قبل از همسرمان نقاط ضعفمان را بشناسیم/ عمل به حکم دینی محاسبه
کد خبر: 3585667
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
تمرین نوروزی خانواده‌ها؛

قبل از همسرمان نقاط ضعفمان را بشناسیم/ عمل به حکم دینی محاسبه

گروه جامعه: زن و مرد باید درصدد شناخت نقاط مثبت و منفی خود باشند و با توجه به نقاط مثبت، نقاط منفی خود را پوشش دهند، در دین مبین اسلام به این واکاوی قبل از آنکه سبب بررسی دیگران شود، محاسبه اعمال گفته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با توجه به کارکردها و جایگاهی که خانواده در سلامت فرد و جامعه به دنبال دارد در ادامه بسته خبری تمرین نوروزی برای خانواده‌ها به ارائه برخی نکات برای زوجین می‌پردازیم تا از فرصت تعطیلات برای تکرار این رفتارها و تبدیل آن به یک عادت در طول سال استفاده کنند.
زن و مرد باید درصدد شناخت نقاط مثبت و منفی خود باشند و با توجه به نقاط مثبت، نقاط منفی خود را پوشش دهند. در دین مبین اسلام به این عمل محاسبه گفته می‌شود. اگر شما قبل از دیگران اعمال خود را محاسبه کنید هم جلوی غیبت و بدگویی دیگران را گرفته‌اید و هم از بروز رفتارهای نابجا در مواجه خود با همسر و سایرین جلوگیری می‌کنید. همچنین زوجین باید درصدد شناخت خصوصیات اخلاقی یکدیگر نیز باشند تا مطابقت بیشتری بین عملکرد خود با خواسته‌های آنان ایجاد کنند و از قرار دادن طرف مقابل در موقعیت‌هایی که مورد پسند او نیست اجتناب کنند.
رعایت عفت و حیا از سوی همسران در مواجهه با نامحرمان به ویژه از سوی مردان سبب دلگرمی هر چه بیشتر همسر می‌شود. در مقابل نیز عدم رعایت عفت به یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها تبدیل شده و زمینه بسیاری از اختلافات را ایجاد کرده است. بی‌حیایی نه تنها سبب واکنش زوجین مسلمان بلکه سبب واکنش منفی از سوی تمام افراد با مرام‌ها و گرایش به ادیان مختلف می‌شود.
به زوجین توصیه می‌شود که یکدیگر را نسبت به انجام دادن عبادات مستحبی تشویق کنند و در این زمینه با یکدیگر مشارکت داشته باشند. اعمال مستحبی پس از انجام واحبات سبب آرامش بیشتر می‌شود. عبادت خداوند به معنای شناخت هدف خلقت است پس گام نهادن در مسیر بندگی سبب می‌شود رفتارهای مثبت در زوجین تقویت شود و حال و احوال بهتری داشته باشند زوجین می‌توانند فهرستی از کارهای خیر را تهیه و در انجام آن مشارکت کنند، این امر سبب ایجاد حالی خوش در آنان می‌شود و شیرینی و نشاط به زندگی خانوادگی می‌بخشد.
و اما بانوان بدانند
درس خواندن برای زنان نباید عاملی برای فرار از همسرداری و فرزندپروری باشد بلکه باید به راهی برای کدبانو شدن و درس زندگی آموختن تبدیل شود. پیرو دینی هستیم که بر طلب دانش همواره تأکید داشته است پس بانوان نیز نباید در این زمینه کوتاهی کنند و کار منزل را بهانه‌ای برای عدم علم آموزی و یا بر عکس علم آموزی را وسیله‌ای برای فرار از مسئولیت‌های خانوادگی بدانند.
هر چه بانوان سیرت زیباتر و عزت نفس بالاتری داشته باشند کمتر در قید و بند زیباسازی ظاهر هستند، پس بانوان باید تلاش کنند همواره سادگی خود را حفظ کنند و دلبستگی کمتری به جواهرات داشته باشند و در این ز مینه تعادل که یک حکم قرآنی است، رعایت کنند.
captcha