گزارش ایکنا از اولین نشست ستاد عالی راهبری مسابقات بین‌المللی قرآن + عکس
کد خبر: 3574876
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴

گزارش ایکنا از اولین نشست ستاد عالی راهبری مسابقات بین‌المللی قرآن + عکس

گروه مسابقات: نخستین نشست ستاد عالی راهبری سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن صبح امروز 27 بهمن‌ماه با حضور اعضای این ستاد برگزار و در آن، آخرین اقدامات صورت گرفته برای برگزاری این مسابقات مطرح شد.

گزارش ایکنا از اولین نشست ستاد عالی راهبری مسابقات بین‌المللی قرآن
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نخستین نشست ستاد عالی راهبری سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران صبح امروز 27 بهمن‌ماه با حضور اعضای این ستاد و نمایندگان آنها برگزار شد.
بهره‌مندی 100 هزار خانواده
در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنانی با اشاره به اینکه سی و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن از ۳۰ فروردین‌ تا ششم اردیبهشت‌ماه در مصلای تهران برگزار می‌شود، گفت:‌ در این دوره شاهد برگزاری بی‌نظیرترین جشنواره قرآن و عترت بین‌المللی خواهیم بود.
وی افزود: مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران از ۳۰ شبکه داخلی و خارجی پخش می‌شود، ضمن اینکه ۱۰۰ هزار خانواده ایرانی با حضور در بخش‌های جانبی از برنامه‌های مختلف بهره‌مند خواهند شد. این دوره از مسابقات در بالاترین سطح جذابیت و در قالب برنامه قرآنی با حضور بهترین گروه‌های هنری و رسانه‌ای و قرآنی برگزار خواهد شد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در ادامه ضمن بیان رویکردهای این دوره از مسابقات، گفت: تقویت وحدت و همدلی ملی و ارتقاء همبستگی بین‌المللی مسلمانان، تقویت جبهه مقاومت، حل مسائل اجتماعی کشور، توسعه مشارکت و همگرایی نهادهای مختلف، مردم‌گرایی و بهره‌برداری حداکثری از فضای مجازی از جمله رویکردهای سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است که به آنها پرداخته خواهد شد.
قطعی شدن حضور 10 نفر در بخش نابینایان تاکنون
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی سیدمحمدی، مشاور عالی و رئیس دبیرخانه شورای فرهنگی سازمان بهزیستی کشور به بیان برخی فعالیت‌های صورت گرفته برای برگزاری مطلوب مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان جهان اسلام پرداخت و گفت: ستادی برای این کار تشکیل شده و تاکنون جلسات متعددی برگزار شده است. البته ردیف اعتباری خاصی برای برای برگزاری مسابقات و تأمین جوایز برگزیدگان مسابقات نداشتیم، اما به هر ترتیب راه‌های آن را ایجاد کرده‌ایم.
وی با اشاره به انتخاب نمایندگان کشورمان برای حضور در این رقابت‌ها، افزود: امسال نماینده کشورمان در رشته حفظ قرآن کریم همچون سال گذشته از برادران اهل تسنن هستند،‌ اگر بر روی این موضوع تمرکز شود، بهتر خواهد بود. نسبت به سال قبل روند بهتر و مطلوب‌تر پیش‌ می‌رود و تاکنون حضور 10 نفر قطعی شده است که به دنبال تهیه مقدمات برای رزرو بلیط و ... هستیم.
فراهم شدن مقدمات در مسابقات دانش‌آموزی
در ادامه نیز محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش که برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی را به عهده دارد، گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان تا قبل از این، چهار دوره برگزار شده بود و پس از 20 سال وقفه پنجمین دوره آن را برگزار خواهیم کرد. این مسابقات در دو بخش دختران و پسران و در رشته‌های قرائت و حفظ برگزار می‌شود که نماینده‌های کشورمان در بخش پسران انتخاب شده‌اند و دختران نیز طی روزهای آینده مشخص خواهد شد.
گزارش ایکنا از اولین نشست ستاد عالی راهبری مسابقات بین‌المللی قرآن
راهکارهای تبدیل مسابقات قرآن ایران به نماد بین‌المللی
در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی،‌ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی سخنانی با اشاره به اینکه باید تلاش شود تا این مسابقات به یک نماد بین‌المللی همچون راهپیمایی‌های استکبارستیزانه تبدیل شود به بیان راهکارهای تبدیل شدن مسابقات به نماد بین‌المللی پرداخت.
وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین پشتوانه مسابقات قرآن سابقه ممتد و نسبتاً موفق برگزاری آن همراه با حمایت معنوی مقام معظم رهبری از این برنامه است،‌ گفت: هر چند که طی سال‌های اخیر تحولات و تغییرات تکاملی در برگزاری مسابقات مشاهده می‌شود، اما هنوز ظرفیت‌های فراوانی برای ارتقای این مسابقات وجود دارد که با اتکای بر آن می‌توان این مسابقات را تبدیل به قله و نماد فعالیت‌های قرآنی نظام جمهوری اسلامی کرد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: برای این کار، شایسته است که مسیر تحول گام به گام و کاربست ملی تبدیل این مسابقات به یک نهاد موثر بین‌المللی قرآنی نظام ترسیم و اجرایی شود. زمانی از یک نهاد سخن می‌گوییم از مجموعه‌ای از اقدامات مدیریت شده ذیل یک گفتمان و فرهنگ تاثیرگذار ملی و بین‌المللی سخن می‌گوییم که برای خود مطالبه و جریان‌سازی اجتماعی و اقناع و هدایت افکار عمومی را در پی دارد.
اقدامات استانداری تهران
در ادامه این نشست عیسی فرهادی، فرماندار تهران که به نمایندگی از استاندار تهران در حضور یافته بود،‌ گفت: فرمانداری و استانداری تهران همچون سال‌ قبل در کنار این مسابقات خواهد بود. سال گذشته با توجه به جابجایی‌هایی که در محل برگزاری مسابقات به وجود آمد، نگرانی‌های خاصی وجود داشت که آیا ظرفیت مصلی برای برگزاری مسابقات مهیا هست یا خیر که خوشبختانه ظرفیت خوبی فراهم شد.
وی افزود: ما آماده هستیم فعالیت‌هایی همچون امنیت همایش و متسابقان و موارد جانبی مانند دعوت از مردم استان تهران را در سال آینده داشته باشیم. در بحث اورژانس، خدمات و مسائل ترافیکی  و جذب کمک‌های خیرین نیز همچون سال گذشته در کنار مسابقات خواهیم بود.
در مسابقات بهانه دست دشمنان ندهیم
در ادامه نیز سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآن کشورمان در سخنان کوتاهی گفت: با توجه به حمایت‌هایی که از مسابقات صورت می‌گیرد، باید در مورد رسالت‌ مسابقات که حرکت بر روی لبه تیغ است، بیشترین دقت را داشته باشیم؛ چرا که ممکن است دشمنان خارجی از هر بهانه‌ای برای تخریب استفاده کنند.
موسوی‌بلده با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا مواضع به صورت مستقیم اعلام نشود، افزود: اگر به صورت مستقیم به اعلام مواضع جمهوری اسلامی بپردازیم با مقاومت آنها مواجه خواهیم شد و بعد از مسابقات نیز جبهه‌گیری خواهند کرد.
برگزاری 20 نشست همزمان با مسابقات در بخش بانوان
مینو اصلانی، رئیس بسیج جامعه زنان نیز در صحبت‌های خود در این نشست،‌ گفت: در زمان برگزاری مسابقات در 20 نقطه از تهران، 20 نشست را برگزار خواهیم کرد،‌  همچنین در نشست‌هایی میزبان بانوانی از کشورهای دیگر خواهیم بود تا با توانمندی‌های بانوان ایرانی بیشتر آشنا شوند.
وی در ادامه به ارائه یک پیشنهاد در مورد برگزاری مسابقات پرداخت و افزود: اگر در آینده بتوانیم استان‌ها را نیز به نوعی درگیر مسابقات کنیم و هر استان را به عنوان قطب یک فعالیت خاص قرار دهیم،‌ شاهد خروجی‌های بهتری خواهیم بود. ضمن اینکه با تهیه برخی کلیپ‌های کوتاه و کاربردی می‌توانیم خانواده‌ها را بیشتر درگیر مسابقات کنیم.
گزارش ایکنا از اولین نشست ستاد عالی راهبری مسابقات بین‌المللی قرآن
برگزاری محافل انس با قرآن
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، دبیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران نیز که یکی دیگر از حاضران در این نشست بود، گفت: تاکنون دو جلسه با مسئولان قرآن سازمان اوقاف برای تعاملات بیشتر برگزار شده است، از جمله فعالیت‌هایی که در زمان برگزاری مسابقات انجام خواهیم داد، بحث برگزاری محافل انس با قرآن در مناطق مختلف شهر تهران خواهد بود.
وی افزود: همچنین بحث حضور مردم از محلات و مناطق مختلف نیز در دستور کار است تا به این ترتیب افراد بیشتری در مسابقات حضور داشته باشند.
