یک جمله برای تو کم است...
کد خبر: 3592851
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶

یک جمله برای تو کم است...

گروه اجتماعی: در آستانه مبعث پیامبر اسلام(ص) از اقشار مختلف جامعه خواستیم رسول مهربانی را توصیف کنند؛‌ همه آنها احساس و شناخت خود را در یک جمله بیان کردند اما باز هم دانستیم که یک جمله و کلمات قصار ما در وصف وجود مقدس ایشان اندک است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، ماهاتما گاندي، رهبر فقيد هند در کتاب «هند جديد» در مورد شخصيت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله مي‌گويد: «جالب است بدانيد که بهترين کسي که امروزه بدون هيچ چون و چرايي، در قلب ميليون‌ها انسان جا گرفته، «محمد» است. از اينجا من متقاعد شده‌ام که اين شمشير نبود که در آن روزها مردم زيادي را تسليم اسلام کرد. «محمد» سخت ساده زيست بود. مثل ديگر پيامبران متقي بود. به شدت امانتدار بود. از خودگذشتگي شديد نسبت به دوستان و پيروان، جسارت، بي‌باکي و توکل مطلق به خدا در رسالت شخصي، از ويژگي‌هاي محمد(ص) بود. قبل از اين ويژگي‌ها او به هيچ وجه از شمشير براي برداشتن سدهاي جلوي راه خود استفاده نمي‌کرد. (ويژه‌نامه پيامبر اعظم (ص)، مؤسسه فرهنگي قدس، مهدي نصيري، ص 61)

فردا، سه شنبه پنجم اردیبهشت ماه مصادف با 27 رجب سالروز عید مبعث پیامبر مهربانی و عزت و کرامت انسانی است. 27 رجب سال چهلم عام الفیل پیامبر(ص) بر فراز کوه حرا و در میان غار مشغول مناجات با خدا بود، ناگاه پیک وحی، جبرئیل امین بر آن حضرت نازل شد و آیات آغازین سوره علق را همراه مژده رسالت، برای آن حضرت خواند: «بخوان به نام پروردگارت که جهان را آفرید، همان کس که انسان را از خون بسته ای خلق کرد، بخوان که پروردگارت از همه بزرگوارتر است، همان کسی که به وسیله قلم تعلیم داد، و به انسان آن چه را نمی دانست، آموخت»(علق/ 5 ـ 1). به این ترتیب آغاز وحی و بعثت، با نام خدا و با خواندن و قلم و علم و آموزش آمیخته با توحید، شروع شد و این واژه های زرّین وحی، بیانگر آن است که بعثت یعنی: رستاخیز معنوی، و انقلاب در همه امور، که اساس آن انقلاب ها، انقلاب فرهنگی و آگاهی بخشی در همه زمینه هاست.

در واقع بعثت، نعمت خدا بر بشریت است و منّت آفریدگار، بر انسان ها ! اگر هستی، صدفی گوهرپرور است، آن گوهر، وجود حضرت رسول(ص) است که به «تکوین»، معنی بخشیده است. و خداوند را، چه تدبیرهایی شگفت و زیباست، در آراستن چهره خلقت و افروختن مشعل هدایت! آن گاه که خدا خواست تا چهره آفرینش را روشن کند «محمد» را آفرید. و آن گاه که خواست تا بر آدمیان منّت نهد و تاریخشان را به طراوت بهار مبدّل سازد و شب کائنات را به روز روشنایی و فروغ وحی، بیاراید، «مصطفی» را برگزید و برانگیخت. آری، بعثت، طلوعی بود که خورشید حق را از خاور تاریخ، تابانید. محمد مبعوث شد، تا شرک و بت پرستی رخت بربندد، جهل و جور بمیرد، جاهلیت از صحنه زندگی ها بگریزد و چشم جهان به روی فروغ وحی گشوده شود.

به همین مناسبت خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) خوزستان در آستانه عید مبارک مبعث رسول اکرم(ص) طی تماسی با تعدادی از بزرگان، علما، هنرمندان، استادان دانشگاه ها، مدیران، فعالان قرآنی، مردم عادی و ... از آنها خواست تا در یک جمله « رسول الله(ص) را توصیف کنند». آنچه در پی می آید عرض ارادت این عزیزان به ساحت قدسی پیامبر خاتم (ص) است:

علیرضا قزوه، شاعر: «فقط می‌توانم بیتی از یک شاعر بخوانم که گفت:

چنان برهم زنی هنگامه صحرا محشر را / که طومار شفاعت در کف پیغمبران گم شد»

پروفسور نصرالله امامی، استاد تمام رشته ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز: «حضرت محمد(ص) تجسم خرد والای انسانی همراه با آموزه‌ای از خصلت‌ها و فطرت‌های الهی است.»

