آیا اصل انتخابات قرآنی است
کد خبر: 3600247
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷

آیا اصل انتخابات قرآنی است

گروه معارف: قائم مقام دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در تبیین این مسئله که آیا اصل انتخابات قرآنی است؟ به آیات 19 و 20 سوره کهف استناد کرد و گفت: اصحاب کهف 7 تن بودند که از میان آنها 7 نفر یک نفر به عنوان رهبر انتخاب شد، دو جریان اجتماعی در میان آن‌ها وجود داشت؛ یک جریان فرعی، عامی، حس‌گرا و جریان دیگر، انسان‌های فهیم و متدین بودند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد حسین الهی زاده، قائم مقام دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم روز گذشته، 26 اردیبهشت ماه در جمع دانشجویان دانشکده علوم قرآن، با طرح این سؤال که آیا اصل انتخابات، قرآنی است، یا امری فرعی و عرف بین‌المللی که ما به آن تن داده‌ایم؟ گفت: با استناد به آیه 19 و 20 سوره کهف؛ «وَكَذَلِكَ بَعَثْنَاهُمْ لِيَتَسَاءَلُوا بَيْنَهُمْ قَالَ قَائِلٌ مِنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ قَالُوا لَبِثْنَا يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالُوا رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَكُمْ بِوَرِقِكُمْ هَذِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنْظُرْ أَيُّهَا أَزْكَى طَعَامًا فَلْيَأْتِكُمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ وَلْيَتَلَطَّفْ وَلَا يُشْعِرَنَّ بِكُمْ أَحَدًا ﴿۱۹﴾ إِنَّهُمْ إِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ يَرْجُمُوكُمْ أَوْ يُعِيدُوكُمْ فِي مِلَّتِهِمْ وَلَنْ تُفْلِحُوا إِذًا أَبَدًا ﴿۲۰﴾، و اين چنين بيدارشان كرديم تا ميان خود از يكديگر پرسش كنند گوينده‏ اى از آنان گفت چقدر مانده‌ايد گفتند روزى يا پاره‌اى از روز را مانده‌ايم [سرانجام] گفتند پروردگارتان به آنچه مانده‏‌ايد داناتر است اينك يكى از خودتان را با اين پول خود به شهر بفرستيد تا ببيند كدام يك از غذاهاى آن پاكيزه‌تر است و از آن غذايى برايتان بياورد و بايد زيركى به خرج دهد و هيچ كس را از [حال] شما آگاه نگرداند(۱۹) چرا كه اگر آنان بر شما دست‏ يابند سنگسارتان مى‌كنند يا شما را به كيش خود بازمى‌گردانند و در آن صورت هرگز روى رستگارى نخواهيد ديد (۲۰)» برداشت من این است که انتخابات یک امر قرآنی و وحیانی است که حتی برای جوامع کوچک توصیه شده چه برسد به جوامع بزرگ.
وی تصریح کرد: اصحاب کهف 7 تن بودند که 309 سال در غار بودند و بعد خداوند آن‌ها را زنده کرد، از میان آن 7 نفر یک نفر به عنوان رهبر انتخاب شد، دو جریان اجتماعی در میان آن‌ها وجود داشت؛ یک جریان فرعی، عامی، حس‌گرا و جریان دیگر، انسان‌های فهیم و متدین بودند، از نظر سلیقه کاملا با هم فرق می‌کردند. بزرگشان به آن‌ها گفت شما چند وقت است در غار بودید؟ جریان سطحی‌نگر گفتند یا نیم روز یا یک روز اما گروه دوم گفتند چرا شما اینقدر زود قضاوت می‌کنید خدا آگاه‌تر است ما چقدر در غار بودیم.
قائم مقام دانشگاه علوم و معارف قرآن ادامه داد: بزرگشان به آن‌ها دستور داد لازم نیست همه شما 6 نفر به شهر بروید یک نفر را به عنوان نماینده از خودتان انتخاب کنید تا امور شما را انجام دهد، لذا از بین 6 نفر یک نفر منتخب شد.
الهی زاده اذعان کرد: نبوت، رسالت، امامت و ولایت را خداوند مشخص می‌کند اما مسائلی مانند اداره امور کشور، امور شهر، امور داخل خانه و ... را می‌توان با انتخابات مشخص کرد.
وی تصریح کرد: هدف از انتخابات در آیه فوق این است که فرد تعیین شده، امور تغذیه را تحلیل کنید و با مهربانی با مردم روابط عمومی داشته باشد تا امور تکمیل شود، همچنین فرد تعیین شده نباید در ارتباط با دشمن نقطه ضعف خود را نشان دهد چراکه اگر دشمن به آن‌ها مسلط شود، یا همه را به دین خود گرایش می‌دهد و یا آن‎ها را از بین می‌برد.
وی افزود: رهبر اصحاب کهف می‌گوید به خاطر این اهداف با هم گفتمان کنید و یکی از خودتان را به وسیله همان سکه‌ای که 300 سال پیش داشتید به شهر بفرستید تا مردم شهر بدانند که شما از 300 سال پیش بوده‌اید، همچنین از بین چند غذا، چند نان و چند میوه مقایسه کند و بهترین را انتخاب کند و روزی را سر سفره بیاورد.
قائم مقام دانشگاه علوم و معارف قرآن گفت: منتخب اصحاب کهف نباید در ابتدا، کسی را از شرایط خود و همراهانش آگاه می‌کرد چون اگر دشمنان به آن‌ها دست می‌یافتند، یا آن‌ها را به دین خود بازمی‌گردانند و یا هلاکشان می‌کردند و هرگز رستگار نمی‌شدند.
captcha