آماده شدن محتوای تبلیغات شهری
عیسی علیزاده، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز در صحبت‌های خود به استفاده از ظرفیت تبلیغاتی فضای شهر برای تبلیغ مسابقات اشاره کرد و گفت: محتواها آماده شده است و طی روزهایی آینده نیز نهایی خواهد شد.
وی همچنین افزود: هدف ما ترویج سبک زندگی قرآنی است که امیدواریم بتوانیم سهمی هر چند کم در این کار داشته باشیم.
تأکید بر تشکیل کارگروهی ویژه
سیدعلی سرابی،  قائم مقام شورای عالی قرآن نیز در صحبت‌های خود اذعان کرد: سیره مقام معظم رهبری در اختتامیه مسابقات که هر ساله متسابقان در محضر ایشان حضور دارند توجه ویژه به ابعاد جهانی اسلام و محوریت قرآن در جهان اسلام است که می‌تواند به سمبلی برای بهره‌گیری از فرصت مسابقات در مسائل سیاسی جهان اسلام است.
وی افزود: به اعتقاد من باید کارگروه ویژه‌ای برای پیگیری امور بین‌الملل تشکیل شود تا تحولی که قرار است صورت بگیرد، پیگیری کند. باید برای استفاده از این فرصت برنامه‌ریزی شود. ما چالش‌هایی با کشورهای دیگر داریم که حضر نمایندگان آن کشورها فرصت خوبی است تا مبانی فکری جمهوری اسلامی تبیین شود.
داود تک‌فلاح، مسئول کمیته طرح و برنامه ستاد عالی مسابقات نیز در صحبت‌های خود در این نشست به بحث تعیین شعار این دوره از مسابقات براساس «قرآن کتاب مهر» یا جملاتی هم‌معنی با این موضوع اشاره کرد.
آمادگی جهاد دانشگاهی برای بازدید متسابقان از مراکز علمی
حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل ایکنا نیز در صحبت‌های خود به آمادگی این خبرگزاری برای پوشش مطلوب این دوره از مسابقات اشاره کرد و گفت: این کار از قبل آغاز شده است. در این خبرگزاری خدمات اطلاع‌رسانی به زبان فارسی و 17 زبان دیگر صورت می‌گیرد.  
مدیرعامل ایکنا همچنین به آماده بودن مراکز علمی جهاد دانشگاهی برای بازدید متسابقان اشاره و بیان کرد: در این موضوع گروه‌های 20 نفره از متسابقان می‌توانند از مراکز علمی و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های برتر جهان، جهت آشنا شدن با دستاوردهای علمی ایران بازدید داشته باشند.
ثبت دانش فنی مسابقات
سیدمیعاد صالحی، مدیر رادیو قرآن نیز در صحبت‌های خود در این نشست به ادامه همکاری‌های رادیو و مسابقات در بعد اطلاع‌رسانی همچون سابق، اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها همراه با ارتقاء کیفیت خواهد بود، ‌ضمن اینکه تیم‌های برنامه‌ساز نیز به تهیه برنامه‌های مختلف از مسابقات می‌پردازند.
وی در ادامه افزود: در این مسابقات دو بعد یک سیاست می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، بعد اول تبلیغ فضای تمدن نوین ایرانی ـ اسلامی و تمام مولفه‌های آن و بعد دیگر نیز خود مسابقات و محوریت آن است. بنابر این باید ابتدا تعیین کنیم که کدام مهم‌تر است و در اولویت قرار دارد.
صالحی با اشاره به اینکه سال گذشته شاهد حضور مطلوب عموم مردم در مسابقات بودیم،‌ بیان کرد: موضوعی که مطرح است، این است که برای حضور عموم مردم در مسابقات باید برنامه داشته باشیم. در کنار اینکه برای جامعه قرآنی جهت حضور در این مسابقات برنامه داریم، باید برای عموم مردم نیز این کار صورت بگیرد.
مدیر رادیو قرآن در بخش پایانی صحبت‌های خود به ثبت دانش فنی مسابقات اشاره و اذعان کرد: باید این دانش را ثبت و در سال‌های بعد آن را ارتقاء دهیم. برگزاری مسابقات یک دانش فنی دارد که باید حتماً ثبت شود و هر ساله نیز به‌روزرسانی شود، موضوع دیگر که باید در اینجا گفته شود این است که وقتی مسابقات در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود باید عوامل اجرایی نیز در همین سطح تعیین شود و نیروهای درجه یک سازمان اوقاف برای این کار گلچین شوند.
