برنامه‌های شبکه قرآن سیما در ماه رمضان و تابستان تبیین شد/ ۱۴۵۱ بین‌المللی می‌شود
کد خبر: 3602514
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
طی نشستی خبری؛

برنامه‌های شبکه قرآن سیما در ماه رمضان و تابستان تبیین شد/ ۱۴۵۱ بین‌المللی می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: ویژه برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما در ماه مبارک رمضان و جزئیات طرح ملی قرآنی «بشارت 1451» توسط مدیر شبکه قرآن سیما تشریح شد.

برنامه‌های شبکه قرآن سیما در ماه رمضان و تابستان تبیین شد/ ۱۴۵۱ بین‌المللی می‌شود
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با محوریت تبیین برنامه‌های شبکه قرآن و اعلام جزئیات طرح ملی قرآنی «بشارت 1451» با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات شبکه قرآن و معارف سیما برگزار و از پوستر طرح رونمایی شد.
مدیر شبکه قرآن سیما در ابتدای این نشست بیان کرد: در آستانه برگزاری یازدهمین دوره طرح ۱۴۵۱ و ورود به دهه دوم این طرح ملی قرآنی هستیم. سعی کرده‌ایم در آغاز دهه دوم ویژگی‌های خاصی برای آن در نظر گرفته شود، همچنین در این دوره سطح فراگیری طرح، بالاتر رفته و مخصوصا در عرصه مشارکت شبکه‌های استانی شاهد یک اتفاق فوق‌‌العاده خواهیم بود.
وی در ادامه افزود: به پیشنهاد تعدادی از قرآنیان، این طرح با مشارکت کشورهایی مانند عراق، لبنان و سوریه و به طور کلی کشورهایی که حول محور مقاومت هستند، امسال برگزار می‌شود و امسال در رشته‌های متنوع‌تر این طرح روی آنتن می‌رود در واقع علاوه بر این که این طرح در ماه رمضان به سوره ملک و در تابستان به سوره واقعه می‌پردازد در رشته‌های حفظ، قرائت و ترتیل این سور نیز کار شده و آموزش داده می‌شود.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما بیان کرد: در این دوره رشته‌هایی از قبیل هنرهای قرآنی مانند خوشنویسی، نقاشی و فضای مجازی با محوریت وبلاگ‌نویسی حول محور سوره‌های ملک و واقعه به آن اضافه شده است، همچنین این برنامه امسال در ساعت‌های پرمخاطب از شبکه‌های صدا و سیما پخش خواهد شد.
وی در ادامه افزود: کسانی که در دوره‌های قبل مشارکت داشتند نیز حضور دارند و کلاس‌هایی که توسط نهادها برگزار می‌شد، دنبال می‌شود تا طرح فراگیرتر پیگیری شود و در واقع تلاشمان این بوده که موفقیت‌های قبل ادامه‌دار باشد و بتوانیم ارزش افزوده‌های دیگری را به این طرح اضافه کنیم.
محمدزاده گفت: اتفاق دیگری که در مورد طرح ۱۴۵۱ من بعد، شاهد خواهیم بود این است که یک عنصر ثابت به نام این طرح اضافه می‌شود و از این به بعد عبارت بشارت عنصر ثابت عناوین این طرح است همچنین طرح قرآنی بشارت ۱۴۵۱ از ساعت ۱۷ تا ۱۹ از شبکه قرآن پخش می‌شود.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما بیان کرد: با توجه به اینکه محوریت طرح بشارت 1451 با سوره‌های ملک و واقعه خواهد بود پس از ماه رمضان بلافاصله این طرح با محوریت سوره واقعه ادامه می‌یابد و تا اوایل شهریور تقدیم علاقه‌مندان می‌شود. همچنین در شبکه قرآن سعی کرده‌ایم از بهترین برنامه‌سازان در حوزه تهیه‌کنندگی، کارگردانی، تصویربرداری و ... استفاده کنیم تا بتوانیم برنامه فاخری را تقدیم علاقه‌مندان نماییم.

ویژه برنامه‌های ماه مبارک رمضان و تبیین آنها نیز بخش دیگری از صحبت‌های محمدزاده بود، وی در ابتدای این بخش از صحبت‌هایش بیان کرد: مجموعا 25 عنوان برنامه در ماه رمضان از شبکه قرآن و معارف سیما روی آنتن خواهد رفت.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه یکی از بهترین لحظات ماه رمضان لحظات اذان‌گاهی است، سعی کردیم برای تهیه این برنامه‌ها از بهترین برنامه‌سازان شبکه استفاده کنیم و برنامه‌های ویژه اذان‌‌گاهی نیز از بهترین مکان‌های معنوی ایران پخش می‌شود.

