رژیم پهلوی مانع برگزاری جلسات تفسیر می‌شد/ مخالفت با فهم و آگاه‌سازی مردم
کد خبر: 3572087
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
همراه با قرآنیان مشهد در دوران انقلاب/ 2

رژیم پهلوی مانع برگزاری جلسات تفسیر می‌شد/ مخالفت با فهم و آگاه‌سازی مردم

گروه فعالیت‌های قرآنی: انجام مبارزات قبل از انقلاب در دل جلسات تفسیر از جمله ویژگی آن دوران به گفته اساتید و پیشکسوتان قرآن کریم مشهد است، به‌گونه‌ای که نیروهای امنیتی رژیم به شدت با برگزاری جلسات تفسیر و جلساتی که مردم در آن با فهم قرآن مواجه می‌شدند، مخالفت کرده و مانع می‌شدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در ادامه بررسی چگونگی برگزاری جلسات قرآن، حضور جامعه قرآنی و وضعیت قرآنی قبل از انقلاب، به سراغ سه استاد و پیشکسوت قرآنی مشهد الرضا(ع) رفتیم تا مروری بر فعالیت‌‎های قرآنی و مبارزات آن دوران و همچنین وضعیت و شرایط امروز برنامه‌های قرآنی داشته باشیم.
سیدعبدالرضا معینی، استاد قرآن در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص برگزاری جلسات قرآن کریم در دوران قبل از انقلاب، بیان کرد: قبل از انقلاب، جلسات قرآن بسیار معدود و محدود بود و فقط به بحث قرائت با سطوح معین پرداخته می‌شد و هر کس بر اساس اعتقادات و به وسع خود در جلسات قرآنی شرکت می‌کرد.
وی ادامه داد: اما پس از پیروزی انقلاب، با وجود رهبر معظم انقلاب که خودشان از اساتید قرآنی هستند، وضعیت قرآنی کشور متحول و در زمینه‌های مختلف پژوهشی، علمی، تحقیقاتی، قرائت، فنون تلاوت، حفظ و مفاهیم تفسیری بسیار وسیع شد.
نیروهای امنیتی مانع جلسات تفسیر می‌شدند
معینی ابراز کرد: در دوران قبل از انقلاب، نیروهای امنیتی به جلسات سنتی و محلی قرآن خیلی کار نداشتند، اما با جلسات تفسیر و جلساتی که مردم در آن با فهم قرآن مواجه می‌شدند، مخالفت کرده و ضمن تذکر، مانع آن می‌شدند.
حساسیت بر روی طیف افراد حاضر در جلسات قرآن
این پیشکسوت قرآن کریم افزود: در بسیاری از جلسات، مثل جلسه مسجد کرامت، بحث‌های تفسیری مطرح بود و در آن جلسات، در خصوص آگاهی رسانی مباحث انقلابی و مبارزه با طاغوت و نواقص تذکر داده می‌شد، همچنین بر روی برخی از افراد حساسیت‌هایی داشتند و به طیف افراد حاضر در جلسه توجه می‌کردند.
این استاد قرآن، با اشاره به رشد فعالیت‌های قرآنی در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: الان با وجود کانون‌های قرآن و جلسات مختلف، مردم به این مجالس قرآنی دسترسی آسان دارند و مسئله دیگر، رغبت قشر جوان است که با روی‌ آوردن جوانان به قرآن، در این حوزه به تعداد علاقه‌مندان افزوده شده‌ است.
