اهمیت حضور اساتید در ترویج اخلاق پزشکی
کد خبر: 3600351
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
طبایی عنوان کرد:

اهمیت حضور اساتید در ترویج اخلاق پزشکی

گروه سلامت: طبایی رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران بر اهمیت الگو برداری دانشجویان از اساتید علوم پزشکی تر ترویج اخلاق پزشکی تأکید کرد.

سید مهدی طبایی، رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بر اهمیت الگو برداری دانشجویان از اساتید علوم پزشکی در ترویج اخلاق پزشکی تأکید کرد.

وی با تأکید بر اهمیت توسعه مباحث اخلاقی در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌‌ها اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در کشور و به ویژه در دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانی به عنوان حلقه مفقوده از آن یاد می‌شود پرداختن به مبحاث اخلاقی است.

طبایی عنوان کرد: در این راستا ما به الگوهای عملی نیاز داریم تا این دانشجویان اسوه‌های عملی اخلاقی را بشناسند و بتوانند آینده حرفه‌ای و شخصیتی خود را بر اساس کردار، رفتار و منش آنها پایه‌گذاری کنند.

وی تأکید کرد: دانشجویان از اساتید الگوبرداری می‌کنند، در واقع استادان مانند والدینی هستند که فرزندان از آن‌ها خط می‌گیرند، دانشجویان رفتار معلمان را می‌بینند و رفتار آنها را پس از تحصیل در جامعه و در روابط کاری خود ادامه می‌دهند.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ادامه داد: وقتی برخورد استاد در محیط آن چیزی که باید باشد نیست، هزاران بار هم به دانشجویان بگویند اینگونه با بیمار رفتار کنند گویی هیچ‌ کاری نکرده‌اند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به اهمیت رفتار اساتید علوم پزشکی در محیط‌های بیمارستانی و درمانی تصریح کرد: یک استاد یا پیشکسوت علوم پزشکی وقتی در بیمارستان به همراه انترن‌ها و رزیدنت‌ها حضور پیدا می‌کنند، هر نوع رفتار او با بیمار بر رفتار دانشجویانش در آینده اثر می‌گذارد و در بیمارستان‌ها یا مطب‌های خود همین رفتار را که امروز استاد با بیمار داشت فردا او با بیمارش به کار می‌برد.

وی با اشاره به اقدامات جهاد دانشگاهی در زمینه ترویج اخلاق پزشکی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی از طریق برنامه‌هایی مانند یاد استاد که در آن از اساتید برجسته علمی و اخلاقی پیشکسوت تقدیر می‌کند سعی در ترویج اخلاق پزشکی در میان دانشجویان دارد، چرا که اعتقاد داریم از این طریق می‌توان الگوهای عملی را به دانشجویان معرفی کرد.

طبایی یادآور شد: تقدیر از اساتید پیشکسوت در دانشگاه‌ها، پاسداشت و گرامیداشت این استادان به معنی پاسداشت از اخلاق، علم و دانش به صورت همزمان بوده که در مناسبات توسعه علمی کشور نیز باید مدنظر قرار گیرد.

captcha