خوزستان می‌تواند استان معین قرآنی جنوب کشور باشد
کد خبر: 3566157
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴

خوزستان می‌تواند استان معین قرآنی جنوب کشور باشد

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور با بیان اینکه استان خوزستان را می‌تواند قطب قرآنی برای منطقه جنوب کشور در نظر گرفت، گفت: برخی پروژه‌های قرآنی خوزستان قابلیت طرح در سطح ملی را دارند.

به گزارش با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور امروز سه شنبه 5 بهمن‌ماه در حاشیه بازدید از اداره کل تبلیغات اسلامی استان خوزستان و نشست با مسئولان این سازمان گفت: در استان خوزستان با ظرفیتی خوبی که وجود دارد، وضعیت کار قرآنی، وضعیت ویژه و قابل قبولی است. خوزستان در برخی از آیتم‌ها جزء 5 استان اول کشور است؛ مثلاً در برگزاری آزمون‌های حفظ قرآن. استان خوزستان در طی 10 سال گذشته در بخش حافظان قرآن، جزء 5 استان اول کشور بوده است و این نشان می‌دهد برنامه حفظ در استان خوزستان توسعه خوبی پیدا کرده و علاقه‌مندان زیادی دارد.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه تعداد مؤسسات، استان خوزستان جزء پرتعدادترین استان‌ها به لحاظ مؤسسات قرآن در کشور به شمار می‌آید. این آمار قابل توجه است و این نشان می‌دهد ظرفیت کار قرآنی در این استان خیلی بالا است. علاوه بر این نیروهای قرآنی خیلی خوبی که در استان وجود دارند و برخی از آنها در سطح ملی و بین المللی مطرح هستند.

پروژه‌های قرآنی خوزستان قابلیت مطرح شدن در سطح ملی را دارند

قره‌شیخلو با اشاره به پروژه‌ها قرآنی استان خوزستان گفت: برخی از این پروژه‌ها ظرفیت این را دارد که به صورت ملی مطرح شوند و حتی برای افتتاح آنها به گونه‌ای هماهنگی صورت گیرد که شبکه قرآن و رادیو قرآن این رویداد را پوشش دهند تا استان‌های دیگر نیز تشویق شوند و از این کارها استقبال کنند و از ظرفیتی که وجود دارد، استفاده کنند.

در بخش عمرانی در حوزه قرآن بسیار ضعیف هستیم

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور با بیان اینکه در بخش عمرانی در حوزه قرآن بسیار ضعیف هستیم، گفت: در درجه اول از فضاهای موجودی که داریم باید استفاده کنیم اما در کنار آن فضاهای اختصاصی نیاز داریم، مراکزی که بتوانند خدمات تخصصی قرآنی را در فضایی آبرومند و در شأن قرآن ارائه دهند.

وی اعلام کرد: این آمادگی وجود دارد که این پروژه‌ها که در استان خوزستان آماده بهره برداری هستند در سطح ملی مطرح ‌شوند و افتتاح این پروژه‌ها با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور را پیگیری می‌کنیم.

خوزستان می‌تواند استان معین قرآنی جنوب کشور باشد

قره‌شیخلو در ادامه اظهار کرد: استان خوزستان را می‌توانیم حداقل با یک نگاه اولیه یک قطب قرآنی برای منطقه جنوب کشور در نظر بگیریم و فضایی را مهیا کنیم که خوزستان به عنوان استان معین برای استان‌هایی که در زمینه قرآنی ضعف دارند، تبدیل شود؛ علاوه بر این، تبادلات قرآنی با کشورهای همجوار نیز می‌تواند مؤثر باشد و کار را توسعه دهد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور افزود: این آمادگی وجود دارد که جلسات مستمری را با استان برگزار کنیم و برنامه مدونی برای سه یا پنج سال آینده با این نگاه فرااستانی تدوین کنیم تا کار قرآنی در استان توسعه و ارتقا یابد و استان‌های همجوار و کشورهای همسایه نیز بتوانند از این تجربه استفاده کنند.

آموزش کارشناسان قرآنی کشور

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آموزش نیروی انسانی دارالقرآن‌های سطح کشور گفت: امسال کارشناسان قرآنی 10 استان در دوره‌های افزایش ارتقاء توان مدیریتی و قرآنی شرکت کردند و تا پایان اردیبهشت‌ کارشناسان قرآنی 31 استان در این دوره‌ها شرکت خواهند کرد. بناست این دوره‌ها به صورت مستمر یک تا دوبار در سال برگزار شوند.

تأکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت امنای سازمان دارالقرآن کریم

قره‌شیخلو با اشاره به دیدار اخیر هیئت امنای سازمان دارالقرآن و تعدادی از قرآنیان کشور با مقام معظم رهبری گفت: ایشان در این دیدار نکات جالبی را مطرح فرمودند؛ نکته اول نیاز کشور به فعالیت‌های قرآنی و توسعه این گونه فعالیت‌هاست. ایشان بیان داشتند مجرای این توسعه سازمان تبلیغات و اداره اوقاف هستند. این نشان می‌دهد ایشان از سازمان تبلیغات توقع دارند که توجه ویژه‌ای به قرآن داشته باشد. نکته دیگر مورد تأکید ایشان کارشناسی کارها است؛ تأکید کردند که کارهای قرآنی نیاز به کارشناسی، برنامه‌ریزی و طراحی درست دارد و باید این فعالیت‌ها با توجه به شرایط روز انجام شود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور با اشاره به همکاری صداوسیمای استان با اداره کل  تبلیغات خوزستان در زمینه پوشش برنامه‌های قرآنی گفت: تجربه نشان داده است که صداوسیما در هر موضوعی که به صورت جدی وارد شود خیلی زود نتیجه آن را در جامعه می‌توانیم ببینیم. در زمینه قرآن، صداوسیما باید در تراز نظام جمهوری اسلامی حضور جدی‌تر داشته باشد گرچه تاکنون در این زمینه زحمت‌ کشیده‌اند. تفاهم‌نامه اداره کل تبلیغات استان با صداوسیما در این زمینه قابلیت مطرح شدن در سطح ملی را دارد.

تعطیل شدن مسابقات تلاوت و تسنیم

وی در ادامه با اشاره به مسابقات قرآن تلاوت گفت: این مسابقات اعتباری معادل یک میلیارد تومان هزینه داشت و با توجه به اینکه برگزاری این مسابقات اقدامی نو و جدید بود، تمایل به ادامه آن داشتیم اما به دلیل محدودیت اعتبارات، به اجبار اولویت را به برنامه‌های دیگر واگذار کردیم. مسابقات تسنیم نیز متأسفانه به جای اینکه از سوی سازمان‌ها و نهادهای دیگر تقویت شود، تعطیل شد.

قره‌شیخلو بیان کرد: در استان خوزستان می‌توانیم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در حوزه قرآن به کمک دستگاه‌ها، بخش مردمی و زیرساخت‌های خوبی که اینجا طراحی شده است باشیم، به ویژه پروژه‌های قرآنی که اگر راه‌اندازی شوند می‌توانند موج جدید قرآنی در کشور ایجاد کنند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور با بیان اینکه در بحث قرآن در استان خوزستان جدی هستیم، تأکید کرد: باید این موارد را ریزتر بررسی کنیم و ببینیم چه جاهایی می‌توانیم مؤثرتر باشیم، سرمایه‌گذاری کنیم و چه جاهایی می‌توانیم از ظرفیت استان بهره‌مند شویم. اگر این اتفاق بیفتد دو طرف به نتیجه مطلوب نزدیک می‌شویم.

سازمان مجازی دارالقرآن کریم در حال طراحی است

قره‌شیخلو در بخشی از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره ایده راه‌اندازی کلاس‌های هوشمند قرآنی و آموزش مجازی قرآن تصریح کرد: جای کلاس‌های هوشمند قرآنی خالی است اما در بحث آموزش مجازی یک سالی است که در دارالقرآن روی آن کار می‌کنیم. ما 50 عنوان دوره آموزشی در سازمان دارالقرآن در زمینه قرائت، مفاهیم، حفظ، سبک زندگی و ... داریم که کل این مدل آموزشی در حال تبدیل به مجازی است. همه خدماتی که حضوری ارائه می‌شوند این ظرفیت را دارند که به صورت غیرحضوری نیز ارائه شوند. از این رو یک سازمان مجازی دارالقرآن در حال طراحی است.

فعالیت 5 هزار مؤسسه قرآنی و 6500 خانه قرآن در سطح کشور

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در هر استان یک اداره امور قرآنی داریم و در کل کشور 560 کارشناس امور قرآنی مشغول فعالیت هستند. در سطح کشور 5 هزار مؤسسه قرآنی ایجاد شد‌ه‌‍ اند. در کنار آنها تشکل‌های دیگری نیز مثل خانه‌های قرآنی که بخشی از آنها شهری و بخشی روستایی هستند نیز فعالیت می‌کنند. در مجموع شش هزار و 500 خانه قرآن در کل کشور فعال هستند که در کنار رشد کیفی، رشد کمی آنها را هم در نظر داریم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور افزود: جلسات سنتی قرآن نیز در سطح کشور برگزار می‌شود. مطابق آماری که در اختیار سازمان است نزدیک به 6 یا 7 هزار جلسه سنتی قرآن به صورت خودجوش و مردمی در کشور برگزار می‌شود.

