خانواده مطالبه‌گر؛ زمينه‌ساز ارتقای سواد قرآنی دانش‌آموزان
کد خبر: 3602143
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
ایکنا گزارش می‌دهد؛

خانواده مطالبه‌گر؛ زمينه‌ساز ارتقای سواد قرآنی دانش‌آموزان

گروه فرهنگی:خانواده و مدرسه برای اعتلاي روحي و فکري کودکان و نوجوانان بايد از قرآن به‌عنوان الگويي بي‌نظير بهره‌مند شوند و آنچه در اين بين بسيار حائز اهميت است همگام بودن مدرسه و خانواده در راستاي آموزش‌هاي قرآني است.

به گزارش از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، قرآن کريم به‌عنوان چراغ راه انسان‌ها، آموزه‌هاي فراواني براي افراد در مسير زندگاني دارد و نمونه و الگوي کامل براي سير به سوي کمال و سعادت است و تأثير بسزايي در تربيت انسان‌ها دارد، حال آنکه اگر اين تربيت از دوران کودکي و نوجواني باشد، تأثير آن صدچندان خواهد بود، اما آنچه در اين بين مهم است نقش نهادهاي اجتماعي مانند خانواده و مدرسه و مؤسسات قرآني براي تربيت قرآني افراد از سن کودکي است. از طرفي براي نتيجه‌گيري بهتر از تربيت قرآني و ثمربخش بودن آموزش‌ها، همگام‌سازي آموزش قرآني در خانواده به ويژه با مدارس نکته مهمي است که به نظر مي‌رسد در جامعه مغفول مانده است. کمتر خانواده‌اي هست که پيگير آموزش‌هاي قرآني فرزندانش در مدارس باشد يا اينکه انجام آموزش‌هاي قرآني در مدارس را به عنوان يک مطالبه در برنامه خود قرار دهد.

نهادهاي مختلفي در تربيت کودکان و نوجوانان جامعه مسؤول هستند که مهمترين آنها خانواده و مدارس هستند که ايفاگر نقش اصلي در تربيت و رشد اجتماعي، فرهنگي، جسمي و علمي دانش‌آموزان هستند، يک کودک در کنار رشد جسمي به رشد فکري و روحي نياز دارد و پرورش روح و افکار وي از همان دوران کودکي و نوجواني نقش مهمي در آينده و زندگي او دارد.

بي‌شک ريشه تربيت و اخلاق در انسان در دوران کودکي و نوجواني شکل مي‌گيرد و به نوعي شخصيت فرد در دوران کودکي و نوجواني شکل مي‌پذيرد و اگر الگويي که فرد از دوران کودکي براي تربيت و آموزش خود انتخاب مي‌کند، درست و صحيح باشد، فرد آينده روشني خواهد داشت و اگر الگو مناسب نباشد فرد را به تاريکي خواهد کشاند.

براي ما مسلمانان قرآن کريم به عنوان کتاب آسماني الگويي بي‌نظير و راهگشاست؛ چراکه مطالب و مفاهيم ارزشمندي در تک تک آيات آن نهفته است که مي‌تواند چراغ راه و هدايت انسان در تمام برهه‌هاي زندگي باشد و کساني که با تربيت و آموزش قرآني بزرگ مي‌شوند در آينده موفقيت‌هاي بيشتري کسب خواهند کرد. حال اين مسأله پيش مي‌آيد که نقش خانواده و مدرسه به عنوان دو رکن اساسي تربيت کودکان و نوجوانان در جامعه چيست؟

خانواده و مدرسه براي اعتلاي روحي و فکري کودکان و نوجوانان بايد از قرآن به عنوان الگويي بي‌نظير بهره‌مند شوند و آنچه در اين بين بسيار حائز اهميت است همگام بودن مدرسه و خانواده در راستاي آموزش‌هاي قرآني است؛ چراکه اگر هر يک از اينها در آموزش‌ها کوتاهي کنند نه تنها نتيجه مطلوبي به دست نمي‌آيد بلکه ممکن است نتيجه عکس نيز بدهد. آموزش و پرورش براي دستيابي به اين موضوع برنامه‌ها و طرح‌هاي مختلفي اجرا مي‌کند و نکته مهم در اينجا موفقيت و تأثيرگذاري اين برنامه‌ها و طرح‌ها و ميزان اثرگذاري آن است، از سويي معلمان بايد براي آموزش مفاهيم قرآني به دانش‌آموزان خود تخصص و آگاهي لازم داشته باشند و اين موضوع آموزش مربيان و معلمان را مي‌طلبد.


ضرورت همگام‌سازي خانواده و مدرسه در آموزش قرآني
حسين بهرامي‌نويد ،معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش استان همدان در گفت‌و‌گو با ایکنا در زمينه آموزش‌هاي قرآني و همگام‌سازي خانواده و مدرسه در اين حوزه در گفتگو با خبرنگار ایکنا با تأکيد بر اينکه کيفيت آموزش زماني حاصل مي‌شود که هماهنگي وجود داشته باشد، گفت: اگر خانواده با آموزش‌هايي که مدرسه مي‌دهد همگام نباشد يا اينکه اين آموزش متناسب با سن دانش‌آموز نباشد نتيجه لازم حاصل نمي‌شود.

وی با بيان اينکه اولويت برنامه‌هاي آموزش و پرورش قرآن است، اظهار کرد: الگوهايي که در تربيت دانش‌آموزان استفاده مي‌شود قرآن است.

