جلسه‌ای صمیمی با همخوانی قاریان خردسال+ صوت و عکس
کد خبر: 3606643
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲

جلسه‌ای صمیمی با همخوانی قاریان خردسال+ صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: قاریان خردسال شب گذشته در جلسه قرآن محسن امیری، پیشکسوت قرآنی کشورمان که در مسجد شهدا برگزار شد به همخوانی قرآن پرداختند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن محسن امیری، پیشکسوت قرآنی کشورمان، شب گذشته 15 خردادماه با حضور قرآن‌آموزان از سنین مختلف در مسجد شهدا واقع در خیابان 17 شهریور، اتوبان شهید محلاتی از ساعت 22:15 تا 24 برگزار شد.

جلسه ای صمیمی با همخوانی قاریان خردسال+صوت و عکس

در این جلسه قرآن که در ماه مبارک رمضان هر شب برگزار می‌شود، ابتدا جزءخوانی صورت می‌گیرد و سپس اعضای جلسه به ارائه تلاوت‌های تقلیدی از قاریان مصری می‌پردازند و محسن امیری، پیشکسوت قرآنی کشورمان، نکات صوت و لحنی و تجویدی آنها را متذکر می‌شود. همچنین در پایان این جلسه قرآن صمیمی، مهمانان جلسه به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید می‌پردازند و جان و دل حاضران را به نور قرآن روشن می‌کنند.

جلسه ای صمیمی با همخوانی قاریان خردسال+صوت و عکس

در جلسه شب گذشته، از جمله مواردی که محسن امیری به آن اشاره کرد، مبحث مد بود که در این باره گفت: مدها به دو دسته تقسيم می‌شوند: مد طبيعي(اصلی) و غيرطبيعی(فرعی). مد طبيعی: وقتی پس از حروف مد(الف مدي‌، واو مدي و يا مدي‌) هيچ سببي از سبب‌های مد(همزه‌، سكون‌) نيايد، اندازه طبيعی خواهد بود؛ مانند: قالُوا، نوحيها و... . مد غير طبيعي‌: مدي است كه به علت همراه شدن سببي از سبب‌های مد(همزه و سكون‌) با حرف مد، پديد مي‌آيد؛ مانند: يشآء، ضآلين و... .

جلسه ای صمیمی با همخوانی قاریان خردسال+صوت و عکس

این پیشکسوت در ادامه انواع مد فرعی را شمرد: 1. مد متصل‌: مدي است كه سبب آن «همزه‌» است‌. (همزه پس از حرف مد و با آن يك كلمه است‌)؛ مانند جَآء، سُوَّءٍ، جي‌َّء و... .

2. مد منفصل‌: مدي است كه سبب آن «همزه‌» است و پس از حرف مد واقع مي‌شود ولي حرف مد و «همزه‌»، در دو كلمه جدا از هم قرار دارند؛ مانند: انآ انزلناه‌، قالوَّا إنّا، في‌َّ انفسهم و... .

3. مدّ بدل‌: در مد بدل «همزه‌»، كه سبب اين مد است‌، پيش از آن قرار دارد؛ مانند: اتوُ، ايمان‌...

4. مد لازم‌: سبب مد لازم "سكون‌" است كه پس از حرف مد، در داخل يك كلمه قرار دارد؛ مانند: الضآلين‌، كآفه‌، الَّم‌َّ (الف لآم ميم‌) و... . مد لازم گاهي «حرفي‌» است‌؛ چنان كه در حروف مقطّعه است و گاهي "كَلِمي‌" است‌؛ يعني در كلمات آيات و جملات قرآن وجود دارد.

5. مد سكون عارضي‌: سبب مد "سكون عارضي‌" است كه پس از حرف مد قرار دارد. سكون عارضي‌، سكوني است كه در حرف آخر كلمه به هنگام وقف ايجاد مي‌شود و در ذات آن كلمه نباشد؛ مانند: "المفلحون‌" كه در هنگام وقف مي‌شود: "المفلحون‌".

6. مدّلين‌: سبب اين مد تنها «سكون‌» است كه بعد از حروف مدلين قرار مي‌گيرد. حروف مد لين عبارت است از: واو ساكن‌، ما قبل مفتوح (مانند: يَوَّْم‌ْ) و يا ساكن‌، ماقبل مفتوح (مانند: بَيَّْت‌ْ)

جلسه ای صمیمی با همخوانی قاریان خردسال+صوت و عکس

یادآور می‌شود، در پایان 30 شب جلسه قرآن در ماه مبارک رمضان، به فعال‌ترین شاگردان و قاریانی که پیشرفت چشم‌گیری در تلاوت قرآن کریم طی سال گذشته داشته‌اند در شب عید فطر جوایزی اهدا می‌شود.

در پایان تلاوت حسین بیات و همخوانی جمعی از شاگردان این جلسه صمیمی به تقلید از استاد عبدالباسط ارائه می‌شود.

همخوانی سوره حجر استاد عبدالباسط

کد

دریافت

حسین بیات

کد

دریافت

مطالب مرتبط
captcha