نگاهی به اعجاز رسانه‌ای قرآن
کد خبر: 3603266
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵

نگاهی به اعجاز رسانه‌ای قرآن

گروه معارف: یک استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: رسانه امروز به بمباران خبری انسان می‌پردازد و زمانی برای انسان باقی نمی‌گذارد در صورتی که در قرآن با رسانه‌ای روبرو هستیم که از مهمترین ویژگی‌های آن، دادن فرصت تفکر و تعقل به انسان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مریم پورحسینی، استاد تفسیر جامعةالمصطفی العالمیة مشهد، شامگاه گذشته، چهارم خردادماه، در مراسم اختتامیه طرح‌های قرآنی و مسابقات فرادانشگاهی «صدای نور و فکرآورد» در خصوص اعجاز رسانه‌ای قرآن کریم اظهار کرد: رسانه امروز به بمباران خبری انسان می‌پردازد و زمانی به عنوان زمان تفکر برای انسان باقی نمی‌گذارد در صورتی که در قرآن با رسانه‌ای روبرو هستیم که از مهمترین ویژگی‌های آن، دادن فرصت تفکر و تعقل به انسان است.
وی با اشاره به اینکه بین اعجاز در علوم طبیعی و حوزه علوم انسانی، تفاوت‌هایی وجود دارد، گفت: مثال صحبت درباره خلقت انسان در قرآن کریم که قرن‌ها پیش مطرح شده و امروز مورد مطالعه قرار گرفته از اعجازهای علوم طبیعی قرآن به شمار می‌رود، و این موضوعات به خوبی قابل درک است.
پورحسینی با بیان اینکه قرآن خود رسانه‌ای کامل است و ویژگی‌های یک رسانه را نیز بیان می‌کند، عنوان کرد: قرآن کتاب هدایت و تربیت است چرا که گزاره‌های آن در حوزه علوم تربیتی کامل‌ترین است، برای مثال وقتی از حقوق کودک صحبت به میان می‌آید در سوره بقره حتی به شیردهی مادر به کودک اشاره شده است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این موضوع که هنوز رسانه در قرآن مسئله‌ای بکر است و فهم و درک آن به راحتی حوزه‌های علوم طبیعی و انسانی نیست، گفت: هروسیله‌ای که خبر و یا مطلبی را به مخاطب برساند رسانه نامیده می‌شود، رادیو، تلویزیون، نشریات، خبرگزاری‌ها و... همه تحت عنوان رسانه قرار می‌گیرند. قرآن کریم نیز به دلیل رساندن خبر، یک رسانه محسوب می‌شود.
وی، فرستنده، گیرنده و پیام را از ارکان مهم رسانه عنوان کرد و افزود: در اعجاز رسانه‌ای قران، فرستنده، خداوند و گیرنده، پیامبراکرم(ص) است، یکی از کارهای مهم رسانه‌ها رساندن خبر مفید به مردم است و شاهد هستیم که مفسران با واکاوی واژه «نبا» در قرآن، آن را به معنای خبر مفید عنوان می‌کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: تعیین، تولید و توزیع از ویژگی‌های مهم پیام است، در بحث توزیع خبر، قرآن کریم امروز در تمام دنیا معرفی شده است؛ گاه راه این معرفی با حماقت‌های دشمنان باز می‌شود و همچنین جهانی بودن این کتاب، دلیل بر رساندن پیام به گوش مردم دنیاست. در مبحث تعیین پیام نیز که از مهمترین ارکان یک پیام به شمار می‌رود، قرآن کامل‌ترین پیام‌ها را در اختیار انسان قرار داده است.
پورحسینی با اشاره به اهمیت حقانیت در قرآن کریم بیان کرد: در قرآن، نشر اکاذیب ممنوع و اطلاع‌رسانی، به منظور رساندن بشر به سوی سعادت است، قرآن کریم به عنوان رسانه‌ای جهانی توجهی به امیال خواننده ندارد بلکه آن چیزی که مهم است به وجود آوردن فرصت تفکر و تعقل، وظیفه و تکلیف است، در صورتی که امروزه در مورد شبکه‌های اجتماعی این مبحث رعایت نمی‌شود و هر خبری براساس جذب مخاطب و امیال آن‌ها منتشر می‌شود.

captcha