در عرصه قرآن با سه حوزه قرآن‌دانی، قرآن‌خوانی و قرآن‌باوری مواجه‌ هستیم
معینی با بیان اینکه در حوزه قرآن، هنوز به آن نقطه‌ای که باید نرسیده‌ایم، مطرح کرد: ما در ارتباط با قرآن، با سه بحث قرآن‌دانی، قرآن‌خوانی و قرآن‌باوری مواجه‌ایم، هر چند در خصوص قرآن‌خوانی وضیعت‌مان به نسبت خوب شده‌ است، اما بحث قرآن‌دانی بسیار جای کار دارد و قاری بین‌المللی هم باید بداند که چه می‌خواند و انتظارش از قرآن چیست؟
وی در ادامه اظهار کرد: بحث قرآن‌باوری، به کل جامعه برمی‌گردد و همه باید باور داشته باشند که وعده خدا حق است، پس باید آن را باور کنیم و اگر جامعه به اینجا برسد، وضعیت آن بسیار رشد می‌کند و جامعه اسلامی را به این سمت سوق می‌دهد.
تعداد حفاظ، به انگشتان دست هم نمی‌رسید
محمدجواد پناهی، قاری و داور بین‌المللی قرآن نیز با بیان اینکه جلسات قرآن قبل از انقلاب بیشتر سنتی و محدود بود، بیان کرد: جلسات و دیگر فعالیت‌های قرآنی، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشد و شکوه بیشتری گرفت، به‌ویژه در حوزه قرائت و حفظ، این رشد چشمگیر قابل قیاس نیست.
اقبال جوانان به قرآن، از برکات انقلاب
وی با بیان اینکه قبل از انقلاب، بیشتر فعالیت‌های قرآنی در قالب جلسات خانگی و سنتی، در خانه‌ها و مساجد برگزار می‌شد، افزود: آن زمان اساتید قدیمی بودند و همان سبک قدیمی متداول بود اما بعد از انقلاب، بیشتر قشر جوان در جلسات شرکت می‌کنند و اساتید هم جوان هستند.
این قاری و داور بین‌المللی قرآن ابراز کرد: این جلسات از نظر کمی و کیفی با حضور قراء و استادان مصری که به ایران آمدند، رشد پیدا کرد.
پناهی با اشاره به این مطلب که قبل از انقلاب تعداد حفاظ به انگشتان دست هم نمی‌رسید و در حال حاضر علاوه بر حفاظ چند جزء قرآن، تعداد زیادی حافظ کل داریم، افزود: جلسات قرآن هم از نظر تئوری و هم علمی در بحث قرائت، حفظ و ...، رشد فزاینده‌ای داشته است. در دوران قبل از انقلاب، هر چند قرائت‌ها زیبا بودند اما به صورت تجربی فرا گرفته شده بودند.
این قاری قرآن در ادامه گفت: در حال حاضر به برکت انقلاب اسلامی و رهبری امام و رهبر معظم انقلاب، وضعیت قرآنی از نظر علمی، تعداد اساتید و فعالیت‌ها، کیفیت‌ و ... رشد پیدا کرده و بیشتر شده‌ است.
تلاوت به سبک قاریان مصری، پس از انقلاب به ایران آمد
همچنین محمد شاکرنژاد، پیشکسوت قرآن در این زمینه بیان کرد: قبل از انقلاب، جلسات محلی با سبک‌ها و الحان ایرانی برگزار می‌شد اما بعد از پیروزی انقلاب، برنامه تلاوت‌های نوین به سبک قاریان مصری و عرب‌ باب شد.
وی ادامه داد: در مشهد هم ابتدا استاد محمدعلی اوحدی و فرقانی بودند که این سبک‌ها را آوردند و این سبک‌ها و الحان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی گسترش یافت.
این استاد پیشکسوت قرآن عنوان کرد: البته آن دوران جلسات محلی و خانگی قرآن هم زیاد گسترده نبود و پس از پیروزی انقلاب گسترش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد، از طرفی مسابقات قرآن نیز بسیار محدود برگزار می‌شد که امروزه رشد خوبی را شاهد هستیم.
شاکرنژاد بیان کرد: البته باید توجه کرد که در حال حاضر نیز کیفیت جلسات قرآن تا رسیدن به سطح مطلوب فاصله دارد و باید به کیفیت جلسات بیشتر توجه شود تا شاهد رشد و پیشرفت در این زمینه باشیم.
captcha