تأثیر بی‌توجهی مسئولان بر کارکرد تشکل‌های قرآنی ـ مردمی
کد خبر: 3584259
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
محصل بیان کرد:

تأثیر بی‌توجهی مسئولان بر کارکرد تشکل‌های قرآنی ـ مردمی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌‌نهاد: مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی رضوان تهران با ابراز گلایه از بی‌توجهی مسئولان گفت: این امر به همراه استقبال کم مردم از دوره‌های قرآنی و از آن مهم‌تر استیجاری بودن مکان بیشتر تشکل‌های قرآنی و متحمل شدن اجاره‌بهاهای سنگین، توان کارکردشان را پایین می‌آورد و اندک اندک فعالیت آنها کمتر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مؤسسه رضوان در منطقه 14 و محدوده اتوبان شهید محلاتی از حدود سال 1395 به صورت رسمی با اخذ مجوز از سازمان قرآن و عترت بسیج استان تهران با مدیریت حمید محصل فعالیت می‌کند.
حمید محصل، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآنی رضوان دانشجوی مقطع کارشناسی علوم قرآنی و حدیث است که حدود 20 سال سابقه آموزش قرآنی، مدرس و فعال قرآنی دارد. وی درخصوص اهداف فعالیت این مرکز، ادامه می‌دهد: «این مؤسسه با هدف تربیت نسل نوجوان و ترویج فرهنگ قرآن و عترت و تربیت نسل متعهد و متخصص و آموزش علوم قرآنی و دینی راه‌اندازی شده است».
مؤسسه رضوان دارای برنامه‌های اصلی در زمینه مهد و پیش‌دبستانی قرآنی است و به عنوان پایگاه تخصصی آموزش تخصصی قرائت، حفظ و مفاهیم قرآن کریم نیز فعالیت می‌کند. همچنین اعضای هیئت مدیره این مرکز متشکل از حمید محصل، جناب‌زاده و حیدری است که ماهی یکبار تشکیل جلسه می‌دهد.
مدیر مؤسسه فرهنگی قرآنی رضوان درخصوص آغاز فعالیت این مرکز می‌گوید: «این مرکز از سال 1373 فعالیتش را به صورت غیر رسمی در مدارس مختلف مناطق 12، 14و 20 از میان دانش‌آموزان علاقه‌مند آغاز کرد».
وی در خصوص دوره‌های تخصصی آموز‌‌‌ش‌های قرآنی خردسالان که در این مؤسسه در حال برپایی است، اضافه می‌کند: «این دوره در سطح کشور نمونه است به گونه‌ای که روش‌های کاربردی آموزش قرآن به نونهالان آموزش داده می‌شود به گونه‌ای که کارگاه‌های خلاقیت مرتبط با هر سوره برپا می‌شود و داستان‌های و نکات مفاهیمی سوره‌ها متناسب با هر گروه سنی تهیه و چاپ شده است، همچنین بیش از 20 صلوات قرآنی به نونهالان آموزش داده می‌شود و بازی‌های قرآنی مرتبط با سوره‌ها با خردسالان انجام می‌شود».
محصل که حافظ 10 جزء از قرآن کریم است، ادامه می‌دهد: «همچنین شعر و قصه مرتبط با هر سوره به کودکان آموزش داده می‌شود که طی آن خردسالان تحت آموزش حدود 70 موضوع اخلاقی، اجتماعی با شعر و قصه قرار می‌گیرند. همچنین در کنار موارد آموزشی قرآن، احادیثی از اهل‌ بیت(ع) و برگرفته از کتاب نهج‌البلاغه قابل فهم برای کودکان و نوجوانان به آنها آموزش داده می‌شود».
در مؤسسه رضوان از تکنولوژی‌های ‌آموزش چون لوح فشرده، کاربرگ‌های آموزشی، پازل، نقاشی و رنگ آمیزی، کتاب و کارگا‌ه‌های خلاقیت برای بهره‌مندی بهتر و بیشتر قرآن‌آموزان استفاده می‌شود که به گفته والدین قرآن‌آموزان خردسال نقش اثرگذاری در تربیت آنها داشته است.
همچنین پایگاه بهداشت و سلامت در این مؤسسه برپا است به گونه‌ای که آموزش‌های لازم در این خصوص به والدین قرآن‌آموزان به منظور تشخیص تنبلی چشم و اندازه قد و وزن داده می‌شود.
