کید حضرت ابراهیم(ع) به منظور رجوع مردم به فطرت خود بود
کد خبر: 3563830
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
آیت‎الله هادوی تهرانی:

کید حضرت ابراهیم(ع) به منظور رجوع مردم به فطرت خود بود

گروه حوزه‎های علمیه: آیت‎الله هادوی تهرانی با اشاره به داستان حضرت ابراهیم(ع)، هدف کید این پیامبر را رجوع مردم به فطرت خود دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا)، آیت‎‏الله هادوی پیش از ظهر امروز 28 دی‌ماه در تفسیر سوره انبیا گفت: زمانی که حضرت ابراهیم(ع) در مواجهه با مخاطبان خود که «لابیه» و «قومه» بودند نتوانست با طرح استدلال انها را قانع کند، به آنها گفت که من کیدی در برابر بت‎های شما به کار خواهم برد.
وی افزود: کید حضرت ابراهیم نیز خراب کردن بت‎ها، به جای بت بزرگ بود و دلیل این کار نیز آن بود که وقتی مردم به شهر باز می‎گردند از این فرصت برای هدایت مردم استفاده کرد.
استاد حوزه بیان کرد: وقتی مردم به شهر بازگشتند این سوال را مطرح کردند که چه کسی بت‎ها شکسته است و هرکس که این کار را کرده است قطعا از ظالمین بوده است؛ سپس بیان کردند که از جوانی سراغ داریم که از این بت‎ها بیزار است و برای اینکار حضرت را به میان جمع آوردند و دادگاهی علنی برای او تشکیل دادند.
هادوی تهرانی گفت: در آیه 62 این سوره بیان شده است که مردم از حضرت پرسیدند که شما بت‎ها را شکستید؟ حضرت به آنها گفت که این بت بزرگ چنین بلایی بر سر بت‎های دیگر آورده است و اگر این بت‎ها سخن می‎گویند از آنها بپرسید.
وی اظهارکرد: سپس در آیه 64 حضرت ابراهیم دلیل این کید را بیان کردند و با اینکار مردم خودشان متوجه شدند که چه کرده‎اند و با مراجعه به خود این ظلم درونی را پی بردند.
استاد حوزه بیان کرد: علم مقدمه خوبی برای ایمان است ولی هر کس که علم دارد لزوما ایمان ندارد؛ به همین دلیل با وجود اینکه به کار بد خود علم داشتند، ولی ایمان نیاوردند.
هادوی تهرانی گفت: حضرت ابراهیم(ع) در ادامه آنها را به فکر وادار کردند و از آنها خواستند که مردم را به خود و وجدان خود رجوع دهند، ولی مردم غوغاسالاری ایجاد کردند و بیان کردند که حضرت ابراهیم(ع) باید به آتش کشیده شود؛ در این میان تنها یک نفر به حضرت ابراهیم ایمان آورد.
captcha