محاکمه آیت‌الله قاسم؛ آخرین تکاپوی استبداد در بحرین
کد خبر: 3597253
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹

محاکمه آیت‌الله قاسم؛ آخرین تکاپوی استبداد در بحرین

گروه بین‌الملل: محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم آخرین میخ بر تابوت رژیمی خواهد بود که بدون توجه به خواسته‌های مردمی در باتلاق استبدادی خودساخته، فرو رفته است.


محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم؛ آخرین تکاپوی خاندان استبداد در بحرین / در حال تکمیل

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کشور بحرین از سال 2011 میلادی تا کنون صحنه تحولاتی است که علی‌رغم سکوت برخی کشورهای اسلامی و مجامع بین‌المللی هر روز شعله‌ور می‌شود؛ تحولاتی که در یک سوی آن نیروهای انقلابی و در طرف دیگر رژیمی سرکوبگر قرار دارد. اگر چه بیش از 6 سال از انقلاب مردم بحرین علیه رژیم آل خلیفه می‌گذرد، اما هنوز آن شور و اشتیاق انقلابی در میان آنان بر قوت خود باقی است. انقلابیونی که در پی رهایی از رژیمی خودکامه و گسستن بندهای استبداد به خیابان‌ها ریخته و شعار آزادی سر می‌دهند.
آل خلیفه که تنها راه گریز را در سرکوب مردم می‌داند، در مقابل موج اعتراض انقلابیون حتی نیروهای آل‌ سعود را نیز به خدمت گرفته است؛ نیروهایی که شالوده اندیشه آنان با رژیم بحرین در هم تنیده و هر دو یک قماش را متداعی می‌کنند. تهدید، شکنجه، حبس و سلب تابعیت تنها برخی از اقداماتی است که رژیم بحرین در مقابله با انقلابیون و به‌ویژه شیعیان مظلوم این کشور انجام می‌دهد.
این رژیم که با پرونده‌سازی و طرح اتهامات واهی، فعالان مدنی و سیاسی را مجازات می‌کند، نه فقط تا کنون هیچ اقدام مثبتی را در جهت احقاق حقوق طبیعی شهروندان انجام نداده بلکه با توسل به خشونت و مقابله با انقلابیون این کشور راه را برای جولان نیروهای آل سعود هموارتر کرده است
.

محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم؛ آخرین تکاپوی خاندان استبداد در بحرین / در حال تکمیل

رژیم آل خلیفه که تاکنون به دلیل اعتراضات مردمی جلسه صدور حکم علیه آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین را چند بار به تعویق انداخته است، دیروز نیز با هراس از قیام گسترده انقلابیون دادگاه ایشان را به روز بیست و یکم ماه جاری میلادی موکول کرد. این در حالی است که دیروز تدابیر شدید امنیتی در مناطق مختلف بحرین و به‌ویژه منطقه «الدراز» زادگاه و محل سکونت شیخ عیسی قاسم اتخاذ شده و پلیس منامه به حالت آماده‌باش در آمده بود. از طرفی دیگر ورود نیروهای سعودی به بحرین همزمان با برگزاری دادگاه محاکمه این عالم شیعی به‌خوبی نشان می‌دهد که آل خلیفه هنوز مانند سال 2011 میلادی تاج و تخت خود را در گروی حمایت رژیم آل سعود می‌داند.
جلسه محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم آن قدر برای آل خلیفه نگران کننده است که دیروز بالگردهای نظامی این رژیم برای مواجهه با هر نوع خطر احتمالی در آسمان بحرین به پرواز در آمد.
در پی این حوادث جنبش پیروان انقلاب 14 فوریه با صدور بیانیه‌ای درباره پیامدهای این محاکمه هشدار داده و هرگونه حکم ظالمانه‌ای علیه آیت‌الله عیسی قاسم را فاقد اعتبار خواند.
این جنبش با بیان این که محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم، در راستای هدف قرار دادن اکثریت شیعیان است، اقدامات دولتی علیه این روحانی برجسته شیعی را در چارچوب اجرای دستورات آمریکا، بریتانیا و رژیم صهیونیستی در بحرین و منطقه و در پی شکست‌های عربستان سعودی و متحدانش عنوان کرد
.

محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم؛ آخرین تکاپوی خاندان استبداد در بحرین / در حال تکمیل

همچنین شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت اسلامی الوفاق نیز که دربند رژیم آل خلیفه است، هدف قرار دادن آیت‌الله عیسی قاسم را معادل هدف قرار دادن کل جمعیت شیعه در بحرین دانست.
مسئله مسلم آن است که کوچک‌ترین تعرضی به آیت‌الله عیسی قاسم پیامدهای زیادی را در جهان اسلام به دنبال خواهد داشت؛ زیرا ایشان به دلیل جایگاه بالایی که در میان مراجع و مراکز دینی کشورهای اسلامی دارا هستند، مورد حمایت بسیاری از مسلمانان خواهند بود.

هرگونه ماجراجویی آل‌ خلیفه در قبال محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم پایه‌های سلطنت این رژیم را سست‌تر خواهد کرد. برخی اطلاعات حاکی از آن است که دستگاه قضایی «حکم شدید» زندان علیه این روحانی برجسته شیعی را هم‌زمان با حکم تبعید اجباری وی در پیش گرفته است.

دیر زمانی است که رژیم بحرین برای مشروعیت بخشیدن به سرکوب انقلابیون این کشور بهانه‌هایی واهی را پیش می‌کشد. از ادعای وقوع حملات تروریستی در این کشور گرفته تا نسبت دادن اتهامات بی‌اساس به چهر‌‌ه‌های سرشناس و علمای دینی همگی نشانگر غیر قابل اصلاح بودن آل‌ خلیفه است.

سیاست‌های نادرست رژیم بحرین این کشور را به باتلاقی مملو از استبداد تبدیل کرده که پیش از هرکس گریبان‌گیر خود آنان شده است. تداوم این سیاست و تعرض به جایگاه والای علمای دینی در این کشور احساسات مردم آزادی‌خواه را برانگیخته و انقلاب را شعله‌ور می‌کند.

محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم؛ آخرین تکاپوی خاندان استبداد در بحرین / در حال تکمیل

آل خلیفه باید به این موضوع پی ببرد که محاکمه رهبر شیعیان این کشور آخرین میخ بر تابوت سلطنت این رژیم خواهد. زیرا هنوز انقلابیون جان برکف بحرین، کفن‌پوشان به خیابان‌ها آمده و تا پای جان به دفاع از آیت‌الله عیسی قاسم می‌پردازند. هر روز که می‌گذرد تعداد کسانی که با این ایشان تجدید بیعت می‌کنند افزایش یافته و تمام سناریو‌های آل‌ خلیفه نقش برآب می‌شود.
از سویی دیگر نیز تحصن شیعیان در مقابل محل سکونت ایشان رژیم بحرین را با چالشی اساسی مواجه ساخته است. این رژیم نه جرئت تعرض به این مکان را دارد و نه می‌تواند حضور آیت‌الله عیسی قاسم را به عنوان رهبر شیعیان بحرین تحمل کند.
آل‌‌ خلیفه در تلاش است که با طرح اتهامات واهی نظیر جمع‌آوری غیرقانونی اموال و پولشویی حکم نهایی را در مورد آیت‌الله عیسی قاسم صادر و ایشان را به کشوری دیگر تبدیل کند. این در حالی است که این اقدام نه تنها موجب هراس مردم نخواهد شد، بلکه انگیزه آنان برای دفاع از این عالم گرانقدر را بیشتر خواهد کرد.

رژیم آل‌ خلیفه دو راه بیشتر ندارد؛ توجه به خواسته‌های مردمی و اصلاحات اساسی در این کشور و یا پیگیری این سیاست‌های نادرست که عواقب آن تمامی منطقه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

مرتضی کریمی

captcha