ظرفیت‌های مشهد را ببینیم/ جای خالی یک حرکت بزرگ قرآنی در جهان اسلام
کد خبر: 3590251
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷

ظرفیت‌های مشهد را ببینیم/ جای خالی یک حرکت بزرگ قرآنی در جهان اسلام

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر ستاد اجرایی طرح ملی تلاوت با توجه به نقشی که مشهد می‌تواند در جهان اسلام ایفا کند، عنوان کرد: با مؤسسات، نهادها و تشکیلات قرآنی متعدد در این شهر، جای خالی یک حرکت بزرگ قرآنی که در جهان اسلام نمود داشته باشد را حس می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حسین مقدم‌کیا، دبیر اجرایی طرح ملی تلاوت، در گردهمایی قرآنیان خراسان رضوی که 27 فروردین ماه به میزبانی ایکنا برگزار شد به مشکلات موجود در سطح جوامع قرآنی اشاره کرد و گفت: ما که می‌گوییم مشهد شهری با قدمت در فعالیت‌های قرآنی است و سال‌هاست که در صدر کار قرآنی قرار داریم، نباید نسبت به مشکلات بی‌تفاوت باشیم.
وی ادامه داد: اگر شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی خراسان رضوی دو سال است که تشکیل جلسه نداده است و ما به آن بی‌توجه بوده‌ایم باید برویم و پیگیر شویم چرا این طور است وقتی ما دلسوز کار خود نیستیم بزرگ شدن مسائل امری طبیعی است.
هر سال حرف مشکلات را تکرار می‌کنیم
مقدم‌کیا اضافه کرد: ما هر سال مشکلات و مسائل را در گردهمایی‌ها و جلسات مطرح می‌کنیم و هر سال می‌گذرد و این روند ادامه دارد و سال بعد هم حرف‌ها در رابطه با مشکلات تکرار می‌شود، باید مشخص شود چه کسی قرار است پیگیری کند، وظیفه پیگیری مسائل و مشکلات جامعه قرآنی با چه کسی است؟
وی با بیان اینکه برای انجام کار قرآنی در شهر مشهد فضا بسیار باز و بدون ضابطه‌ است، ادامه داد: هیچکس از یک فعال قرآنی نمی‌پرسد چرا این کار را کردی؟ چرا این مرکز را راه‌اندازی کردی؟ به چه قصدی این فعالیت را آغاز کردی؟ هیچ‌کدام از این سوالات مطرح نمی‌شود و هر کس به هر روشی که دوست دارد، عمل می‌کند.
برنامه‌ای با توجه به ظرفیت قرآنی مشهد نیست
مقدم‌کیا بیان کرد: در اجرای برنامه‌های قرآنی فقط به فکر اولین و برترین بودن، هستیم بی‌آنکه یک ارزیابی درست و جامع از فعالیت‌های خود داشته باشیم، با این همه مؤسسات، نهادها و تشکیلات قرآنی در مشهد جای خالی یک حرکت قرآنی بزرگ که در جهان اسلام نمود داشته باشد را حس می‌کنیم، درواقع در تعریف و اجرای یک برنامه قرآنی به نسبت ظرفیت شهر مشهد ناکام بوده‌ایم.
قرآنیان در مواجه با مسائل قرآنی بی توجه‌اند
وی با اشاره به معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام اظهار کرد: سال 2017 فرا رسید و تمام خواهد شد و قرآنیان هیچ نقش و برنامه‌ای در قالب این رویداد فرهنگی نخواهند داشت، هنگامی که این برنامه به پایان برسد اگر برگردیم و به سال 2017 نگاه کنیم می‌بینیم عملاً هیچ اتفاقی نیفتاده و قرآنیان از خود فعالیتی ارائه نکرده‌اند.
دبیر ستاد اجرایی طرح ملی تلاوت بر مطالبه‌گری و پرسشگری جامعه قرآنی تأکید کرد و گفت: اگر می‌خواهیم که دلسوز کار خود باشیم باید به مسائل ورود کنیم و اگر در جایی نقصی وجود دارد به کمک و همراهی دوستان در خبرگزاری ایکنا، پرسشگرانه از مسئولان امر بخواهیم تا علل کاستی‌ها مشخص شود.
بزرگان قرآنی مشهد واکنش نشان‌ دهند
وی ادامه داد: همه می‌گویند ایکنا باید برود و بپرسد و به نتیجه برسد، پس نقش فعالان قرآنی چه می‌شود؟ به نظر من چند نفر بزرگتر در عرصه فعالیت‌های قرآنی مشهد باید مجموعه‌ای تشکیل دهند و در مقابل مسائل و مشکلات واکنش مناسب داشته باشند.
captcha