چگونه خود را به مرتبه قبولی روزه برسانیم
کد خبر: 3604448
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷

چگونه خود را به مرتبه قبولی روزه برسانیم

گروه معارف: عضو هیئت علمی دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد گفت: روزه ماه مبارک رمضان همانند همه‌ اعمال عبادی شرایط صحت و قبولی دارد؛ اینکه چیزی نخوریم و نیاشامیم و تمام مطالبات روزه را ترک و حریم‌ها را رعایت کنیم، این‌ها می‌شود شرایط صحت روزه اما با طهارت قلب و گوش و زبان و تفکر و ... می‌توانیم خود را به مراتب قبول روزه برسانیم.

بی‌بی حکیمه حسینی، عضو هیئت علمی دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به ماه مبارک رمضان اظهار کرد: این ماه، ماه پر خیر و برکتی است؛ برکت هم به معنای ظرفیت مضاعفی است که خداوند در مسئله‌ای قرار می‌دهد. 
برکت ماه رمضان
وی با بیان اینکه گاهی برکت، به زمان، مکان و یا شی تعلق می‌گیرد، ادامه داد: برکتی که خداوند در ماه مبارک رمضان قرار داده، برکت در زمان است لذا این ماه صیام پر از ظرفیت‌ها و برکات الهی است. به عنوان مثال قرآن خواندن در تمام طول سال مستحب است اما خواندن آن در ماه رمضان فضیلت بیشتری پیدا می‌کند و ثواب و آثارش مضاعف می‌شود.
وی با اشاره به برکت در مکان، گفت: در حرم اهل بیت و امامان معصوم(ع) برکت ویژه‌ای وجود دارد، برکاتی که در حرم امام حسین(ع) و حرم امام رضا(ع) وجود دارد قابل وصف نیست.
عضو هیئت علمی دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد در خصوص برکت در شی و یا هر مسئله دیگر اظهار کرد: گاهی می‌بینیم مالی که از راه درست و حلال به دست می‌آید چنان برکتی دارد که گاها خودمان باور نمی‌کنیم.
حسینی افزود: در ماه رمضان حتی خوابیدن، نفس کشیدن، امساک مؤمن، عبادت است؛ نفس کشیدن مؤمن برابر با تسبیحات است، خوابیدن هم حکم عبادت دارد به خاطر همین است که ماه رمضان را ضیافت الله می‌نامند.
وی با اشاره به اینکه حقیقت و باطن ماه مبارک رمضان، ولایت الهی است، عنوان کرد: در شب قدر  نزول دفعی قرآن را داریم و سرنوشت بندگان معین می‌شود.
آمادگی قبلی، لازمه فیض بردن از ماه مبارک رمضان
وی ابراز کرد: ماه رمضان، ماه مهمانی خداست انسان زمانی که به مهمانی دعوت می‌شود متناسب با عنوان و مکان و... مهمانی، خود را آماده می‌کند، ماه رمضان هم ماه مهمانی با میزبانی خداوند است و می‌طلبد که انسان به همان اندازه خود را آماده کند چراکه ایجاد همه مقدمات روحی، قلبی و اخلاقی می‌تواند به ما در فیض بردن هر چه بیشتر از این ماه کمک کند.
عضو هیئت علمی دانشکده تربیت مدرس قرآن افزود:  قبل از ماه مبارک باید آمادگی جسمانی از نظر توان بدنی، زیستی و فیزیولوژیکی را تأمین کرد تا در این ماه بتوان استفاده کامل را از سحرها و شب زنده‌داری‌ها داشته باشیم. علاوه بر این، با زدودن رذایل و شناسایی عیب‌ها و ... باید از نظر روحی نیز مقدماتی را در خود فراهم کنیم تا در هر دو بعد جسمی و روحی آمادگی لازم را داشته باشیم.
وی تصریح کرد: قرار گرفتن ماه رجب و شعبان قبل از ماه مبارک رمضان، این نوید را به انسان می‌دهد که یک سری آمادگی‌ها را باید از این ماه‌ها شروع کنیم تا در ماه مبارک از هر دو بعد تکمیل باشیم.
طهارت قلب و اندیشه؛ لازمه درک حقیقت ماه مبارک رمضان