برنامه‌های شبکه قرآن سیما در ماه رمضان و تابستان تبیین شد/ ۱۴۵۱ بین‌المللی می‌شود

محمدزاده بیان کرد: برنامه اذان‌‌گاهی صبح به تهیه‌کنندگی رنگینی با عنوان خلوت انس خواهد بود که از مشهد مقدس پخش می‌شود؛ علاوه بر این، ویژه‌برنامه اذان‌‌گاهی ظهر نیز از حرم حضرت احمد بن موسی(ع) روی آنتن می‌رود که نام این برنامه نیز یاد خدا است؛ ویژه‌برنامه افطار نیز تحت عنوان ضیافت الهی خواهد بود و تهیه‌کنندگی آن را سید افضل میرلوحی بر عهده دارد.

وی در ادامه افزود: ویژه‌برنامه ضیافت الهی به صورت زنده از حرم حضرت معصومه(ع) روی آنتن می‌رود و محوریت این برنامه نیز معرفی علمای برجسته است. همچنین مقرر شده از کلیه علمایی که در این چند سال برنامه ارائه شده، آلبومی تحت عنوان ضیافت تهیه شود و در نمایشگاه بین‌المللی قرآن از آن رونمایی به عمل آید. همچنین سعی ما بر این است که از دیگر برنامه‌های فاخر شبکه نیز آلبوم این‌چنینی تهیه کنیم.

مدیر شبکه قرآن تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های شبکه در ماه رمضان تحت عنوان «ماه نشان« خواهد بود که در این برنامه شبانه فعالان قرآنی در عرصه‌های مختلف تلاوت، حفظ و .. معرفی می‌شوند و در واقع یک شب‌نشینی قرآنی را شاهد خواهیم بود.

وی در مورد برنامه‌های شبکه برای پوشش نمایشگاه بین‌المللی قرآن بیان کرد: در ایام نمایشگاه ویژه‌برنامه‌ای تحت عنوان رصد پخش می‌شود که در فواصل مختلف عصرگاهی وقایع داخل نمایشگاه و اتفاقاتی که خارج از آن می‌افتد را تقدیم علاقه‌مندان خواهد کرد.

محمدزاده بیان کرد: برای ماه رمضان امسال پخش تلاوت‌های ناب در بخش‌های تحقیق و ترتیل پیش‌بینی شده است که یکی از بخش‌های ترتیل در هنگام سحر از امامزاده هلال بن علی کاشان پخش می‌شود و ترتیل بعدی در انتهای شب و از ساعت 30 دقیقه بامداد از مشهد مقدس پخش می‌شود.

وی در ادامه افزود: یکی از بخش‌های مورد علاقه مردم پخش سخنرانی‌های مذهبی است؛ در ماه رمضان نیز سخنرانی‌های حضرات آیات و حجج اسلام رفیعی از ساعت 21:15 ناصری از ساعت 14، مصباح از ساعت 7:30 سبحانی از ساعت 9 و مجتهدی تهرانی 5:45 تقدیم علاقه‌مندان خواهد شد. همچنین با توجه به تقارن ایام ارتحال امام خمینی(ره) با ماه رمضان تفسیر سوره حمد امام(ره) نیز طی چند روز تحت عنوان تفسیر آفتاب از ساعت 15:30 دقیقه روی آنتن می‌رود.

محمدزاده در ادامه تصریح کرد: در بخش آموزش نیز برنامه‌های تدارک دیده شده است که یکی از این برنامه‌ها که حدود یکسال از پخش آن می‌گذرد، شمسه نام دارد که در ماه رمضان امسال محوریت این برنامه آموزش ترتیل است. چنانکه آموزش ترتیل نیز یکی از سرفصل‌های جدید آموزشی به شمار می‌رود. علاوه بر این به محافل قرآنی ماه رمضان نیز توجه ویژه داریم و در دو بخش این محافل پخش می‌شود؛ بخش اول از ساعت 9:15 صبح است که گلچینی از محافل قرآنی تقدیم علاقه‌مندان می‌شود و بخش دوم نیز محفل قرآنی مصلی امام خمینی(ره) به نام شب‌های نورانی است که از ساعت 16 تقدیم علاقه‌مندان خواهد شد.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما بیان کرد: یکی از برنامه‌های ماه رمضان برنامه پرسمان است که البته این برنامه از تابستان 95 روی آنتن رفت و همان‌طور که مقام معظم رهبری از این برنامه تمجید کردند، مورد استقبال مردم نیز واقع شد. با توجه به نیازسنجی که صورت گرفت قرار شد، امسال مباحث اعتقادی خصوصا در زمینه توحید در این برنامه بحث شود که کارشناسی آن نیز بر عهده حجت‌الاسلام و المسلمین رضا محمدی خواهد بود.

