امید به موفقیت حداقل یکی از دو نماینده ایران در مسابقات ترکیه/ همکاری ضعیف اوقاف در بخش فنی
کد خبر: 3600263
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
اصفهانیان بیان کرد:

امید به موفقیت حداقل یکی از دو نماینده ایران در مسابقات ترکیه/ همکاری ضعیف اوقاف در بخش فنی

گروه مسابقات: نماینده ایران در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه در رشته حفظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه امیدوار است حداقل یک رتبه توسط نمایندگان کشورمان در این مسابقات کسب شود، گفت: همکاری نهادهای اعزامکننده به مسابقات بین‌المللی در بخش فنی بسیار ضعیف اما در بخش پشتیبانی قوی بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مصطفی اصفهانیان، از حفاظ جوان کل قرآن است که سال 63 در شهر کاشان متولد شده و از سال 77 حفظ قرآن را شروع کرده و به مدت دو سال و هشت ماه موفق به حفظ کل قرآن شده است.
وی تا‌کنون در رقابت‌های قرآنی متعددی حضور داشته و موفق به کسب رتبه‌های زیادی نیز شده است که از جمله آنها می‌توان به کسب پنج رتبه سوم در مسابقات سراسری قرآن اشاره کرد. وی همچنین در رقابت‌های بین‌المللی نیز حضور داشته که حاصل آن کسب رتبه دوم مسابقات بین‌المللی اندونزی در سال 93 و رتبه سوم مسابقات بین‌المللی تونس در سال 85 بوده است.
اصفهانیان فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث و از فرهنگیان کشور است. وی روز پنج‌شنبه، 28 اردیبهشت‌ماه به‌عنوان نماینده کشورمان در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه، عازم این کشور خواهد بود. در ادامه گفت‌وگویی با این حافظ جوان کشورمان صورت گرفته است.
مصطفی اصفهانیان، نماینده ایران در مسابقات قرآن ترکیه، در گفت‌وگو با ایکنا در مورد میزان آمادگی خود برای حضور در این رقابت‌ها، گفت: با توجه به تجربیاتی که از حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن دارم، می‌توان گفت که با فضای مسابقات بین‌المللی آشنا هستم، هرچند مسابقات ترکیه شاید مقداری متفاوت‌تر از دیگر مسابقات باشد اما در کل تمام مسابقات بین‌المللی کشورهای دیگر یک حال و هوا دارند.
وی افزود: بیشتر حافظان در بحث حسن حفظ ممکن است مشکل داشته باشند، که معمولاً حفاظ ایرانی در این بخش قوی هستند، من از این لحاظ آمادگی کافی را دارم. تنها شرایط مسابقات باقی می‌ماند که اگر مشکلی نباشد و همه چیز آماده باشد، ان‌شاءالله شاهد اجرای خوبی که در شأن جمهوری اسلامی ایران باشد را شاهد باشیم بتوانم چنین اجرایی را ارائه دهم.
اصفهانیان همچنین در مورد میزان ساعاتی که به تمرین می‌پردازد، تصریح کرد: سعی می‌کنم کمترین زمانی را که اختصاص دهم کمتر از دو ساعت در روز نباشد. برخی روزها این ساعت بسیار بیشتر می‌شود اما حداقل زمان دو ساعت است. بیشتر تلاش دارم تا مرور داشته باشم، ضمن اینکه سعی می‌کنم که این مرورها تجوید محور و با رعایت کامل نکات تجویدی باشد. تلاش دارم تا در این مرور‌ها نکاتی که ممکن بوده قبلاً در آنها دارای اشکال بوده باشم را مورد توجه قرار دهم.
نماینده ایران در رشته حفظ در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعاتی که از نمایندگان ایران در ادوار گذشته این مسابقات داشته‌ام، مسابقات ترکیه در بخش حفظ دو‌مرحله‌ای است و سه سؤال از شرکت‌کننده پرسیده می‌شود. در فینال هم سوالات یک دست و یک جور نیست، البته این برای ادوار گذشته است و احتمال دارد امسال به این نحو نباشد.
