گیریم.
وی افزود: زمانیکه شنیدیم یک بانوی مسلمان زبان سانسکریت را آموزش می‌دهد، با خود گفتیم چرا باید عقب بمانیم.
راضیه در کلاس قرآن خود که اکثرا هندوها هستند، گفت: معنویت روح تمام ادیان است و یادگیری قرآن شما را از فضیلت‌های اسلام مطلع می‌کند.
تأسیس کتابخانه قرآنی
راضیه برای ترویج دانش قرآنی و آشنایی با جهان‌بینی اسلامی کتابخانه کوچکی را در مرکز آموزشی خود راه‌اندازی کرده است.
وی همراه دو دختر خود به یادگیری زبان فرانسه نیز اهتمام ورزیده زیرا معتقد است با یادگیری زبان‌های مختلف می‌تواند سفیر قرآن در میان مردم آن زبان‌ها باشد.
captcha