گام‌های بلند دولت دوازدهم برای رسیدن به نقطه مطلوب فرهنگی
کد خبر: 3602062
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
اسماعیلی تأکید کرد:

گام‌های بلند دولت دوازدهم برای رسیدن به نقطه مطلوب فرهنگی

گروه ادب: یک شاعر پیشکسوت انقلاب گفت: دولت دوازدهم برای رسیدن به نقطه مطلوب در حوزه فرهنگی باید گام‌های بلندی بردارد.

رضا اسماعیلی، شاعر پیشکسوت انقلاب در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره اولویت‌های فرهنگی در کشور گفت: با توجه به انتخاب ریاست جمهوری دولت دوازدهم، برخی از مسائل فرهنگی در کشور باید جدی گرفته شود، یکی از این مسائل تلاش در مسیر ارتقای زبان و ادب فارسی است؛ چرا که زبان فارسی گنجینه بسیار گرانسنگی است. در گذشته این زبان گستره وسیعی داشت و زبان رسمی چندین کشور بود، اما به هر علت این زبان مهجور واقع شده و گستردگی سابق را ندارد.
وی با بیان اینکه این زبان قابلیت‌ها و توانمندی‌های بالایی داشته و در مقایسه با سایر زبان‌ها چیزی کم ندارد، افزود: امروز باید تلاش کنیم جایگاه زبان فارسی ارتقا یابد و از مهجوریت خارج شود و زبان و ادبیات فارسی به مقام و جایگاه واقعی خود برسد؛ چراکه زبان فرهنگ ایرانی – اسلامی است و مفاخر و مشاهیری که در ایران و کشورهای عربی بودند، تألیفات بسیاری از آنها به زبان فارسی است و این نشان می‌دهد که زبان فارسی زبان علم، فرهنگ و اندیشه است.
اسماعیلی ادامه داد: در حال حاضر معضلی که در حوزه شعر و ادبیات داستانی با آن مواجه هستیم و با وجود اینکه شعر و ادبیات فارسی سرمایه ملی است، اما نتوانسته در کنار سایر هنرها به قدر و پایه‌ای که شایسته و بایسته است، دست یابد و شاعران و نویسندگان همچنان در حاشیه فرهنگ قرار دارند.
این شاعر در ادامه عنوان کرد: بسیاری از اهالی قلم و فکر و فرهنگ با خون دل کار می‌کنند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند، از این‌رو حمایت‌های لازم را از سوی متولیان امور فرهنگی ندارند؛ به همین دلیل باید تسهیلات مادی و معنوی اهل قلم در نظر گرفته شود و تمهیداتی اتخاذ کند تا وضعیت اهالی فرهنگ و قلم به نحو شایسته‌ای باشد تا بتوانند با امنیت خاطر قلم بزنند و هنرشان قدر دانسته شود. 
وی در ادامه سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: متأسفانه با گسترده شدن شبکه‌های اجتماعی سبک زندگی تغییر یافته است؛ هر چند این شبکه‌ها فرصتی هستند، اما باید درصدد باشیم این فضا را در مسیر تعمیم سبک زندگی اسلامی به جامعه به کار گیریم و این نیازمند نظارت و هدایت جدی‌تری است تا جامعه دچار استحاله فرهنگی نشود.
اسماعیلی گفت: نبود آموزش‌های لازم در این راستا برای جامعه، سبب شده که اغلب کاربران با نگاه تفننی و تفریحی از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی استفاده کنند، در حالی که از این فضا می‌توان برای تبلیغ اخلاق اسلامی، معارف قرآنی و ... استفاده کرد و در مسیر درستی از آن بهره گرفت تا جامعه به پویایی کافی برسد.
این شاعر در ادامه یادآور شد: رویکرد دولت یازدهم این بود که بهای بیشتری به اهالی فرهنگ و هنر بدهد، اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است و باید در دولت دوازدهم گام‌‌های بلندتری در این زمینه برداشته شود.
captcha