مدیر مؤسسه فرهنگی قرآنی رضوان در خصوص علت راه‌اندازی مرکز، اظهار می‌کند: «دغدغه ما این بود که بتوانیم انسجامی به دوره‌های آموزشی تخصصی بدهیم و از سوی دیگر بتوانیم نسلی را در جامعه تربیت کنیم که بتوانند در جامعه تأثیرگذار باشند و بتوانند مسئولیت‌های بالاتری را در کشور قبول کنند. طی این 22 سال فعالیت غیررسمی و رسمی مؤسسه بیش از 500 قرآن‌آموز در مجموعه ما تربیت شدند که در قسمت‌های مختلف فرهنگ و خدماتی فعالیت می‌کنند و بعضا نیز در همین پایگاه از توانمندی‌هایشان بهره‌مند شده‌ایم».
محصل در خصوص وجه تسمیه و علت نامگذاری مؤسسه به «رضوان»، عنوان می‌کند: ««رضوان» به معنای «باغ بهشت» است یعنی قرآن‌آموزانی که در این مؤسسه تربیت می‌شوند، عاقبت‌بخیر می‌شوند و به باغ بهشت و رضوان در نزد خداوند می‌روند».
وی با اشاره به اینکه طرح‌های قرآنی زیادی داریم که به مرحله اجرا نرسیده است، بیان می‌کند: «به دلیل فقدان بودجه کافی نتوانستیم آنها را به مرحله ظهور برسانیم که اینها شامل لوح‌های فشرده آموزشی در گروه سنی خردسالان و بزرگسالان و چاپ کتاب‌های آموزشی است».
محصل ادامه می‌دهد: «برگزاری‌ دوره‌های تخصصی، کارگاه‌ها و سمینارها برای دستگاه‌ها و ارگان‌ها توانایی برپایی داریم. همچنین علاقه‌مندانی که می‌خواهند شعبه‌ای از مؤسسه ما داشته باشند، تمایل داریم با آنها همکاری کنیم».
مدیر مؤسسه فرهنگی قرآنی رضوان دارای سابقه فعالیت 18 ساله به عنوان معاون آموزش و تربیتی در مدارس مناطق مختلف تهران، طراح دوره‌های آموزشی برای خردسال و نوجوان و جوانان و بزرگسالان و نویسنده مجموعه جزوات قرآنی در موضوعات داستان‌ها و مفاهیم قرآنی، اخلاق اسلامی و احکام است.
وی از مسئولان درخواست می‌کند: «اگر بتوانند مسئولان از مؤسساتی که خودگران هستند و علاقه‌مند در این عرصه فعالیت می‌کنند اما بودجه کافی ندارند، حمایت کنند، آن هنگام است که این مراکز مردمی به صورت خودجوش به گسترش و توسعه فعالیت‌های قرآنی و نهادینه کردن آموزه‌های قرآنی در بطن و متن زندگی مردم گام‌های مثمر ثمری بر می‌دارند».
مدیر مؤسسه فرهنگی قرآنی رضوان با ابراز گلایه از بی‌توجهی مسئولان اظهار می‌کند: «در حوزه قرآنی نباید از قرآن‌دوستان هزینه‌های بالایی گرفت و از دیگر سو متأسفانه گرایش مردم برای حضور در دوره‌های قرآنی کم شده است و از آن مهم‌تر استیجاری بودن مکان بیشتر تشکل‌های قرآنی و متحمل شدن اجاره‌بهاهای سنگین است. به همین دلیل مؤسسات هنگامی که با این موارد روبرو می‌شوند توان کارکردشان به پایین می‌آید و این می‌شود که مؤسسات روبه سردی و خاموشی می‌روند و اندک اندک فعالیت آنها کمتر می‌شود».
گفتنی است؛ برگزاری اردوهای علمی، تفریحی و زیارتی، برپایی دوره‌های روانشناسی، برپایی کارگاه‌ها و سمینارها و برگزاری مراسم مناسبتی، محافل انس با قرآن و برپایی نمایشگاه‌هایی در حوزه قرآن و عترت از جمله فعالیت‌های جنبی این مؤسسه در کنار فعالیت‌هایش در حوزه قرآن است.
یادآور می‌شود، علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره 1-33326140 تماس بگیرند. همچنین این مؤسسه در خیابان 17 شهریور، خیابان صفا شرقی، حسینیه حضرت علی اکبر(ع) قرار دارد.
captcha