وی در ادامه افزود: برنامه‌های دیگری نیز به صورت کوتاه وجود دارد که از جمله می‌توان به تولیداتی در زمینه‌های ابتهال، تواشیح که حاوی آموزه‌های قرآنی هستند و سبک زندگی قرآنی را ترویج می‌دهند، خواهد بود.

مدیر شبکه قرآن همچنین بار دیگر به طرح 1451 اشاره و بیان کرد: همواره مراجع تقلید از این طرح استقبال کردند و هر سال برای این طرح از آنها رهنمودهای گرفته می‌شود و امسال نیز آیت‌الله سبحانی یکی از مراجع تقلید تفسیر سوره ملک را خواهند داشت که این برنامه از ساعت 9 صبح تقدیم علاقه‌مندان خواهد شد.

همچنین در نیمه ماه رمضان نیز جشن تولید قمری شبکه انجام می‌شود و علاوه بر این در شب میلاد امام مجتبی(ع) و شب‌های قدر و ایام ارتحال امام خمینی(ره) ویژه برنامه‌های مناسبتی در نظر گرفته‌ایم.

در ادامه این نشست احمد لیایی، دبیر طرح بشارت 1451 به توضیحاتی در خصوص این طرح پرداخت و بیان کرد: امسال برای این طرح دبیرخانه‌ای تشکیل شده تا بتوانیم بلافاصله پس از 1451، 1452 را شروع کنیم و همچنین سه جشنواره کلی برای 1451 در نظر گرفته‌ایم که هر بخش به یک نهاد واگذار شده است.

برنامه‌های شبکه قرآن سیما در ماه رمضان و تابستان تبیین شد/ ۱۴۵۱ بین‌المللی می‌شود

وی در ادامه افزود: رادیو قرآن جشنواره ترتیل سوره‌های ملک و واقعه را خواهد داشت، آثار هنری به اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت واگذار شده و خبرگزاری ایکنا نیز بخش شبکه‌های اجتماعی را پشتیبانی می‌کند که در این زمینه مسابقه‌های مختلف در زمینه عکاسی و ... پیش‌بینی شده است.

لیایی در ادامه به زمان پخش طرح قرآنی 1451 از شبکه‌های صداوسیما پرداخت و بیان کرد: این طرح از شبکه یک قبل از خبر 14 و بعد از ساعت 9 شبکه دو قبل از اذان ظهر شبکه سه ساعت 10 صبح شبکه 4 قبل از اذان ظهر شبکه قرآن و معارف سیما هر روز از ساعت 17 تا 19 پخش خواهد شد. همچنین 30 دقیقه پایانی پخش برنامه از شبکه قرآن اختصاص به رقابت دو استان با یکدیگر دارد. همچنین در شبکه قرآن در هر برنامه حدود 200 نفر شرکت‌کننده حضور دارند که چیزی شبیه دورهمی قرآنی را شاهد آن هستیم که سیدوحید مرتضوی اجرای آن را برعهده دارد.

وی در ادامه افزود: این برنامه از شبکه آموزش از ساعت 15:30 تا 16 کودک و نوجوان 18:30 تا 19 ، سلامت 17:30 تا 18 روی آنتن می‌رود و البته ساعت پخش برنامه از شبکه‌های 5 و امید هنوز مشخص نشده است. علاوه بر این از رادیو قرآن جوان ایران سلامت و تهران نیز این برنامه پخش می‌شود.

لیایی در ادامه افزود: برخی نهادهای مشارکت‌کننده در این طرح نیز عبارت‌اند از دارالقرآن بسیج، نیروی انتظامی، ستاد عالی کانون مساجد که 4 هزار کلاس را پیش‌بینی کرده‌اند، حوزه‌های علمیه، شورای عالی قرآن، سازمان دارالقرآن، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان و سازمان اوقاف و امور خیریه هستند.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به پخش زنده مراسم دیدار جامعه قرآنی با رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز نخست ماه مبارک رمضان طرح قرآنی 1451 از دومین روز ماه مبارک رمضان روی آنتن می‌رود، همچنین سعی کرده‌ایم اختتامیه‌ای باشکوه برای این طرح در نظر بگیریم و احتمالا اول یا دوم شهریور اختتامیه این طرح در مصلی امام خمینی(ره) خواهد بود.

در پایان این مراسم از پوستر طرح قرانی بشارت 1451 رونمایی شد.

برنامه‌های شبکه قرآن سیما در ماه رمضان و تابستان تبیین شد/ ۱۴۵۱ بین‌المللی می‌شود
captcha