شعر انقلاب خاستگاه پویایی، تفکر و اندیشه است
کد خبر: 3572614
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶

شعر انقلاب خاستگاه پویایی، تفکر و اندیشه است

گروه فرهنگی: عضو شورای شعر بانوان انجمن ادبی رضوی با بیان اینکه جریان شعر انقلاب دارای پویایی است، گفت: در واقع شعر انقلاب خاستگاه پویایی، تفکر و اندیشه است.

طیبه‌ سادات ثابت، شاعر آیینی و معاصر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه جریان شعر انقلاب یک پویایی است، اظهار کرد: در واقع شعر انقلاب خاستگاه پویایی، تفکر و اندیشه است. 
وی با بیان اینکه به طور قطع یک نوع پویایی که منجر به تغییر نظام‌مند شود دارای ارزش است، ادامه داد: ما می‌توانیم در شعر انقلاب یک حرکت اندیشه‌ای از سمت شاعران مشاهده کنیم که از انقلاب سال 57 رقم خورد. 
مبنای انقلاب ما آرمان‌خواهی مذهبی است
عضو شورای شعر بانوان انجمن ادبی رضوی تصریح کرد: اگر بخواهیم شعر انقلاب را مورد واکاوی قرار دهیم باید بگوییم که بنیان‌های انقلاب ما اسلامی در نوای مذهب بود یعنی مبنای انقلاب ما آرمان‌خواهی مذهبی است، می‌توانیم بگوییم جریان انقلاب یک جریان شعر متعهد و ارزشی مبتنی بر زیر ساخت‌های دینی و ایدئولوژی است. 
آرمان‌خواهی،ظلم‎ستیزی و ارزش انسانی؛ مؤلفه‌های شعر انقلابی
این شاعر آیینی با اشاره به شاخصه‌های شعر انقلاب، ابراز کرد: این شاخصه‌ها مبتنی بر ارزش‌ها است، مهمترین مؤلفه شعر انقلاب را می‌توانیم نظام ارزشی بدانیم در حقیقت ستایش هر چیزی که ارزش انسانی، حماسی، ظلم‌ستیزی و آرمان‌خواهی را نشان دهد.
وی ادامه داد: مؤلفه‌های شعر انقلاب چیزی است که در بطن انقلاب به صورت رویدادهای اجتماعی رخ داده است. 
ثابت با اشاره به اینکه می‌توانیم جریان رشد شعر انقلاب را در دوران دفاع مقدس بدانیم، اظهار کرد: جریان شعر انقلاب با آرمان‌خواهی که مقاومت و پایداری بود خودش را عرضه کرد، این جریان شعری را می‌توان در آثار شاعرانی  مثل حمید سبزواری، علی معلم دامغانی دید.
عضو شورای شعر بانوان انجمن ادبی رضوی، شعر در خصوص شهیدان مدافع حرم را یکی از مؤلفه‌های شعر انقلاب دانست و بیان کرد: به طور مثال اگر بخواهیم شعر مدافعان حرم را جزء جریان شعر انقلاب بدانیم، درست است، چراکه شاخصه‌های آن مبتنی بر مؤلفه‌های شعر انقلاب است. 
شعر پیش از انقلاب به سمت ضدارزشی بود
وی با اشاره به زبان و قالب‌هایی که در شعر پیش از انقلاب ترویج داشته است، عنوان کرد: زبان شعری پیش از انقلاب، در دهه 30 و 40 به سمت ضد ارزشی بوده اما با پیروزی انقلاب و گسترش آرمان‌خواهی و عدالت‌خواهی، شعر انقلاب دچار ارزش شد.
 ثابت ادامه داد: قبل از انقلاب زبان بیشتر شاعران به سمت شعر نو و نیمایی بود اما با وقوع انقلاب، زبان شعر نیاز به یک قالب حماسی داشت که در آن دوره مثنوی یا رباعی‌های سیدحسن حسینی، جریان‌های شعر انقلاب را رقم زدند و توانستند قالب‌های مثنوی، رباعی، دو بیتی و غزل را با مضامین اجتماعی، ارزشی و حماسی، مذهبی تلفیق کنند.
این شاعر آیینی در پاسخ به این سوال که شعر اوایل انقلاب از چه نقاط ضعفی برخوردار است، ابراز کرد: با توجه به هیجانات و مضامین اجتماعی که موضوعیت زمانی داشتند، نمی‌توانستیم بگوییم شعر انقلاب در ابتدا شعارزده است، چراکه اصل شعار انقلاب مبتنی بر دادخواهی و آرمان‌خواهی است.
عضو شورای شعر بانوان انجمن ادبی رضوی ادامه داد: وقتی می‌خواهیم به مسئله آرمان‌خواهی یک جامعه توجه کنیم، شعرهایی را در ابتدای هر انقلابی می‌بینیم که خیلی به اندیشه مردم عامه نزدیک است این موضوع را نمی‌توانیم یک نقطه ضعف بدانیم. 
وی افزود: در آغاز شکل‌گیری جریان شعر انقلاب موضوع شعارزدگی و زبان ساده اشعار طبیعی است چراکه شعر به سمت اجتماع و به روزشدن می‌رفت.
ثابت با اشاره به اینکه با بنیان‌های ایدئولوژی و مبانی ارزشی_ دینی می‌توانیم شعری بگوییم که فقط اختصاص به دهه ابتدای انقلاب نباشد، افزود: شعری که مرزها را بشکند اما در زمان اکنون باشد و با گفتمان امام خمینی(ره) مغایرت نداشته باشد. 
این شاعر آیینی با بیان اینکه شعر بعد از انقلاب دست خوش چه تغییراتی شده است، گفت: با وقوع انقلاب بخش زیادی از شاعران به سمت آرمان‌گرایی، ارزش‌خواهی و هر چیزی که مبتنی بر معیارهای انسانی و اسلامی باشد رفته‌اند. 
عضو شورای شعر بانوان انجمن ادبی رضوی ادامه داد: بعد انقلاب در زمینه شعر خلاقیت بیشتر شده و شاعران سعی کردند مضامین جدیدتری کشف و آثار تازه‌تری خلق کنند. 
captcha