بهترین راه درک تمدن اسلامی، نگاه به معماری در شهرهای اسلامی است
کد خبر: 3592553
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷

بهترین راه درک تمدن اسلامی، نگاه به معماری در شهرهای اسلامی است

گروه اجتماعی: رئیس‌جمهور گفت: برای درک و فهم تمدن اسلامی، بهترین راه آن است که بعد از مطالعه کتب و آثار گذشتگان به آثار باقیمانده معماری در شهرهای مهم اسلامی و تمدنی نگاه کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در روز یکشنبه در پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی که ظهر امروز در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: تمدن‌های بزرگ بشری معمولاً در کنار شهرها به وجود آمده و علم و فناوری و تمدن در شهرهای بزرگ ظهور و بروز پیداکرده است.
وی افزود: برای درک و فهم تمدن اسلامی، بهترین راه آن است که بعد از مطالعه کتب و آثار گذشتگان به آثار باقیمانده معماری در شهرهای مهم اسلامی و تمدنی که از مشرق زمین، شبه‌جزیره هندوستان، ساحل مدیترانه و شمال آفریقا و کشورهای مهم خاورمیانه ازجمله کشور بزرگ ایران نگاه کنیم.
رئیس‌جمهور بیان کرد: آثار تمدنی، نوع معماری‌ و ساختمان‌ها در شهرهای بزرگ از مهندسی، ابتکارات، دوستی و برادری میان مردم و استفاده درست از طبیعت درگذشته با انسان سخن می‌گویند.
 وی با اشاره به اینکه ساختمان‌ها باید محل آرامش مردم باشد نه ابزار سودآوری بنابراین پیدا کردن منابع مشروع و سالم درآمدی برای شهرها ضروری است، تأکید کرد: در این میان دولت آماده همکاری است، همچنین تأمین هزینه‌های شهر از مسیرهای نادرست مانند تراکم فروشی؛ فروش حقوق مردم و نسل‌ها است.
روحانی ادامه داد: اگر شهرها و شهرداری‌ها نیازمند منابع درآمدی هستند، بایستی به فکر منابع درآمدی سالم برای اداره آن‌ها بود و دولت آماده است با تهیه لوایح لازم برای شهرداری‌ها و اداره شهرها از طریق منابع مشروع اقدام کند.
 وی با تسلیت سالروز شهادت امام موسی بن جعفر(ع) و طلب توفیق از پیامبر (ص) و خاندان رسالت و ائمه هدی (ع)، اظهار کرد: در دنیای امروز موضوع مدیریت شهری و اداره زندگی مردم، به‌ویژه در یک شهر بزرگ، جزو مدیریت‌های سخت و پیچیده است.
رئیس‌جمهور یادآور شد: در آثار بزرگ تمدنی در کشورهای مختلف جهان و ازجمله کشورهای اسلامی، ریشه معماری شهرها و ساختمان‌ها از فرهنگ و اعتقادات مردم نشأت می‌گیرد و مساجد، مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به‌عنوان مرکزیت شهرها، قبل از محله‌های مسکونی مردم، مدنظر بوده است.
وی تأکید کرد: مسجد محل اجتماع مردم و جایگاهی است که مردم باهم برای انجام مراسم دینی و فرهنگی‌شان‌ در آنجا مشورت می‌کنند، حتی تصمیم برای دفاع از شهرها از مساجد آغاز و مسجد به‌عنوان مرکز فرهنگی محسوب می‌شود که مردم در آن با آداب‌ورسوم و مسیر زندگی آشنا می‌شوند.
روحانی افزود: مدارس و دانشگاه‌ها، مقبره بزرگان دینی، مذهبی و حتی فرهنگی و هنری معمولاً در کنار مساجد ساخته می‌شوند و سپس در کنار این فرهنگ و هویت، اقتصاد ظهور و بروز یافته و بازار ساخته می‌شود.
