اطلاعاتم از مسابقات ترکیه ناچیز است/ هدف نهایی‌ در مسابقات؛ کسب رتبه در ایران
کد خبر: 3599678
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۳
سیدمصطفی حسینی:

اطلاعاتم از مسابقات ترکیه ناچیز است/ هدف نهایی‌ در مسابقات؛ کسب رتبه در ایران

گروه مسابقات: نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه با اشاره به اینکه هدف نهایی‌اش کسب رتبه در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران است، گفت: اطلاع زیادی از مسابقات قرآن کشور ترکیه ندارم.

سیدمصطفی حسینی، قاری ممتاز کشورمان و نماینده ایران در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ‌با اشاره به اینکه آمادگی مطلوبی برای حضور در این مسابقات به دست آورده است، گفت: البته هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد شرایط مسابقات و نحوه برگزاری ادوار گذشته از کانال سازمان اوقاف دریافت نکرده‌ام.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه ارگان‌هایی که باید همکاری می‌کردند بسیار ضعیف ظاهر شده‌اند، ‌افزود: تنها اطلاعاتی که تاکنون توانسته‌ام به دست بیاورم اطلاعاتی بسیار ناچیز است که از نماینده کشورمان در دوره گذشته این مسابقات، به دست آورده‌ام. در حال حاضر هیچ اطلاعی از آئین‌نامه مسابقات و جزئیات دیگر ندارم.

حسینی در ادامه با اشاره به اینکه از مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف نیز درخواست دریافت اطلاعاتی در مورد مسابقات داشته‌ام، گفت: خود آنها نیز از نداشتن اطلاعات و آئین‌نامه این مسابقات حرف زدند.

نماینده ایران در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعات جزئی که خودم از نماینده سال قبل دریافت کرده‌ام، این مسابقات تا یکی دو سال قبل یک‌مرحله‌ای بوده اما سال قبل دو‌مرحله‌ای برگزار شده است. اینکه امسال در چند مرحله برگزار می‌شود مشخص نیست چرا که اطلاعات زیادی از این مسابقات در دست نیست.

این قاری ممتاز کشورمان با اشاره به اینکه دریافت یک‌سری اطلاعات از مسابقه‌ای که هر قاری در آن شرکت می‌کند، بر نتیجه بسیار اثرگذار خواهد بود، عنوان کرد: اینکه قاری از قبل بداند که در رقابتی چند سطر یا صفحه باید تلاوت کند یا اینکه اصلاً تلاوت بر اساس زمان است یا صفحه و سطر بسیار مهم است و اگر از قبل از این موارد اطلاع داشته باشد، متوجه می‌شود که بر اساس چه مدلاسیونی باید عمل کند.

وی به نداشتن راهنما و همراه در این مسابقات اشاره و بیان کرد: تنها مسئله‌ای که در این مسابقات در زمان مقرر صورت گرفت بحث بلیط بود که علت این کار نیز هم این بود که طرف ترکیه‌ای تمام مقدمات آن را انجام داده است. 

حسینی گفت: صبح روز پنج‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه به همراه نماینده کشورمان در رشته حفظ کل قرآن کریم این مسابقات اعزام خواهیم شد. تاریخ برگشت نیز در بلیط تهیه شده روز پنجم خردادماه اعلام شده است، در صورتی که مراسم اختتامیه روز هفتم خردادماه است و همین موضوع ایجاد شائبه می‌کند که شاید از هم اینک رتبه‌ای برای قاری ایرانی در نظر گرفته نباشند.

نماینده کشورمان در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه در ادامه در مورد پیش‌بینی کسب رتبه در این مسابقات، گفت: من با تمام قوا حضور خواهم یافت و تنها به کسب رتبه اول فکر می‌کنم که البته اگر برخی موارد پیش نیاید کسب رتبه دور از دسترس نیست. اما زمانی که به سابقه این رقابت‌ها در رتبه دادن به قاریان ایرانی نگاه می‌کنم و می‌بینیم بهترین رتبه‌ای که داده‌اند رتبه سوم به «حبیب صداقت» بوده است، کسب رتبه برایم کمی بی‌اهمیت می‌شود، ‌با این وجود برای حضور مقتدرانه تمام تلاش خودم را به کار خواهم بست.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد برنامه‌هایی که برای آینده تلاوت خود مخصوصاً بعد از مسابقات ترکیه در نظر گرفته است،‌ اظهار کرد: هدف نهایی من کسب رتبه در مسابقات بین‌المللی ایران است و امسال بعد از مسابقات ترکیه حتی اگر رتبه اول آن را نیز به دست بیاورم، در مسابقات سراسری کشور حضور خواهم یافت. 

حسینی در ادامه با اشاره به اینکه از سازمان اوقاف یک گلایه دارم، بیان کرد: انتظاری که ما از سازمان اوقاف داریم این است که نمایندگان کشورمان در مسابقات دیگر کشورها را به حال خود رها نکنند. خوشبختانه من چندان اهل اضطراب و ... نیستم اما برخی از قاریان هستند که اگر اطلاعاتی از مسابقاتی که قرار است به آن اعزام شوند نداشته باشند، بسیار مضطرب و نگران می‌شوند و بر روی تلاوت و عملکرد آنها در این مسابقات تأثیر می‌گذارد. 

دارنده رتبه چهارم مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی در سال گذشته، خاطرنشان کرد: مسئولان اعزام‌ها باید مقداری بیشتر تلاش کنند تا به موقع اطلاعات و آئین‌نامه مسابقات را به دست بیاورند، یکی از موارد عجیبی که در مورد مسابقات ترکیه شنیده‌ام این است که اگر رتبه اول آن مسابقات را کسب کنی باید تا آخر ماه مبارک رمضان در آن کشور حضور داشته باشی و اگر این کار را قبول نکنی مقداری از جایزه نهایی را کسر می‌کنند. برخی مسابقات چنین قانون‌های عجیبی دارند که اگر قاری اعزامی از آن اطلاع داشته باشد بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه همین اطلاعات است که پایه‌ریز شیوه تلاوت قاری خواهد بود، گفت: از لحاظ روانشناختی هم اثبات شده است که اگر با پیش زمینه و اطلاعات به سمت یک مشکل یا اتفاق حرکت کنی، روبرویی موفقیت آمیزتری با آن پدیده خواهید داشت، در مورد مسابقات نیز این مسئله صدق می‌کند. 

نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه در پایان با اشاره به اینکه نکته جالب در مورد این اعزام این است که نفر اول مسابقات سراسری قرآن به کشور ترکیه اعزام می‌شود، گفت: بعد از اینکه در مسابقات سراسری قرآن اول شدم و در دوره ارزیابی نیز برای اعزام به ترکیه انتخاب شدم دیگر در هیچ مسابقه‌ای هیچ اضطرابی نخواهم داشت.

captcha