از عشق به تولید هنر قرآنی تا فروختن منزل/ وقتی حادثه‌ای تلخ اسطوره می‌آفریند
کد خبر: 3606503
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
هنرمند قرآنی/1

از عشق به تولید هنر قرآنی تا فروختن منزل/ وقتی حادثه‌ای تلخ اسطوره می‌آفریند

گروه فرهنگی: گاهی اوقات برش یک اتفاق در زندگی منجر به تغییرات و رشد بزرگی می‌شود، آنگاه که فردی از دل حوادث تلخ عبور کرده و برای خود پلی از جنس موفقیت می‌سازد، در این مسیر تا جایی پیش می‌رود که همه هستی خود حتی قالی زیر پای خود را می‌دهد تا به آن بخت و اقبال بلندی که در آرزویش هست، برسد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گاهی اوقات برش یک اتفاق در زندگی منجر به تغییرات و رشد بزرگی می‌شود، آنگاه که فردی از دل حوادث تلخ عبور کرده و برای خود پلی از جنس موفقیت می‌سازد، در این مسیر تا جایی پیش می‌رود که همه هستی خود حتی قالی زیر پای خود را می‌دهد تا به آن بخت و اقبال بلندی که در آرزویش هست.
نعمت‌الله نیکویی، از آن دسته هنرمندانی است که یک اتفاق تلخ، زندگی وی را در مسیر موفقیت قرار داده و آن حادثه منجر به نگارش قرآن و خلق آثاری با محوریت اهل بیت(ع) شده است. اکنون این هنرمند، با گذشت 76 سال از عمر خود، باز هم بدون هیچ چشم‌داشتی رنگ‌ها را به هم می‌آمیزد، کمان بر مس می‌ساید، آن را صیقل می‌دهد و از دل این رهگذر، آیات خدا به دست او نقش می‌بندد.
از عشق به تولید هنر قرآنی تا فروختن منزل/ وقتی حادثه‌ای تلخ اسطوره می‌آفریند
نیکویی، متولد 1325 و بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که مدت 16 سال است به کار معرق، مس و آلومینیوم مشغول است؛ وی ابداع‌گر «بسم‌‎الله عمودی» است و کتاب کاملی از رباعیات خیام در ابعاد 100*70 سانتی‌متر دارد که هم‌اکنون در کتابخانه ملی تهران نگهداری می‌شود.
نعمت‌الله نیکویی، استاد برجسته معرق مس و آلومینیوم در گفت‌وگو با ایکنا، از قصه علاقه‌مندی خود به هنر معرق روی مس و آلومینیوم گفت و ادامه داد: بعد از فوت پسرم در راه میبد یزد که برای تکمیل پایان‌نامه خود رفته بود، هر روز با جای خالی او در کارگاه و فروشگاه معرقی که کار می‌کرد و در نزدیکی خانه‌مان بود، روبه رو می‌شدم تا اینکه یک روز برای نحوه کمان‌زدن به استادی که در آن کارگاه بود، نکته‌ای گفتم که توجهش را جلب کرد و از همان‌ زمان، فعالیت هنری من در زمینه معرق آغاز شد.
از عشق به تولید هنر قرآنی تا فروختن منزل/ وقتی حادثه‌ای تلخ اسطوره می‌آفریند
این هنرمند در ادامه گفته‌های خود با اشاره به غرور خود در اوایل کار، اظهار کرد:  آن زمان غرور سراسر وجودم را گرفته بود و به عنایت اهل بیت(ع) و خداوند در مسیر موفقیت خود اعتقادی نداشتم و با خود فکر می‌کردم بی‌شک با تکیه بر توانایی خود می‌توانم ابیات بیشتری را یک روزه به پایان برسانم، اما فردای آن روز آنچه انتظارش را داشتم اتفاق نیفتاد و حتی یک بیت هم کار نکردم.
نیکویی ادامه داد: وقتی متوجه اشتباه خود و غفلت از یاد خدا شدم، برای ادامه کار، وضو گرفتم و با یاد خدا کارم را آغاز کردم، از آن روز به بعد توانستم به خوبی کمان بزنم و هیچ‌گاه دست از کار خود بر نداشتم.
برای تولید آثار، خانه‌ام را فروختم
این هنرمند معرق‌کار با اشاره به اینکه برای تولید آثار خود خانه‌ام را فروخته‌ام و امروز نیز مستأجر هستم، از خلق اثری به نام امام حسین(ع) به شکل معرق روی فلز مس خبر داد و افزود: این اثر در 153 صفحه با محوریت امام حسین(ع) تولید شده است که شامل مطالب مربوط به اهل بیت(ع) از جمله امام حسین(ع) و سوره‌های قرآن کریم می‌شود که روی ترکیبی از رنگ‌‌ها نقش بسته است.
محدودیت مکان؛ مانع رونمایی از اثر معرق فلز مس با موضوع امام حسین(ع)
وی با بیان اینکه قرار بود این اثر در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد رونمایی شود اما به دلیل محدودیت مکان انجام نشد، بیان کرد: این تابلو را برای رونمایی تولید نکرده‌ام، همین که با این اثر آرامش دارم، برایم کافی است.
نیکویی ادامه داد: برخی‌ برای نگارش قرآن اعلام کمک می‌کنند، آیا شأن قرآن این اندازه پایین است که برای نگارش آن باید طلب کمک کرد؟
وی همچنین با اظهار این مطلب که اثری که برای اهداف تجاری و کسب درآمد تولید شود، اثری هنری نیست، اضافه کرد: اثر هنری زمانی ارزشمند است که از دل باشد نه برای اهداف تجاری و کسب درآمد.
captcha