به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از قم، حجتالاسلام والمسلمین بهرام دلیر، استاد حوزه پیش از ظهر امروز 2 خرداد در نشست علمی فلسفه سیاسی صدرالمتالهین در مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: مباحثی که در فلسفه ملاصدرا بیان میشود سابقه ای در فلسفه یونان و حتی فلسفه میرداماد که استاد وی است ندارد.
وی افزود: صدرالمتالهین علاوه بر حکمت عارف و فقیه و حکیم و نویسنده بسیار بزرگی نیز بوده است؛ در منابع یونان باستان کتاب و مبانی و سنت وجود ندارد؛ وی در منابع و مبانی و روش، با فلسفه یونانی کاملا متفاوت است؛ روش صدرالمتالهین ناظر به توسعه دانشی و علوم بین رشته ای است.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: ملاصدرا در مقدمه اسفار بیان میکند که قلمرو حق از حوزه تلاش من بیشتر است؛ وی در این کتاب اجازه عبور از خود را میدهد؛ سیروریتی که در اندیشه وی است بیان میکند که همه چیز در حال شدن و ایجاد است و به همین دلیل نظام سیاسی مد نظر وی، منعطف و پذیر است.
پژوهشگر حوزه فلسفه اسلامی تصریح کرد: ملاصدرا با یونان باستان تفاوتهای بسیاری دارد و نمیتوان گفت که ملاصدرا فلسفه خود را از یونان باستان گرفته است؛ تکیه مفاهیم بیانی ملاصدرا کاملا متناظر با وحی است؛ توحیدی که از اسفار و ملاصدرا صادر می شود از آثار بسیاری از بزرگان حکمای تاریخ اسلام دیده نمیشود؛ نگاه ملاصدرا نگاهی قرآنی و توحیدی است.
دلیر عنوان کرد: نگاهی که ملاصدرا به اسمای حق و توحید دارد با دیگران متفاوت است؛ در اندیشه وی، سیاست مدار، یک خلیفه است؛ خلیفه فعل مستخلف عنه میکند و گفتار مستخلف عنه را بیان میکند؛ به همین جهت امام باقر بیان میکند که جایگاه مومن جایگاهی است که اگر به درخت اشاره به حرکت کرد، درخت حرکت کند؛ انسانی سیاسی در اندیشه ملاصدا به جایگاهی میرسد که دارای دخل و تصرف میشود.
استاد حوزه و دانشگاه اظهارکرد: ایشان بیان می کند که اگر صاحبان سیاست به این درجه از تعالی نرسد، مردم نیز نمیتوانند به این جایگاه برسند؛ سیاست ملاصدرا با عرفان متفاوت است؛ عرفان ملاصدرا، عرفان در حال انزوا نیست زیرا این عرفان در جمع مردم است؛ دغدغهای که صدرالمتالهین در هدایت انسان دارد در هیچ کدام از اندیشههای فلسفه سیاسی غربی دیده نمیشود.
پژوهشگر حوزه فلسفه اسلامی تصریح کرد: وقتی برایند فلسفه غربی هدف نهایی حرکت انسانی را قدرت میداند تفاوت آنها با اندیشه ملاصدرا مشخص میشود که وی هدف حرکت انسانی را تعالی و رسیدن به توحید و خداشناسی میشناسد؛ به همین علت است که باید بگوییم که اندیشه ملاصدرا نه تنها با غرب متفاوت است با فلسفه بزرگانی چون ابن سینا و استاد خود نیز بالاتر است.