حال‌وهوای ماه رمضان در جمع مسلمانان توگو
کد خبر: 3601771
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰

حال‌وهوای ماه رمضان در جمع مسلمانان توگو

گروه بین‌الملل: هم‌زمان با آغاز ماه مبارک رمضان، طنین صوت‌های دلنشین قرآن و دعای مسلمانان توگو از مساجد «لومی»، پایتخت این کشور که تعداد آن‌ها زیاد هم نیست، به گوش می‌رسد و حال و هوای معنوی مضاعفی به اقلیت مسلمان این کشور می‌بخشد.

حال‌وهوای رمضان در جمع مسلمانان توگو
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری السرایا، اقلیت مسلمان توگو همچون مسلمانان دیگر کشورها با برگزاری مسابقات حفظ قرآن، جلسه‌های دینی، قرآنی و دیگر ویژ‌ه‌برنامه‌ها، ماه مبارک رمضان را آغاز می‌کنند. هم‌زمان با این ماه مبارک، طنین صوت‌های دلنشین قرآن و دعای مسلمانان توگو از مساجد «لومی»، پایتخت این کشور که تعداد آن‌ها زیاد هم نیست، به گوش می‌رسد و حال و هوای معنوی مضاعفی به اقلیت مسلمان این کشور می‌بخشد.
در توگو آمادگی‌ها برای استقبال از ماه مبارک رمضان با شادی و نشاط زیادی توأم است؛ مساجد، چراغانی و فرش‌های فاخر، زینت‌بخش حیاط و سالن‌های مساجد می‌شوند، سیستم‌های صوتی و سرویس‌های بهداشتی تعمیر می‌شوند؛ نشاط و شادی این ماه را نسبت به کل سال متمایز می‌کند؛ حتی پایتخت این کشور که در طول سال شهری یکنواخت و ملال‌آور است در ماه رمضان مملو از نشاط، جنبش و تکاپو می‌شود. این درحالی است که مسلمان توگو، با جمعیتی معادل یک سوم از کل، یعنی حدود یک میلیون و 800 هزار نفر نسبت به 7 میلیون جمعیت کل، در اقلیت هستند.  
تشویق کودکان به روزه کله‌گنجشکی
در کشور توگو، سالمندان و افراد بزرگ خانواده‌ها، کودکان و نوجوانانی را که هنوز به سن تکلیف نرسیده‌اند، برای گرفتن روزه کله‌گنجشکی جهت تجربه کردن این تجربه معنوی منحصر به فرد در دین اسلام، تشویق می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند بخشی از روز را از خوردن و آشامیدن خودداری کنند.
محمد اوالی، جوان 35 ساله توگویی در این باره می‌گوید: ماه‌هاست که برای استقبال از این ماه کریم آماده می‌شوم و از طریق ادای فریضه روزه و نماز به خداوند متعال نزدیک‌تر می‌شوم و تلاشم را در این ماه دو برابر می‌کنم، خدا را عبادت و قرآن را تلاوت می‌کنم و به هرآنچه که پیامبر اکرم(ص) توصیه کرده، عمل می‌کنم.
ائمه جماعات تمام مساجد کشور توگو نیز خطبه‌ها و موعظه‌های بیشتری در این ماه پرفضیلت ارائه می‌کنند و متذکر می‌شوند که روزه ماه رمضان یک فریضه واجب بر هر مسلمان بالغ و قادر به انجام آن است، و یک مناسبت معنوی برای دوری از عادت‌های بد و کمک به فقرا و دعا است.
مصطفی محمد، نماینده امام جماعت «مسجد الخیر» شهر لومی گفت: هنگامی که با حضور در نمازهای جماعت مثل اعضای یک خانواده نماز می‌خوانیم، پیوندهای معنوی میان یکدیگر را تقویت می‌کنیم و الگوی خوبی را به کودکانمان ارائه می‌دهیم که از آن پیروی کنند و ما از آن‌ها درخواست می‌کنیم روزه را تجربه و معنای حقیقی این ماه کریم را درک کنند. 