برنامه سازمان دارالقرآن برای افزایش مخاطبان برنامه‌های قرآنی

قره‌شیخلو در پاسخ به سؤالی در زمینه گسترش مخاطبان برنامه‌های قرآنی در سطح کشور گفت: شاید کسوت سازمان دارالقرآن الکریم بیشتر به موضوعات آموزشی آن باشد. بیش از 30 سال است که سازمان دارالقرآن کارهای آموزشی را در کشور انجام می‌دهد، توسعه بسیار خوبی نیز داشته است اما از سه، چهار سال اخیر به این نکته رسیدیم که این آموزش‌ها لازم است ولی کافی نیست. یعنی سمت و سوی برنامه‌ها باید یک مقدار تغییر کنند و به این سمت برود که محتوا در آن بیشتر بشود و وقتی محتوا بیشتر شود قطعا مخاطبان آن فراگیرتر می‌شوند.

برگزاری دوره‌های سبک زندگی قرآنی در 15 استان

وی ادامه داد: در این راستا دوره‌هایی با عنوان سبک زندگی قرآنی طراحی شد که آغاز شده است و تا پایان امسال در 15 استان کشور کارگاه‌های سبک زندگی قرآنی با موضوعات مختلف یک روزه برگزار خواهد شد. دو دوره تربیت مربی سبک زندگی قرآنی در تهران اجرا شده است و دوره سوم آن امروز 5 بهمن آغاز می‌شود و براساس صحبتی که با حجت الاسلام و المسلمین بلک داشتیم اعلام آمادگی شد که یک دوره خاص در استان خوزستان طراحی شود که هماهنگی برای اجرایی کردن آن در این سفر انجام خواهد شد.

برگزاری 200 دوره سبک زندگی قرآنی در سال آینده

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور اعلام کرد: برای سال آینده نیز توسعه خوبی برای این کار دیده شده است. حداقل نزدیک به 200 دوره در کشور برگزار خواهد شد. هدف از این دوره‌ها این است که اولا مخاطب ما از این گروه تخصصی قرائت و حفظ فراتر برود و عموم مردم نیز حضور پیدا کنند و ثانیا سبک زندگی قرآنی و دینی که از تأکیدات مقام معظم رهبری است در جامعه فراگیرتر شود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور تصریح کرد: در حال حاضر استادان این دوره‌ها از تهران اعزام می‌شوند. اگر بتوانیم نیروهای خوبی در استان‌ها شناسایی کنیم، استان‌ها می‌توانند این دوره‌ها را به فراوانی برگزار کنند.

وی همچنین درباره برنامه دارالقرآن در زمینه جلسات تفسیر در سطح کشور گفت: در این زمنیه 2 کار انجام شد که یکی در ماه رمضان اتفاق می‌افتد. دو سال است سازمان تبلیغات مفسرین را از قم به استان‌ها اعزام می‌کنند. سال گذشته 30 جلسه تفسیر و امسال 60 جلسه تشکیل شد. یک کار دیگر اجرای طرح راه اندازی و طرح 100 حلقه تفسیر است که هر استان سهمیه‌ای از این تعداد حلقه دارد. باب این کار بحمدالله باز شده است.

باید هزاران جلسه تفسیر در کشور داشته باشیم

قره‌شیخلو گفت: ما ظرفیت‌های خوبی در کشور داریم مثل مجمع عالی تفسیر در قم یا خیلی از علما و برزگانی که در سطح استان‌ها هستند و جلساتی به این شکل دارند. اگر این جلسات ساماندهی و حمایت شوند و منبع مشخصی برای آنها در نظر گرفته شود می‌توانند به یک جلسه آموزش تفسیر تبدیل شوند. سعی کردیم این اتفاق در این 100 حلقه تفسیر رخ دهد اما 100 جلسه برای یک جمعیت 80 میلیونی رقمی اندک است، ما باید هزاران جلسه تفسیر در کشور داشته باشیم. البته در استان خوزستان خارج از این دو حوزه اقداماتی در این زمینه انجام شده است اما نیاز ما بسیار بیش از این است. همه باید کمک کنند. این تنها کار سازمان تبلیغات نیست، دستگاه‌های دیگر همچون حوزه علمیه قم، سازمان اوقاف، وزارت ارشاد همه باید کمک کنند تا این کار با وسعت و مستمر انجام شود. ما برخی از طرح‌ها را شروع می‌کنیم اما  بعدها به دلایلی مثل موانع مالی یا مشکلات دیگر تعطیل می‌شوند؛ در این میان اگر همه تلاش کرده و همکاری داشته باشند، استمرار این جلسات تضمین می‌شود.

captcha