وی همچنین در مورد آئین‌نامه مسابقات نیز عنوان کرد: متأسفانه دسترسی به آئین‌نامه مسابقات ندارم و از مسئولان اوقاف نیز سؤال کردم که آنها نیز دسترسی به این آئین‌نامه نداشتند. این بی‌اطلاعی از آئین‌نامه مسابقات قطعاً بدون تأثیر نخواهد بود و می‌تواند بر کیفیت اجرای دو نماینده ایران در این مسابقات اثرگذار باشد. زمانی که شخصی با آگاهی کامل از همه شرایط و جوانب مسابقات حضور یابد، قطعاً تأثیر مثبت خواهد گذاشت.
این حافظ کل قرآن اظهار کرد: به اعتقاد من مهم‌ترین مسئله که می تواند باعث موفقیت برای حفاظ قرآنی حتی حفاظی که از تجربه بالایی برخوردار هستند، شود، تمرکز کافی و کامل در حین اجرا هست، اگر تمرکز کافی باشد می توان امیدوار به کسب نتیجه مطلوب بود. البته این در شرایطی است که مسائل دیگری در نتایج دخیل نباشد. اگر تمرکز وجود نداشته باشد هر چقدر به آئین‌نامه اشراف داشته باشیم و مرور کرده باشیم هیچ فایده‌ای ندارد.
نماینده ایران در رشته حفظ در مسابقات بین‌المللی قرآن ترکیه در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد تعامل نهادهای اعزام‌کننده به این مسابقات و تعاملی که با آنها داشته است، گفت: تعاملاتی با این نهادها داشته‌ام و برای بحث اعزام و سایر مقدمات ارتباطاتی با این نهادها داشتم و همکاری مطلوبی داشتند اما از لحاظ فنی و مواردی همچون تهیه آئین‌نامه مسابقات یا معرفی یک استاد مشاور برای دریافت راهنمایی بیشتر، چندان با ما همکاری نشده و در واقع هیچ اقدامی صورت نگرفته است. کما اینکه شاید برای مسابقات دیگر چنین کارهایی انجام می شود اما برای مسابقات ترکیه این کار صورت نگرفته است مخصوصاً اینکه استاد مشاوری را به ما معرفی نکرده‌اند تا راهنمایی‌هایی لازم را دریافت کنیم. اما همانطور که گفته شد در بحث پشتیبانی و تهیه بلیط و ...مشکلی وجود نداشته و همه چیز به نحو مطلوبی صورت گرفته است.
اصفهانیان در ادامه در مورد پیش بینی ای که از حضور نمایندگان ایران در این مسابقات می تواند داشته باشد، افزود: از لحاظ اینکه بگوییم این توانایی وجود دارد یا خیر، جواب مثبت است، نه تنها من اگر هر حافظ کل قرآنی از ایران در این مسابقات حضور یابد، ظرفیت و پتانسیل کسب رتبه را دارد چرا که سطح حفاظ ایرانی بسیار بالاست، اما همه می دانند که در مسابقات بین‌المللی کشورهای دیگر ملاک تنها بحث اجرا نیست و یک سری ملاک های دیگر نیز وجود دارد که شاید بحث های سیاسی هم جزء آنها باشد.
وی تصریح کرد: اگر از لحاظ فنی بگوییم ما امیدوار به کسب رتبه هستیم اما اینکه بگوییم صددرصد چنین شود، مشخص نیست. با این وجود پیش بینی من این است که از بین دو نماینده ایران در این مسابقات حداقل یک رتبه را برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان بیاوریم.
این حافظ جوان کشورمان در پایان با اشاره به اینکه نیازمند دعای خیر هموطنان برای حضور موفق در این مسابقات است، گفت: از اینکه خبرگزاری قرآن پیگیر نماینده‌های ایران در مسابقات بین المللی قرآن هست، تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانم در مسابقات ترکیه نتیجه‌ای در خورد کشورمان کسب کنم.
captcha