نقش تعاملات اجتماعی در تأمین سلامت روحی/از فرصت نوروز بهره ببریم
کد خبر: 3584631
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱

نقش تعاملات اجتماعی در تأمین سلامت روحی/از فرصت نوروز بهره ببریم

گروه اجتماعی: یک روانشناس با اشاره به نقش تعاملات و دیدوبازدیدهای خانوادگی در تأمین سلامت روحی انسان، گفت: این دید و بازدیدها، با مرتفع کردن کینه‌ها و کدورت‌ها، باعث ایجاد آرامش و امنیت روانی برای انسان می‌شود.

حسین خطیبی، روانشناس و متخصص علوم ارتباطات اجتماعی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: انسان از بدو تولد در حال آموختن از اطرافیان خود، اعم از پدر و مادر، اقوام، دوستان، نظام آموزشی و ... است.
وی تشریح کرد: یکی از مواردی که انسان از محیط اطراف خود دریافت می‌کند، نظام ارزشی است که بر اساس آن متوجه خوبی‌ها و بدی‌ها، خیر و شر و به‌طور کلی شناخت ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها می‌شود.
تأمین سلامت روحی با تعاملات اجتماعی
این روان‌شناس، با اشاره به نیازهای فیزیولوژیک انسان، نیاز به احترام، نیاز به اجتماعی شدن، خود شکوفایی و ...، بیان کرد: انسان برای سلامت روحی خود نیز نیازمند یک حداقل‌های روانی مثل تعامل و ارتباط با محیط اطراف، زندگی جمعی، دوستی و ... است.
خطیبی افزود: همانطور که در فرهنگ دینی ما توصیه شده که نماز و بسیاری از فرائض دینی را به جماعت و در جمع اقامه کنیم، در فرهنگ ملی ما نیز به این نکته توجه شده است که یکی از آن‌ها دید و بازدید و تعاملات اجتماعی است.
از فرصت نوروز بیشترین بهره را ببریم
وی با بیان اینکه نقطه‎ اوج این تعامل در ایام نوروز اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: هدف تمام این اعمال، ایجاد جو آرام و تأمین سلامت روحی و حتی سلامت جسمی برای انسان است که خوب است از این فرصت بیشترین بهره را ببریم.
این روانشناس در ادامه عنوان کرد: این دید و بازدیدها، با مرتفع کردن کینه‌ها و کدورت‌ها، باعث ایجاد آرامش و امنیت روانی برای انسان می‌شود.
وی با تأکید بر ارتباط‌گیری با سالمندان، جهت بهبود روحیه‌ آن‌ها و افزایش امید در ایشان، افزود: تعاملات اجتماعی مانع بسیاری از اختلالات، آسیب‌های روانی و افسردگی برای سالمندان می‌شود.
تبادل تجربه؛ دستاورد دید و بازدید خانوادگی
این دکترای علوم ارتباطات اجتماعی یکی دیگر از دستاورد‌های دید و بازدیدهای خانوادگی در ارتباطات را تبادل تجربه دانست و یادآور شد: تجربیات منتقل‌شده در میان افراد می‌تواند هم جنبه آموزشی داشته و هم به سلامت روان کمک کند.
captcha