نگرانی‌های مدیران ارشاد از واسپاری نمایشگاه کتاب
کد خبر: 3591847
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
داوودی‌پور عنوان کرد:

نگرانی‌های مدیران ارشاد از واسپاری نمایشگاه کتاب

گروه ادب: رئیس تعاونی ناشران و کتابفروشان استان تهران گفت: اراده وزارت ارشاد بر واسپاری بوده، اما نگاه برخی مدیران، عامل ایجاد دلواپسی‌ها در واسپاری صد در صدی نمایشگاه کتاب به صنف نشر بوده و سبب کندی این روند شده است.

علیرضا داوودی‌پور، رئیس تعاونی ناشران و کتابفروشان استان تهران و مدیر کمیته تبلیغات سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به ویژگی‌های نمایشگاه کتاب مطلوب گفت: نمایشگاه مطلوب نمایشگاهی است که هدفمند باشد، طی دوره‌های گذشته در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشته‌ام و این سی‌امین نمایشگاهی است که به عنوان ناشر در آن شرکت می‌کنم، اما هنوز نمی‌دانم قرار است کجا برویم، یا از لحاظ فرهنگی باید به کدام نقطه برسیم، در صورتی که این موضوع مشخص باشد، می‌توانیم راه‌های رسیدن به آن را مورد بررسی قرار دهیم. 
وی با اشاره به اینکه طی دوره‌های گذشته نمایشگاه کتاب بدون هدف و استراتژی کلان را تجربه کرده‌ایم، افزود: این نمایشگاه در گفتار هدفدار بوده، اما در برخی موارد همان گفتارها هم در دولت‌های مختلف دچار سلایق شخصی می‌شوند که این موضوع نشان‌دهنده نبود هدف‌گذاری محکم و پایدار است. 
داوودی‌پور ادامه داد: اقتصاد نشر نیز مسئله‌ای است که متأسفانه نمایشگاه کتاب تهران بر فروش کتاب در آن تکیه زیادی کرده و همین امر سبب مشکلاتی در آن شده است؛ چراکه طی دوره‌های گذشته روند هدف‌گذاری را دچار نقصان کرده است. اما اینکه این نمایشگاه با چه کیفیتی برگزار خواهد شد و آیا پختگی لازم را خواهد داشت یا خیر، باید در پایان سی‌امین دوره به آن پاسخ داد، اما امیدواریم روند واسپاری نمایشگاه به صنف ناشران ادامه یافته و این موضوع مهم به امواج سلایق شخصی مدیران آینده وزارت ارشاد سپرده نشود. 
مدیر کمیته تبلیغات سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب تهران در ادامه واسپاری نمایشگاه به ناشران را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: واسپاری امور اجرایی نمایشگاه کتاب تهران به ناشران حدود چهار سال پیش در مراسم هفته کتاب جمهوری اسلامی از سوی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان شد و ناشران نیز از این موضوع استقبال کردند؛ چراکه این موضوع از دو جهت حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد؛ یکی اینکه اصل 44 قانون اساسی دولت را مکلف به واسپاری کرده و از سوی دیگر برای پیشبرد اهداف صنفی بهتر است دلسوزان کاردان و با تجربه از صنف ناشران این امور را برعهده گیرند. به همین دلیل برای دست‌یابی به این استقلال و برعهده گرفتن امور نمایشگاه باید بهای آن را بپردازیم.
وی روند واسپاری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: انتظار می‌رفت طی سه سال اخیر، روند واسپاری سرعت بیشتری به خود بگیرد، اما به هر حال امیدواریم با جدیت مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تداوم و استمرار عملکرد و پیگیری‌های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد این امر به طور کامل محقق شود و نمایشگاه کتاب سی و یکم به صورت تمام و کمال از سوی صنف نشر به اجرا درآید و برنامه‌ریزی، نظارت و حمایت از سوی مدیران وزارت ارشاد اعمال شود.
داوودی‌پور در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تصور نمی‌کنید نگرانی‌های وزارت ارشاد از اختلاف‌های صنفی است که روند واسپاری نمایشگاه کتاب تهران را کند کرده است، عنوان کرد: اختلاف سلیقه از گذشته وجود داشته و موضوع جدیدی نیست و شاید همین اختلافات باعث نگرانی‌ها و دلواپسی‌های مدیران وزارت ارشاد می‌شود، اما باید به این نکته توجه کرد که این اختلاف نظرها بین صنفی است و باید این تضارب آراء را وجود داشته باشد تا بتوانیم حرکتی رو به جلو داشته باشیم که در این راستا وزارت ارشاد سعه صدر پیشه کرده و فرصت لازم را به این صنف در راستای ایجاد اتفاق نظر داده است.
رئیس تعاونی ناشران و کتابفروشان استان تهران یادآور شد: با توجه به اینکه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر دارند از نحوه واسپاری و شیوه‌نامه آن، در سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران رونمایی کنند، از این‌رو باید منتظر ماند و دید این واسپاری چگونه خواهد بود که امیدواریم به صورت صد در صدی باشد. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تقسیم‌بندی نمایشگاه کتاب و امکان تقسیم‌بندی آن به صورت موضوعی بیان کرد: در رابطه با این نمایشگاه سال‌هاست تلاش شده تا چیدمان مناسبی پیدا کند و اینکه چه اندازه فضا به هر یک از ناشران اختصاص یابد و کدام ناشر در کجای نمایشگاه قرار گیرد، مطرح بوده است. در این راستا پیشنهاد شد ناشران بر اساس حروف الفبا تقسیم‌بندی شوند و سپس تا جایی که امکان موضوعی و تفکیک وجود داشت، صورت گرفت، از جمله کودک که اولین آنها بود، دانشگاهی و سپس آموزشی تقسیم‌بندی شدند. در ادامه به سراغ ناشران عمومی رفتیم که حدود 7 رده دیویی را شامل می‌شد و ناشران این بخش اغلب بیشتر این رده‌ها را کار می‌کردند و به صورت تخصصی نبود و به ناچار همه آنها در یک بخش قرار گرفتند و عنوان آن را هم، عمومی قرار دادیم وگرنه رده دیویی عمومی وجود ندارد. خواستیم دین را تفکیک کنیم، دیدیم بسیاری از ناشرانی که کتاب‌های دینی چاپ می‌کنند، در حوزه‌های دیگر نیز ورود دارند. همانطور که اکنون هم ناشرانی هستند که کتاب کودک چاپ می‌کنند اما در گروه کتاب بزرگسال هم فعالیت دارند و می‌خواهند در بخش عمومی هم حضور داشته باشند.
captcha