گزارش ایکنا از اولین نشست ستاد عالی راهبری مسابقات بین‌المللی قرآن
استفاده از تصاویر هفت بعدی
محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما نیز یکی دیگر از حاضران در این جلسه با اشاره به اینکه از سه ناحیه صدا و سیما،‌ شبکه قرآن سیما، کمیته تبلیغات ستاد عالی مسابقات حضور یافته است، گفت:‌ در موضوع اول که سازمان صدا و سیما هست، سازمان این آماده ارائه تمام ظرفیت‌ها در تمام ابعاد سراسری و بین‌المللی برای اطلاع‌رسانی مسابقات است.
وی افزود: در کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی مسابقات مقرر شده است تا در سال 96 و در سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی شاهد ارائه محصولات رسانه‌ای و نوآوری‌های بسیار زیادی خواهیم بود. درخواست ارائه طرح‌های پیشنهادی برای این موضوع را مطرح کرده‌ایم تا این نوآوری‌ها صورت گیرد.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما همچنین اظهار کرد: شبکه قرآن سیما به همراه سایر شبکه‌های تلویزیون با بهره‌گیری از بهترین امکانات و فناوری‌های نوین به صحنه مسابقات خواهد آمد. در برنامه‌های تلویزیونی شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی خواهیم بود. در این دوره از پیشرفته‌ترین تکنیک‌ها که هنوز بسیاری از آنها مورد استفاده قرار نگرفته است، استفاده خواهیم کرد.
محمدزاده خاطرنشان کرد: در سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن برای اولین بار تصاویر هفت بعدی یا هولوگرامی که کمتر مورد استفاده قرار گرفته است،‌ استفاده خواهد شد.
شعار «هدی‌الناس» در مسابقات عملیاتی نشده است
در بخش دیگری از این نشست که از ساعت 8 تا 10 صبح و در هتل ارم برپا بود،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی،‌ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی با اشاره به اینکه هر رویدادی می‌تواند دو رویکرد داشته باشد، گفت: رویکرد بین‌المللی مسابقات بسیار خوب است و تشریح شد که برکاتی هم به دنبال خواهد داشت که البته همین برکات نیز بستگی به نحوه استفاده از مسابقات دارد.
حشمتی رویکرد دیگر مسابقات بین‌المللی قرآن را رویکرد داخلی آن عنوان کرد و افزود: در این بخش از مسابقات دچار ضعف هستیم و علت این است که مسابقات قرآن در خانواده قرآنی‌ها برگزار می‌شود و اقشار مختلف در آن مشارکت نخواهند داشت.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با تأکید بر اینکه در مسابقات بین‌المللی قرآن نتوانسته‌ایم شعار «هدی‌الناس» را عملیاتی کنیم، خاطرنشان کرد: البته این موضوع تنها مربوط به مسابقات نیست و در اکثر موارد اینگونه است در ارشاد هم به همین ترتیب است. درصد کمی از اقشار دیگر به مسابقات می‌آیند که باید برای این کار چاره‌جویی شود.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه پیشنهاد می‌شود تا برای این کار یک هیئتی تشکیل شود، تا بررسی کند که چگونه مسابقات محدود به خیابان محل برگزاری آن نشود، اظهار کرد: ما در ارشاد برای درگیر کردن عموم مردم با قرآن موضوع فهم قرآن را مطرح کردیم؛ چرا که این موضوع می‌تواند اقشار دیگر را نیز درگیر خود کند. بنابر این ما می‌توانیم در این زمینه و در این حوزه با مسابقات و با اوقاف همکاری داشته باشیم.
پیشنهاد تهیه سامانه‌ای برای ثبت افراد جدید
در پایان این نشست نیز رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه انتظار بیشتری از مشارکت دستگاه‌ها برای حضور در این مسابقات می‌رود به تغییرات این دوره از مسابقات نسبت به دور قبل اشاره کرد و افزود: در این دوره چهار رقابت همزمان برگزار می‌شود که با وجود برخی تجربیات در گذشته در برخی موارد، شاهد اولین تجربه‌ها هستیم، یکی از این موارد مسابقات قرآن بانوان است. در گزارشی که به استماع مقام معظم رهبری رسید به برگزاری این مسابقات با شرایط ویژه اشاره شد که معظم‌له نیز با شرایط خاص با برپایی این مسابقات موافقت کردند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان با اشاره به اینکه باید مسابقات را آسیب‌شناسی و نقاط ضعف را شناسایی کنیم، بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم یک سایت جذب مخاطب جدید راه‌اندازی شود تا در پایان مسابقات ببینیم چه میزان مخاطب جدید وارد شده است.
گزارش کامل تصویری را اینجا ببینید.
captcha