دعای تحویل سال از نگاهی دیگر
کد خبر: 3584787
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
یادداشت وارده/

دعای تحویل سال از نگاهی دیگر

گروه شهرستان‌ها: رئیس حوزه علمیه حاج شیخ کاشمر همزمان با فرارسیدن سال جدید، یادداشتی را با محوریت تفسیر دعای «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام جواد نیک بین، رئیس حوزه علمیه حاج شیخ کاشمر همزمان با فرارسیدن سال جدید، یادداشتی را با محوریت تفسیر دعای «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داده است.
در این یادداشت آمده است:
با نزدیک شدن به نوروز همه ما برای شروع یک سال جدید آماده می‌شویم؛ سالی که دوست داریم بهتر از سال قبل باشد.
در واقع یکی از آیین‌های ویژه هنگام گردش سال شمسی، خواندن دعای معروف «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» است.
در این میان شاید خیلی از ما به رسم سنت و الگوبرداری از بزرگ‌ترهای خود به هنگام تحویل سال، این دعا را بخوانیم اما آیا تاکنون به معنی و تفسیر آن توجه کرده‌ایم؟
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ
ای تغییر دهنده دلها و دیده‏‌ها؛  ای مدبر شب و روز؛ ای گرداننده سال و حالت‌ها؛ بگردان حال ما را به نیکوترین حال.
در کتاب‌های مشهور ادعیه همچون «اقبال الا‌عمال» سید‌ابن‌طاووس و «مصباح المتهجد» شیخ طوسی اشاره‌‌ای به دعای تحویل سال نشده و این نشان می‌دهد چه در منابع اهل سنت و چه در منابع تشیع، سند روایی مورد اعتماد برای آن موجود نیست. اما علامه محمد باقر مجلسی(۱۰۳۷-۱۱۱ه.ق) در کتاب «زادالمعاد» در خصوص این دعا گزارش می‌کند.
در این مطلب به قسمت «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ؛ ای کسی که قلب‌ها، چشم‌ها و نگاه‌ها را تغییر می‌دهی» اشاره خواهم داشت. ما اگر نگاه و دیدمان تغییر کند و یا به‌قول سهراب سپهری به‌گونه دیگری ببینیم، چشم‌ها را بشوریم و نگاه را تغییر دهیم، اعمالمان نیز عوض می‌شود.
بهتر بگویم همه انسان‌ها تمامی اعمال و عکس‌العمل‌هایشان به خاطر دید و نوع نگاهشان است، اگر یزید به زینب کبری می‌گوید ما برادر و برادرزاده‌های تو را کشتیم و ایشان می‌فرمایند: «ما رَاَیْتُ اِلاّ جَمیلا؛ ما همه چی را زیبا می‌بینیم»، این یعنی یک تغییر اساسی در قلب زینب کبری(س) حاصل شده است.
و یا اگر وقتی از قاسم‌بن الحسن(ع) در شب عاشورا سوال می‌شود؛ تو مرگ را چگونه می‌بینی، می‌گوید: «أَحْلى مِنَ الْعَسَلِ» این یعنی یک تغییر اساسی در نوع نگاه ایجاد شده است.
ما باید بکوشیم تا دیدگاه انسان‌ها تصحیح شود؛ دیدگاه یک زن و یا مرد به خانواده و یا نگاه زن و مرد به اجتماع باید تصحیح شود، زن و مرد همکار یکدیگر هستند، اگر نوع نگاه تصحیح شود، زندگی شیرین می‌شود، بهار که می‌آید می‌خواهد به همه ما بیاموزد که خداوند عز و جل همه کاره این تغییر است.
حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ یعنی خدایا نگاه‌ها و قلب‌های ما را به بهترین نوع دید تغییر بده، بدون شک اگر نگاه ما تغییر کند، اعمال ما نیز عوض می‌شود.
نوع نگاه به مسائل که تغییر کند، رفتار ما نیز تغییر می‌کند، اگر نگاه حقیقی و واقعی شود، آنگاه از بسیاری مسائل نمی‌رنجیم و خیلی راحت حقایق زندگی را قبول می‌کنیم.
captcha