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن حسن‌زاده، امام جمعه موقت اهواز: «حضرت محمدبن عبدالله(ص) رحمت و برکتی برای تمام انسان‌ها است.»

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی، امام جمعه دزفول: «پیامبر اسلام حضرت محمدبن عبدالله(ص) تجلی و تبلور عظمت و زیبایی تمام خلقت هستی است.»

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، پژوهشگر فلسفه دین و رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: «حضرت محمد(ص) تجلی اسم اعظم الهی، رسول خاتم، انسان کامل، جامع فضایل اخلاقی و نظام‌ساز اجتماعی در مسیر حیات طیبه است.»

دکتر محمدرضا سنگری، استاد دانشگاه و پژوهشگر: «با بهره‌گیری از آخرین آیه سوره فتح در توصیف پیامبر(ص) می‌توان گفت: پیامبر آمیزه حریر و شمشیر بود. با مهرورزان نرم‌تر از حریر بود و با بیدادگران برنده‌تر از شمشیر.»

خانم فرحناز نظری پور، مربی آموزشگاه رانندگی: «محمد(ص) مردی است که همه خوبی‌ها در او خلاصه می‌شود. مثل او نیست و نخواهد آمد. او یکی بود.»

سیدباقر قارونی، قاضی اجرای احکام دادسرای اهواز: «رسول الله(ص) همچو بارانی بود که محبت خود را از هیچ خلقی دریغ نمی‌کرد.»

دکتر محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی کشور و پیشکسوت قرآنی با تلاوت آیه «لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن كانَ يَرجُو اللَّهَ وَاليَومَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثيرًا » (احزاب /21) گفت: «رسول الله (ص)، پیامبر رحمت و اسوه حسنه است.»

دکتر سعیدپورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور و پژوهشگر فرهنگی نیز با استعانت از آیه « وَما اَرْسَلْناكَ اِلّا رَحْمَةً لِلعالَمينَ »(انبیاء/107) گفت: " مهم‌ترین جمله‌ای که می‌توان رسول الله (ص) را در آن تلخیص کرد این است که بدون شک او «رحمة للعالمین» است."

دکتر شیخ احمد احمد نعینع، قاری برجسته مصری: " چگونه می توانم نعت و توصیف کسی را بگویم که رأفت و مهربانی و عظمتش جهان و جهانیان را مسحور و مبهوت خود ساخته است. من چیزی ندارم بگویم الا اینکه محمد رحمه للعالمین است".

دکتر رحیم خاکی، عضو هیات علمی جهاددانشگاهی و داور بین المللی قرآن کریم: " محمد(ص) پیام آور قرآن کریم آخرین نسخه کارآمد زندگی بشری است که سال به سال کدهای نرم افزاری آن با تفسیرهای جدید باز خواهد شد و در حیات طیبه مهدوی تمام رموز این نرم افزار الهی به ثمر خواهد نشست. محمد(ص) همان خورشید عالمتابی است که زمینیان و آسمانیان هر چقدر نزدیک ترش شوند به عظمت و گرمای وجودش بیشتر پی خواهند برد."

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی، رییس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان خوزستان و استاد حوزه و دانشگاه: " رسول الله (ص)مشعل فروزان هدایت تا همیشه تاریخ."

استاد شیخ سمیح احمد خالد عثامنه، پژوهشگر و داور بین‌المللی قرآن کریم از اردن با استعانت از آیه لَقَدْ جَآءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْكُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ (توبه/128) گفت: هم دردى با انسانها و اشتیاق به سعادتمند شدن آنان و داشتن رأفت و محبّت، از خصلتهاى والا ، ارزشمند و بی بدیل رسول الله است."

شیخ عبدالله ابل، از قاریان برجسته کشور کویت : " اتمنی ان تکون کلمتی هی ما روی عن امیرالمومنین علی (ع) : «انا عبد من عبید محمد» . و اذا کان علی وصفه فاحسن ما قیل فی حقه هو قول حسان بن ثابت حین قال: «و اجمل منک لم تر قط عینی / و احسن منک لم تلد النساء» ترجمه: مشتاقم جمله ای در وصف پیامبر بگویم که پیش از این امیر المومنین علی(ع) به زیبایی بیان کرده است: (من بنده ای از بندگان محمدم) اما اگر خود بخواهم مطلبی بگویم چیزی ندارم به جز شعر شاعر رسول الله(ص) یعنی حسان بن ثابت که چنین سروده: و چشمانم زیباتر از تو ندیده و زنان جهان بهتر از تو به دنیا نیاورده‌اند.)

