نگاه ملاصدرا در سیاست برگرفته از قرآن است
کد خبر: 3602550
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
استاد حوزه:

نگاه ملاصدرا در سیاست برگرفته از قرآن است

گروه اجتماعی: استاد حوزه با اشاره به نگاه‎های مختلف فلسفه غربی و شرقی به فلسفه ملاصدرا تأکید کرد: اندیشه ملاصدرا اندیشه‎ای متعالی و برگرفته از قرآن است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت‎الاسلام والمسلمین بهرام دلیر، استاد حوزه پیش از ظهر امروز 2 خرداد در نشست علمی فلسفه سیاسی صدرالمتالهین در مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: مباحثی که در فلسفه ملاصدرا بیان می‎شود سابقه ای در فلسفه یونان و حتی فلسفه میرداماد که استاد وی است ندارد.
وی افزود: صدرالمتالهین علاوه بر حکمت عارف و فقیه و حکیم و نویسنده بسیار بزرگی نیز بوده است؛ در منابع یونان باستان کتاب و مبانی و سنت وجود ندارد؛ وی در منابع و مبانی و روش، با فلسفه یونانی کاملا متفاوت است؛ روش صدرالمتالهین ناظر به توسعه دانشی و علوم بین رشته ای است.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: ملاصدرا در مقدمه اسفار بیان می‎کند که قلمرو حق از حوزه تلاش من بیشتر است؛ وی در این کتاب اجازه عبور از خود را می‎دهد؛ سیروریتی که در اندیشه وی است بیان می‎کند که همه چیز در حال شدن و ایجاد است و به همین دلیل نظام سیاسی مد نظر وی، منعطف و پذیر است.
پژوهشگر حوزه فلسفه اسلامی تصریح کرد: ملاصدرا با یونان باستان تفاوت‎های بسیاری دارد و نمی‎توان گفت که ملاصدرا فلسفه خود را از یونان باستان گرفته است؛ تکیه مفاهیم بیانی ملاصدرا کاملا متناظر با وحی است؛ توحیدی که از اسفار و ملاصدرا صادر می شود از آثار بسیاری از بزرگان حکمای تاریخ اسلام دیده نمی‎شود؛ نگاه ملاصدرا نگاهی قرآنی و توحیدی است.
دلیر عنوان کرد: نگاهی که ملاصدرا به اسمای حق و توحید دارد با دیگران متفاوت است؛ در اندیشه وی، سیاست مدار، یک خلیفه است؛ خلیفه فعل مستخلف عنه می‎کند و گفتار مستخلف عنه را بیان می‎کند؛ به همین جهت امام باقر بیان می‎کند که جایگاه مومن جایگاهی است که اگر به درخت اشاره به حرکت کرد، درخت حرکت کند؛ انسانی سیاسی در اندیشه ملاصدا به جایگاهی می‎رسد که دارای دخل و تصرف می‎شود.
استاد حوزه و دانشگاه اظهارکرد: ایشان بیان می کند که اگر صاحبان سیاست به این درجه از تعالی نرسد، مردم نیز نمی‎توانند به این جایگاه برسند؛ سیاست ملاصدرا با عرفان متفاوت است؛ عرفان ملاصدرا، عرفان در حال انزوا نیست زیرا این عرفان در جمع مردم است؛ دغدغه‎ای که صدرالمتالهین در هدایت انسان دارد در هیچ کدام از اندیشه‎های فلسفه سیاسی غربی دیده نمی‎شود.
پژوهشگر حوزه فلسفه اسلامی تصریح کرد: وقتی برایند فلسفه غربی هدف نهایی حرکت انسانی را قدرت می‎داند تفاوت آنها با اندیشه ملاصدرا مشخص می‎شود که وی هدف حرکت انسانی را تعالی و رسیدن به توحید و خداشناسی می‎شناسد؛ به همین علت است که باید بگوییم که اندیشه ملاصدرا نه تنها با غرب متفاوت است با فلسفه بزرگانی چون ابن سینا و استاد خود نیز بالاتر است. 
captcha