کار قرآنی مستلزم مشارکت مردمی است
کد خبر: 3573711
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
قره‌شیخلو بیان کرد:

کار قرآنی مستلزم مشارکت مردمی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در نشست خیرین قرآنی و رونمایی از قرآن‌های اهدایی گفت: امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و مردم همانطور که برای مراسم عزاداری محرم و صفر، هزینه می‌کنند برای قرآن نیز قدم بردارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خیرین قرآنی امروز، 24 بهمن در محل سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.
به کمک و مساعدت خیرین قرآنی، قرآن‌های به چاپ رسید و در اختیار مردم به ویژه مردم مناطق محروم قرار گرفته است که نشست رونمایی از این قرآن‌ها در محل سازمان دارالقرآن الکریم با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان و جمعی از خیرین برگزار شد.

قره‌شیخلو در ابتدای این مراسم بیان کرد: یکی از ماموریت‌های سازمان دارالقرآن، موضوع نظارت بر چاپ قرآن است به این معنا که هر قرآنی که قرار است، چاپ شود باید از سازمان مجوز بگیرد. چندسالی است به خاطر نیاز کشور، موضوع چاپ و توزیع رایگان قرآن بین مردم در دستور کار سازمان قرار گرفته است و تا به حال نزدیک به یک میلیون جلد قرآن توسط سازمان چاپ و به صورت رایگان یا نیم‌بها در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: اخیرا به دلیل مسائل کمبود بودجه‌، مجبور شدیم برخی از برنامه‌ها را در اولویت دوم قرار دهیم و برای آنها از حمایت خیرین استفاده کنیم. یکی از این برنامه‌ها چاپ قرآن بود؛ چرا که در بسیاری از مراکز استان‌ها با کمبود امکانات مواجه هستیم به طوری که خیلی از روستاها کلاس‌های قرآن دارند و فرضاً برای صد نفر مجموعا پنج جلد قرآن در مسجد روستا وجود دارد.

رئیس سازمان دارالقرآن تصریح کرد: با کمک خیرین قرآنی طی دو سال گذشته حدود 200 هزار جلد قرآن چاپ شده که در آخرین مرحله، قرآن‌های چاپ شده در دهه فجر در اختیار مردم به ویژه مردم مناطق محروم قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و مردم همانطور که برای مراسم عزاداری محرم و صفر، بدون کمک دولت هزینه می‌کنند برای قرآن هم قدم بردارند و این فرهنگ باید همه‌گیر شود.

قره‌شیخلو بیان کرد: صدها پروژه عمرانی قرآنی داریم که به دلیل عدم بودجه تعطیل شده‌اند، البته خیرین هم حتما نباید از تملک مالی برخوردار باشند اگر 10 درصد مردم ماهیانه به ازای هر نفر 1000 تومان به فعالیت‌های قرآنی کمک کنند رقمی به اندازه بودجه قرآنی کل کشور در سال آینده به دست می‌آید.

پس از سخنان قره‌شیخلو تعدادی از خیرین حاضر در جلسه به بیان نکات و پیشنهاداتی پرداختند، از جمله پیشنهاداتی که توسط یکی از خیرین قرآنی مطرح شد این بود که در مساجدی که با مشکل کمبود قرآن مواجه هستند باید یک نفر به عنوان متولی انتخاب شود تا بتواند کمک‌های مردم را جمع کند و بدین وسیله یک همت عمومی در کشور را برای این مسأله شاهد باشیم.
پیشنهاد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد این بود که قرآن‌های اضافی که در خانه از آنها استفاده نمی‌شود طی فراخوانی جمع آوری شده و در اختیار مساجد قرار گیرد، همچنین یکی دیگر از خیرین قرآنی پیشنهاد ورود سازمان دارالقرآن به فضای الکترونیک را داد به صورت که سازمان روی قرآن‌هایی که در فضای الکترونیک و مجازی هستند نظارت کند و مردم از نسخه‌های مورد تأیید سازمان استفاده کنند.
قره‌شیخلو در پاسخ به این پیشنهاد بیان کرد: با رسانه‌های دیجیتال تفاهم کرده‌ایم که هر نرم‌افزاری که قرار است در آن نسخه قرآن استفاده شود باید سازمان دارالقرآن آن را تأیید کند.
وی در پاسخ به سؤال یکی از خیرین مبنی بر تعداد قرآن‌های چاپ شده تا به امروز گفت: از سال 64 دفتر نظارت بر چاپ و نشر قرآن کار خودش را آغاز کرده که تا به امروز برای 158 میلیون قرآن مجوز چاپ صادر شده است و این در حالی است که این رقم در مقایسه با میزان مصرف قرآن در کشور زیاد نیست به طوری که 6000 خانه قرآنی در روستاها داریم که همه آنها نیازمند قرآن هستند.، همچنین مرکز ترجمان وحی در استان قم به امر ترجمه اهتمام دارد که تاکنون قرآن به 148 زبان زنده دنیا ترجمه شده است اما نکته جالب توجه این است که انجیل تاکنون به 3000 زبان ترجمه شده که این مسأله نشان‌دهنده این است که همچنان نیازمند کار بیشتر هستیم.

در پایان این مراسم از قرآن‌های که به کمک خیرین چاپ شده بود، رونمایی به عمل آمد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۱/۲۵ - ۱۰:۰۵
0
0
باید به تحقق این کار کمک شود
captcha