جلسات خانگی قرآن نیازمند تهیه بانک اطلاعاتی جامع است
کد خبر: 3601648
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱
رئیس دانشکده علوم قرآنی بجنورد:

جلسات خانگی قرآن نیازمند تهیه بانک اطلاعاتی جامع است

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس دانشکده علوم قرآنی بجنورد، ضمن ابراز نارضایتی از کم‌رنگ‌تر شدن جلسات خانگی قرآن کریم در جامعه، با تأکید بر شناسایی نیروهای خودجوش قرآنی در محلات و برنامه‌ریزی جهت رونق جلسات قرآنی، گفت: جلسات خانگی قرآن کریم نیازمند تهیه بانک اطلاعاتی جامع است.

حجت‌الاسلام رحيم مهدوي‌پور، رئیس دانشگده علوم قرآنی بجنورد‌ در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی، اظهار کرد: عوامل برگزاری جلسات قرآنی در هر محله باید شناسایی شوند و بانک جامع اطلاعاتی از این افراد تهیه شود.
وی با بیان اینکه قبل از انقلاب، قرآن خوانان در هر محل معروف بودند، ادامه داد: امروز با افزایش تعداد جمعیت و گسترش جوامع شهری، لازم است که داشته‌هایمان را در قالب بانک جامع اطلاعاتی که شامل روان‌خوانی، تفسیر، تجوید، روخوانی و غیره است افزایش دهیم و اساتید قرآنی و عوامل دست‌اندرکار برگزاری دوره های قرآن را شناسایی کنیم.
وی از مهم‌ترین مشکلات جامعه امروز را، فاصله گرفتن از قرآن عنوان کرد و افزود: امروز از آداب و معاشرت های قرآنی، توصیه های قرآن در باب کسب درآمد و زندگی اجتماعی و سفارشات آن، فاصله گرفته‌ایم و روز به روز مشکلاتمان بیشتر می شود.
رئیس دانشکده علوم قرآنی بجنورد تاکید کرد: هم کلامی و انس با قرآن مجید، رفاقت و هم سخنی با این کتاب الهی، همراهی با پیامبر اسلام است و چون این کتاب معصوم و مبری از تحریف و انحراف است، همدم شدن با آن، سعادت دنیوی و اخروی را در پی دارد.
حجت الاسلام مهدی پور گفت: انس جامعه امروز با قرآن کریم کمرنگ تر است و اگر هر فرد در حد توان خود بتواند با این کتاب الهی مانوس شده و در برگزاری جلسات قرآنی و تهیه بانک اطلاعات جامع قرآنی، همراهی نماید، بخشی از مشکلات زندگی وی و مسئله کمرنگ تر شدن نقش قرآن در زندگی مردم حل می شود.
این مسئول قرآن کریم را کتاب شفا‌بخش توصیف کرد و یادآور شد: در کتاب کافی تصریح شده است که پیامبر گرامی اسلام می فرماید: « أَيُّهَا الناس ... فَإِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الْفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ وَ مَاحِلٌ مُصَدَّقٌ‏ وَ مَنْ جَعَلَهُ أَمَامَهُ قَادَهُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ جَعَلَهُ خَلْفَهُ سَاقَهُ إِلَى النَّارِ وَ هُوَ الدَّلِيلُ يَدُلُّ عَلَى خَيْرِ سَبِيلٍ...».
وی اضافه کرد: بنا به توصیه پیامبر اسلام، «هر گاه آشوب ها چون شب تار شما را فرا گرفت به قرآن رو آوريد (و بدان چنگ زنيد) زيرا آن است شفيعى كه شفاعتش پذيرفته است (در باره كسى كه بدان عمل كند) و گزارش دهنده است از بدي ها كه گفته‏ اش (در باره آن كس كه بدان عمل نكرده) تصديق شده است، هر كه آن را پيشواى خود كرد به بهشتش رهبرى كند و هر كه (از آن پيش افتد) و آن را پشت سر خود قرار دهد به دوزخش كشاند، و قرآن راهنمائى است كه به بهترين راه ها راهنمائى كند».  
حجت الاسلام مهدوی پور قرآن کریم را کتاب علاج دردهای ظاهری و باطنی و نجات از شرک و کفر توصیف کرد و افزود: متاسفانه آداب زندگی مان غلط است و هیچ یک از آداب عروسی، عزاداری، شادی و صبر در مصیبت بر اساس قرآن نیست.
این مسئول تصریح کرد: حتی برخی از افراد که خود را مسلمان می دانند در سال یک بار آیه ای از قرآن را نمی خوانند که این خسارت به دلیل عدم شناخت است.
رئیس دانشکده علوم قرآنی بجنورد از دست اندرکاران قرآنی و فعالان خودجوش قرآنی در محلات خواست که حلاوت و شیرینی قرآن را در جلسات خانگی به مردم بچشانند و با ترغیب مردم، این نور هدایت الهی را در جامعه گسترش دهند.
حجت الاسلام مهدوی پور اضافه کرد: ماه رمضان ماه بارش رحمت الهی است و با گسترش جلسات خانگی قرآن کریم در این فرصت طلایی، باید فرهنگ روخوانی و تفسیر قرآن در جلسات خانگی ترویج یابد و مردم با آشنایی بیشتر از برکات این کتاب هدایت در زندگی آشنا شوند.
وی با اشاره به اینکه در روایات آمده است که در خانه ای که قرآن خوانده شود، شیطان به آن خانه وارد نمی شود، تصریح کرد: امید است که به برکت قرآن جوانان با آیات این کتاب الهی بیشتر مانوس شوند و فرهنگ اسلامی بیش از پیش در جامعه گسترش یابد.
captcha