حجت‌الاسلام والمسلمین سید طاهر غفاری، شاگرد آیت‌الله‌العظمی بهجت گفت: «اسم او محمد بود و خدا از او به بنده خود یاد کرد و فرمود رسول رب بود تا مبعوث کند فطرت‌ها و باطن‌های خفته را. همه مأمور شدند چشم به رحمت خدای رحمان و رحیم بدوزند و حمد او را به جای آورند. خود حضرتش رحمه‌للعالمین شد و حمد و ثناگوی او خدای او شد که فرمود: «انک لعلی خلق عظیم» و با این نشان داد بنده‌ای که تسلیم او باشد و ظرف وجودش را به خدا بسپارد خدا عالی‌ترین قدردانی را از او می‌کند».

دکتر حمیدرضا مستفید، پژوهشگر و داور بین المللی قرآن کریم: «فقط می توانم بگویم که او رحمه للعالمین است.»

دکتر مهدی دغاغله، پژوهشگر و داور بین المللی قرآن کریم: «حین لقاء السماء مع الارض کان محمد(ص) قد مثّل اهل الارض؛‌ در دیدار آسمان با زمین، محمد(ص) نماینده زمینیان بود.»

استاد غلامرضا شاه میوه، پژوهشگر و داور بین المللی قرآن کریم: «محمد، کانون تلاقی قلب‌های عاشق خداوند و قرآن است و محمد شمع بزم آفرینش است.»

استاد یحیی الصحاف، داور بین‌المللی از کشور عراق: «ما اجمل و ما اروع نبینا و قد قال الله فیه و انک لعلی خلق عظیم. ان الانسان الذی یصفه الله بالخلق العظیم، فهو حقا اعظم من فی الوجود. و الله تحیر العقول و یتیه الوصف عن شخصیه تجمعت فیها الانسانیه کلها؛‌ چه زیبا و شگفت انگیز است پیامبر ما محمد(ص)؛ و خداوند تبارک و تعالی در حقش فرموده که تو خلقی عظیم داری. انسانی که خداوند وی را به جایگاه رفیع و بی بدیل خلق حسن توصیف کرده، حقا که او اعظم کائنات است. و به خدا سوگند عقل ها سرگشته و متحیر و وصفها گمگشته شخصیت با عظمتی است که تمامی انسانیت در او جمع شده است.»

استاد شیخ رضوان درویش، مبتهل و داور بین المللی قرآن کریم از کشور سوریه: «يقول الله تعالى مخبراً عن عبده و رسوله محمد(ص): « مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَى»(نجم/ 17)

خالد لویمی، پژوهشگر و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز: «لا مثیل لک یا رسول الله، الرحمه و الامانه و مکارم الاخلاق، الناس احببتک ثم آمنت و سلمت، لو کنت الیوم، تفرقت الفرق و توحدت الطرق)( هیچ تو را مثیل و همتایی نیست ای محمد؛ منتهای رحمت و امانتداری و مکارم اخلاقی. مردم عاشقانه به تو ایمان آورده و تسلیم تو شدند. اگر امروز بودی، دیگر از جدایی و تفرقه خبری نبود و به وسیله تو تمامی راه ها یکی می شد» 

پیمان جهانگیری، فرماندار اندیمشک: «محمد، پیامبر عشق و مهربانی و رحمت و عطوفت است. شخصیتی که از قلب ها وارد می شود و این مستحکم ترین نوع ایمان است و به همیمن دلیل، ترس بر اندام معاندان اسلام ناب محمدی(ص) افتاده است.»

سید اکبر پورموسوی، سرمربی تیم فوتبال لیگ برتری استقلال خوزستان: محمد یعنی عشق، صفا، محبت.

دکتر کاوه جاسب فوق تخصص خون:‌ «تصور من در مورد پیامبر همیشه مثل تصورم از خورشید بوده که درخشان‌ترین و روشن‌ترین جزء زندگی ماست، بی آنکه حسش کنیم. آنکه بیش از هر چیز باید باشد و کمتر از هر چیزی، به یاد داریم که هست؛ پیامبر آفتاب است.

دکنر سیدضیاءالدین سیدتابعی استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز:  «حضرت محمد(ص) مظهر تام و تمام اسماء الهی است.»

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سوري قائم نيا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۲/۰۴ - ۲۳:۳۱
0
0
سلام.خداقوت و عيدتان فرخنده.بسيار مقاله ي جامع و تأثير گذاري بود.تنوع شخصيتها در تأثير بيشتر كلمات بر خواننده افزود.
captcha