بهرامی نوید به انجام برخي برنامه‌هاي قرآن براي دوره ابتدايي اول تا سوم اشاره و بيان کرد: در اين برنامه کودکان با قرآن آشنا مي‌شوند و از کلاس سوم به بالاتر نيز برنامه‌هاي ديگري به طور هماهنگ در مدارس اجرا مي‌شود و در پايان سال جشن قرآن برگزار مي‌شود.

وي در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبني بر اينکه چرا آموزش‌ها و برنامه‌ها بيشتر در مدارس مرکز استان است، گفت: برنامه درسي در همه مدارس انجام مي‌شود اما جشن بيشتر در مرکز برگزار و يا منتخبي از دانش‌آموزان برپا مي‌شود.

 

آگاهي و علم معلم مهم‌ترين نکته در موفقيت طرح 33 روزه قرآن

بهرامي‌نويد در خصوص موفقيت طرح 33 روزه قرآن کريم افزود: آنچه در آزمون مهم است روش است برخي با روش مطلوب جلو مي‌روند که معلمان موفقي در اين زمينه داشتيم اما معلماني هم بودند که به اهداف طرح به صورت صد درصد نرسيدند.

وي به برگزاري دوره‌هاي آموزشي براي معلمان در همدان نيز اشاره کرد و گفت: ما بيشتر بايد هدف را بر روي آموزش مفاهيم قرآن به دانش‌آموزان و برداشت آنها از اين مفاهيم بگذاريم و دانش‌آموز بايد خلق و خوي قرآني بگيرد.

بهرامي‌نويد با اشاره به اينکه مي‌توان از تجربه‌هاي مدارس قرآني در ساير مدارس هم استفاده کرد، اضافه کرد: در مورد ميزان تحقق آموزش قرآني بايد نظر خانواده‌ها را پرسيد و انتظار ما از معلمان اين است که دانش‌آموزان را به سمت مفاهيم قرآني سوق دهند.

 

خانواده و مدرسه مکمل هم در آموزش قرآني دانش‌آموزان هستند

عباس تجري، رئيس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان همدان نيز در اين خصوص در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا خانواده و مدرسه را در آموزش‌هاي قرآني و تربيت قرآني دانش‌آموزان مکمل هم دانست و گفت: اگر هر کدام از اين نهادها در ياددهي مفاهيم قرآن به دانش‌آموزان کوتاهي کند کار ابتر مي‌شود.

وی با اشاره به اينکه يکي از وظايف انجمن اوليا و مربيان پيگيري اين امور در مدارس است، اظهار کرد: خانواده‌ها بايد در بحث تربيت قرآني دانش‌آموزان حساس باشند و صرفاً اين طور نباشد که دانش‌آموز را در مدرسه ثبت‌نام کنند و امور تربيتي او را پيگيري نکنند.

 

خانواده بايد پيشرفت قرآن فرزندانش را پيگيري کند

وي با تأکيد بر اينکه خانواده‌ها بايد در خصوص تربيت قرآني فرزندانش مطالبه‌گر باشند، اضافه کرد: خانواده بايد شرايط پيشرفت قرآن دانش‌آموز را پيوسته پيگيري کند و مطالبه‌گر باشد.

تجري با بيان اينکه متأسفانه خانواده‌ها در اين خصوص مطالبه‌گر نيستند، تصريح کرد: خانواده‌ها در خصوص پيگيري آموزش قرآني دانش‌آموزان ضعيف عمل مي‌کنند.

 اعتبارات قرآني آموزش و پرورش پاسخگوي تعداد دانش‌آموزان نيست

وي با اشاره به اينکه آموزش و پرورش طبق نظر شوراي عالي انقلاب مسؤول آموزش عمومي قرآن است، افزود: انجام برنامه‌هاي قرآن مانند روخواني و روانخواني از جمله برنامه‌ها است.

اين مسؤول به برخي طرح‌ها و برنامه‌هاي قرآني در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اجراي طرح فجر قرآني در مدارس و بهره‌مندي 100 هزار دانش‌آموز از اين طرح از جمله برنامه‌ها است.

تجري به برپايي محافل انس قرآن، کرسي آزاد‌انديشي، تلاوت قرآن و آموزش معلمان ابتدايي به عنوان برنامه‌هاي قرآني اشاره و بيان کرد: ارزيابي معلمان و مربيان در راستاي آموزش قرآن نيز از ديگر برنامه‌هاي آموزش و پرورش است.

وي با بيان اين مطلب که براي اجراي برنامه‌هاي بيشتر و باکيفيت‌تر نياز به اعتبارات بيشتري است، تصريح کرد: آموزش و پرورش کمترين ميزان اعتبارات قرآني را دريافت مي‌کند و اين يک معضل بزرگ است.

تجري با اشاره به اين موضوع که کمترين اعتبارات قرآني مربوط به دانش‌آموزان است، ابراز کرد: 280 هزار دانش‌آموز داريم که اعتبارات براي اين تعداد بسيار ناچيز است.

وي به برپايي مسابقات قرآني در همدان اشاره کرد و با بيان اينکه خيلي نمي‌توان از مسابقات کشوري انتظار داشت که بر ارتقاي سطح دانش‌آموزان تأثير بگذارد، عنوان کرد: مسابقات يک فرآيند کشوري است و همدان مجري برگزاري بود و دخل و تصرفي در آن نداشت.

 گزارش از مریم بیگدلو،خبرنگار ایکنا

captcha