عرضه دانشنامه قاریان مصر در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3606613
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲

عرضه دانشنامه قاریان مصر در نمایشگاه قرآن

گروه بین‌الملل: دانشنامه قاریان مصر که در بردارنده زندگینامه و تصاویر 400 قاری و مبتهل مصری است، در بخش ناشران خارجی بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در معرض دید عموم قرار گرفته است.

عرضه دانشنامه قاریان مصر در نمایشگاه قرآن
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مصلای امام خمینی(ره)، محل برگزاری بیست‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن، «غرفه دارالمفید» لبنان در بخش ناشران خارجی نمایشگاه، به عرضه آثار قرآنی کشور مصر اختصاص دارد که «معجم القراء المصریین»(دانشنامه قاریان مصر) از شاخص‌ترین آثار عرضه‌شده در این غرفه است.
«مرتضی اعتماد»، مدیر غرفه «دارالمفید» لبنان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا در این باره گفت: «القرآن بصوت مصر ـ معجم القراء المصریین»، دانشنامه‌ای درباره زندگینانه 400 قاری و مبتهل مصری است که در سال 2016 میلادی به همت اداره کل کتاب مصر چاپ شده است.
وی افزود: این دانشنامه در 4 فصل و توسط «ابوطالب محمود»، محقق و پژوهشگر مصری تدوین شده و در بخشی از آن‌، شماری از بانوان مشاهیر قرائت مصر نیز معرفی شده‌اند.
مرتضی اعتماد در ادامه این گفت‌‌وگو، تبیین زندگینامه مشاهیر قرائت مصر و تأثیرگذاری آن‌ها بر فن تلاوت را از اهداف تألیف این کتاب برشمرد و گفت: در این دانشنامه، نقش و جایگاه مکتب‌خانه‌های سنتی آموزش قرآن در رشد و تربیت قراء و نهادینه‌کردن اخلاق و ارزش‌های دینی ـ قرآنی در وجود آن‌ها تبیین شده است.
عرضه دانشنامه قاریان مصر در نمایشگاه قرآن
وی اضافه کرد: در این دانشنامه همچنین، فراگیری علم قرائت و علوم دیگر و سفرهای تبلیغاتی قراء و تأثیرگذاری آن‌ها بر جهان اسلام تشریح شده است.
مرتضی اعتماد به دیگر آثار عرضه‌شده در این غرفه اشاره کرد و گفت: کاغذ پاپیروس از دیگر آثار عرضه‌شده در این غرفه است که آیةالکرسی، آیاتی از قرآن کریم و أسماءالحسنی و احادیث بر روی این کاغذ‌ها خطاطی شده است.
وی گفت: نوار کاست‌های قدیمی از قرآن کریم که با ترتیل شیخ عبدالباسط عبدالصمد، محمد صدیق المنشاوی و احمد بن علی العجمی ضبط شده است، از دیگر آثار عرضه‌شده در غرفه «دارالمفید» لبنان است که این آثار هنوز طرفداران زیادی دارد.
عرضه دانشنامه قاریان مصر در نمایشگاه قرآن
مرتضی اعتماد بیان کرد: نسخه‌ای از قرآن کریم به خط «ورش» که از خطوط قدیمی مستعمل در شمال آفریقاست و تا حدودی شبیه خط کوفی است، از دیگر آثاری است که در غرفه دارالمفید در معرض دید عموم قرار گرفته است.
مدیر «دارالمفید» لبنان گفت: از دیگر آثار عرضه‌شده در این غرفه می‌توان به «مصحف الحرمین» به خط عثمان طه و به روایت قالون از نافع، «مصحف ملک فؤاد»(پادشاه وقت مصر) کتابت‌شده به خط خطاط خاص پادشاه و «المصحف المفسر» به خط «حامد الأمدی»، خطاط مشهور ترک اشاره کرد.
وی گفت: همچنین، نسخه‌هایی از قرآن کریم در حجم و اندازه‌های مختلف در معرض دید عموم قرار گرفته و قرآن‌های بسیار کوچکی نیز که از صنایع دستی کشور مصر به شمار می‌رود، در غرفه «دارالمفید» لبنان عرضه شده است.
عرضه دانشنامه قاریان مصر در نمایشگاه قرآن
captcha