وی افزود: ما از کودکان بالای 7 سال می‌خواهیم بخشی از روز را امساک کنند تا بتوانند بعد معنوی ماه مبارک رمضان را تجربه و درک کنند.
متولیان مسجد الخیر برنامه‌های متعددی چون برپایی نمازهای روزانه از ابتدای ماه تا پایان آن، جلسه‌های دینی جهت تفسیر آموزه‌های دینی و آیات قرآنی برگزار می‌کنند.
حضور پررنگ بانوان در برنامه‌های رمضانیه مساجد
مصطفی محمد در این باره می‌گوید: متوکل زکریا، امام جماعت مسجد الخیر، روزی دو ساعت و نیم طی ماه مبارک رمضان برنامه ترجمه قرآن کریم دارد و حدود 500 تا 700 مرد و زن نمازگزار در این برنامه حضور می‌یابند؛ علی‌رغم اینکه بانوان در دیگر ماه‌های سال کمتر به مسجد می‌‌آِیند، ولی تلاش می‌کنیم که در طول ماه رمضان، مساحت بیشتری را برای زنان در مسجد مهیا کنیم، چراکه در ماه مبارک تعداد بانوان افزایش می‌یابد به همین دلیل مساحت پشتی مسجد نیز برای حضور این قشر از جامعه اختصاص یافته است.
مسابقات ملی قرآن توگو؛ رویداد مهم اسلامی در ماه رمضان
سالیفو کلیم، سخنگوی انجمن دانشجویی و دانش‌آموزی مسلمانان توگو می‌گوید: اتفاق دینی مهم رمضانیه در پایتخت توگو برپایی مرحله نهایی مسابقات ملی حفظ قرآن کریم در کاخ همایش‌هاست که از 15 خرداد آغاز شده و تا 29 این ماه ادامه دارد.
آمادگی برای حضور در این مسابقات ملی، از سوی خود متسابقان انجام گرفته است؛ در برخی دانشگاه‌ها دانشجویان تلاش می‌کنند هر جا که می‌توانند نسخه قرآن را با خود داشته باشند تا لحظه‌های استراحت بین درس‌ها یا هنگام رفت و آمدنشان محفوظات خود را مرور کنند و از صحت تجوید خود مطمئن شوند، برخی هم ترجیح می‌دهند سوره‌های قرآن را روی تلفن همراه یا لپ‌تاپ خود دانلود کنند و در اوقات فراغت به آن گوش دهند و محفوظات قرآنی خود را تثبیت کنند.
تایرو یونس، دانشجوی دانشگاه لومی نیز در این باره می‌گوید: شب‌ها محفوظات خود را مرور می‌کنیم، گاهی حدود ساعت 22 شب شروع می‌کنیم و تا ساعت 3 بامداد تمرین می‌کنیم؛ این مرحله برای ما خیلی مهم و نیازمند آمادگی و تمرکز زیادی است.
مسابقات حفظ قرآن کریم توگو امسال با شعار «اسلام؛ آیین زندگی مسالمت‌آمیز با پیروان دیگر ادیان» در حال برگزاری است، این اتفاق به مثابه تقویت ارزش‌ها و آموزه‌های دین اسلام است و به همزیستی مسالمت‌آمیز میان مسلمانان با دیگر پیروان ادیان کمک شایانی می‌کند.
سالیوو کالیک پاکوبو، دیگر شهروند مسلمان اهل توگو درباره شعار این مسابقات معتقد است: می‌خواهیم به کل جهان نشان دهیم که اسلام از زمانی که پیامبر اکرم(ص) توانست با یهودیان، مسیحیان و بت‌پرستان بدون هیچ مشکلی زندگی کند، همواره به همزیستی مشترک فراخوانده است.
captcha