وی با بیان اینکه بازار مکانی است که صادرات و واردات، شهری و روستایی و حتی بین کشورها ازآنجا آغاز می‌شود، گفت: بازار به‌عنوان بخشی از مراکز تولیدی فرهنگی و هنری محسوب می‌شود بنابراین ابتدا فرهنگ و هویت و سپس اقتصاد و اداره آن، شکل می‌گیرد؛ در کنار فرهنگ، اقتصاد و علم، محل سکونت مردم تشکیل می‌شود و هم‌زمان این مراکز مسکونی با اماکن تولیدی و کشاورزی پیوند می‌یابند.
رئیس‌جمهور عنوان کرد: از تمدن گذشته می‌آموزیم که از سوداگری در خانه‌سازی، شهر ایجاد نمی‌شود و ریشه‌های فرهنگی، اساس شهرسازی است، نحوه معماری‌ها هم به‌گونه‌ای است که مردم بتوانند، راحت‌تر زندگی کنند، نه آنکه ساختمان‌ها پرسودتر ساخته شود.
وی اظهار کرد: ساختمان باید محل سکونت و آرامش مردم باشد و به همین دلیل آن را مسکن نام‌گذاری کردند و در چنین حالتی است که نیازمندی‌های فرهنگی جوانان و نیز نیازمندهای اقتصادی و ارتباطات فرهنگی و اجتماعی مردم، تعریف و تبیین می‌شود.
 روحانی افزود: در بسیاری از اهداف بلند شهرسازی به مسائل فرهنگی و حتی حریم خصوصی و شرایط اجتماعی مردم، کم‌توجهی می‌شود، شهرها باید مکانی امن برای همه مردم باشد و نحوه ارتباط مردم در آن به‌راحتی شکل بگیرد و زنان و کودکان جامعه باکمال امنیت و آرامش بتوانند در آنجا رفت‌وآمد کنند، لذا قبل از هر چیز امنیت و آرامش شهروندان حائز اهمیت است.
 وی یادآور شد: تأمین درآمدهای شهری از منابع نادرست و فروختن فضایی که به مردم تعلق دارد و در اختیار گذاشتن تراکم عظیم در اختیار یک سرمایه‌داری که می‌تواند همه خانه‌های آن محل و اطراف را تحت تأثیر قرار دهد، نه‌تنها ازلحاظ فرهنگی و دینی، حتی ازلحاظ آرامش و زیبایی بصری نیز صحیح نیست.
رئیس‌جمهور اظهار کرد: ساختمان‌های بلند مانند سد بزرگی جلوی دید صدها و هزاران خانه را می‌گیرد و حتی دیدن آسمان و ستاره‌ها را برای مردم دشوار می‌سازد و ازلحاظ شهرسازی نادرست است، آیا باید برای تأمین درآمد شهری، حقوق مردم بدون اجازه آن‌ها فروخته شود؟ و برای حقوق شهری وزندگی و رفاه مردم، ارزش کاملی قائل نبود؟
وی بیان کرد: در ظاهر پارک و محل تفریحی برای رفاه و اوقات فراغت مردم ایجاد می‌شود، اما مهم‌تر از تأسیس این پارک این است که پول آن از کجا تهیه‌شده است و اگر باغات شهرها، تغییر کاربری داده‌شده و با پول آن، پارک ایجادشده باشد، آیا این می‌تواند اقدامی به نفع مردم، باشد؟
روحانی تأکید کرد: بدترین تأمین درآمد برای شهرها و شهرداری‌ها، فروختن حقوق مردم، فضاهای سالم شهری و نابود کردن باغ‌ها و درختان کهن‌سال است و این بدتر از آن است که نفت را فروخته و از پول آن برای حقوق کارمندان استفاده شود.
وی افزود: اگر نفت به‌عنوان یک حق‌بین نسلی محسوب می‌شود و باید پول آن سرمایه‌گذاری شود، فضاهای شهری، کوه‌ها، مراتع، دریاچه‌ها و تالاب‌ها هم جزو منابع بین نسلی هستند.
 رئیس‌جمهور یادآور شد: همان‌طور که حق نداریم ساختمان‌هایی که مربوط به میراث فرهنگی است ویران کرده و به فروش برسانیم تا به‌جای آن آثار باستانی، برجی بپا شود، این حق را هم نداریم که محیط‌زیست و باغات زیبای اطراف شهرها را تخریب کنیم.
captcha