وی گفت: در هنگام روزه‌داری، اینکه باید در زمان تنظیم شده‌ای بخوریم و ساعتی را در طی روز امساک کنیم، این اطاعت‌ها همه تجلی عبودیت الهی است. غیر از امساکی که در ماه مبارک در مورد خوردن و آشامیدن می‌کنیم باید تمام اعضا و جوارح ما نیز روزه باشند چرا که بعضی از گناهان درجه‌ی مقبولیت روزه را کم می‌کنند، به عبارت دیگر، همچنان که از خوردن و آشامیدن پرهیز می‌کنیم باید با رعایت یکسری از محرمات، حرمت ماه رمضان را نگه داریم.
حسینی ادامه داد: نگهداری زبان از گفتن حرام و لغویات و به جای آن پرداختن به اذکار، راهی برای خود کنترلی زبان است، همچنین با طهارت در بقیه جوارح از جمله قلب، اندیشه و .. می‌توانیم به مرتبه‌ای دست یابیم تا به حقیقت ماه مبارک رمضان نزدیک شویم.
حسینی با بیان اینکه همه اعضاء بدن، باید‌ها و نبایدهایی دارند که باید در تمام طول سال رعایت شوند، ابراز کرد: نگه داشتن خود از انجام محرمات، مختص به ماه مبارک نیست بلکه ماه رمضان تمرینی است تا امساک دیگری که امساک بطن است در طول سال در مجموعه قوانین عبادی و تشریعی خداوند قرار گیرند.
تفاوت صحت روزه با مقبول شدن آن
عضو هیئت علمی دانشکده تربیت مدرس قرآن ادامه داد: روزه ماه مبارک همانند همه‌ی اعمال عبادی شرایط صحت و قبولی دارد؛ اینکه چیزی نخوریم و نیاشامیم و تمام مطالبات روزه را ترک و حریم‌ها را رعایت کنیم، این‌ها می‌شود شرایط صحت روزه اما با طهارت قلب و گوش و زبان و تفکر و... باید خود را به مراتب قبول روزه برسانیم.
وی با اشاره به افرادی که با توجه به ضعف و سختی روزه، با اطرافیان خوش رفتاری ندارند، اظهار کرد: انسان‌ها و ظرفیت‌ آنان با هم متفاوت است لذا تحمل‌ها هم متفاوت خواهد بود لذا نمی‌توانیم بگوییم روزه، روزه‌داری که نکات اخلاقی را رعایت نمی‌کند باطل است و ارزشی ندارد ولی اینکه با حفظ حریم‌های اخلاقی، خود را به مرز صبر در روزه برسانیم، درجه بسیار بالاتری است، در این مورد بزرگان توصیه کرده‌اند که اگر سوره‌ی مبارکه دخان را هر روز در ماه رمضان بخوانند کمکی خواهد بود برای افزایش ظرفیت‌های اخلاقی، حتی استعانت از خدا و توسل به اهل بیت(ع) نیز می‌تواند در ایجاد این خوش خلقی موثر باشد.
خودکنترلی؛ نزدیکترین واژه به عبودیت
حسینی با بیان اینکه نزدیکترین واژه به عبودیت، خودکنترلی در مقابل محرمات است، ابراز کرد: به جای اینکه انسان بازیچه امیال نفسانی خود شود، با خود کنترلی می‌تواند برای نفس تصمیم بگیرد و مانعی برای انجام محرمات ایجاد کند و روزه نقش مدیریتی در کنترل امیال نفسانی دارد، این خود کنترلی نیز به عنوان نوعی مهارت انسانی در روان شناسی مطرح می‌شود.
وی با بیان اینکه روزه حتی در مسایل فزیولوژیکی بدن انسان هم مؤثر است و به عنوان مثال باعث دفع تمام سموم بدن می‌شود، همچنین بسیاری از بیماری‌ها با روزه بهبود می‌یابد، در مسایل روحی هم، اراده انسان را در مقابله با امیال نفسانی قوی می‌کند.
معنویت؛ عامل اصلاح اجتماعی در ماه رمضان
وی گفت: بر اساس آماری که از سوی نهادها اعلام می‌شود هر ساله با فرارسیدن ماه مبارک رمضان میزان جرایم اجتماعی، درگیری‌ها و خشونت‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و تعادل اجتماعی در جامعه حکم فرما می‌شود؛ ریشه این اصلاح اجتماعی را باید در گرایش افراد جامعه به معنویات جستجو کرد.
حسینی، بهترین و پر فضیلت ترین عمل در ماه مبارک رمضان را تلاوت قرآن همراه با تدبر و تفکر عنوان کرد و گفت: با تدبر و تفکر در قرآن می‌توان زمینه عمل به آن را ایجاد کرد.
captcha