مشارکت دستگاه‌های اجرایی پاشنه آشیل سند توسعه فرهنگ قرآنی است
کد خبر: 3607010
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵

مشارکت دستگاه‌های اجرایی پاشنه آشیل سند توسعه فرهنگ قرآنی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: مشارکت دستگاه‌ها در اجرای سند توسعه فرهنگ قرآنی، پاشنه آشیل این سند است

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از استان مرکزی، غلامرضا فتح‌آبادی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی، در جلسه بررسی سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان که امروز، سه‌شنبه 16 خردادماه در سالن جلسات استانداری برگزار شد گفت: در ماده 4 برنامه پنجم توسعه دولت مکلف شده بود که فعالیت‌های قرآنی را در سه بخش  تبلیغی، پژوهشی وآموزشی طی 2 سال اول برنامه پیگیری کند که متاسفانه تا آنجایی که بنده رصد کردم تا موعد مقرر، برنامه‌ها تدوین نشد بود، اما خوشبختانه از سال گذشته برنامه سندهای راهبردی مورد توجه قرار گرفت.
وی در ادامه گفت: داشتن سند در حوزه فعالیت‌های قرآنی می‌تواند چهارچوب فعالیت دستگاه‌های اجرایی را کاملاً مشخص کند و یک نقشه راهی در اختیار ما قرار دهد تا بر اساس آن بتوانیم برنامه‌ها را دنبال کنیم. قاعدتاً در این سند که یک برنامه عملیاتی نیز خواهد بود مأموریت دستگاه‌های اجرایی کامل و به شکل موجز تدوین و از طریق شورا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ خواهد شد. مهمترین نکته اجرا و اهتمام برنامه‌هاست که متأسفانه در این حوزه ضعف داریم.
فتح‌آبادی گفت: تقریباً 6 برنامه توسعه را پشت سر می‌گذاریم و علاوه بر آن 30 سند استانی داریم که در مجموع می‌توان گفت بالای 100 هزار برگ سند و برنامه عملیاتی در کشور داریم. ما عملاً دچار سندروم برنامه‌ و سند شده‌ایم، این مشکلی است که در کلان وجود دارد و به رغم این همه تعدد و تکثری که در برنامه‌ها و سندها داریم اهتمام کمتری برای اجرای وجود دارد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با بیان اینکه در تدوین این‌گونه سندها هزاران ساعت صرف  شده است، گفت: خوشبختانه در استان‌ها از سال گذشته تبیین سند راهبردی در حوزه قرآن آغاز شده و در استان بوشهر به عنوان اولین استان این سند رونمایی شد بعضی از استان‌ها همچون همدان، لرستان، چهار محال و بختیاری نیز به این بحث ورود پیدا کرده‌اند.
وی در ادامه گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سه حوزه، سند راهبردی قرآنی را مشخص کرده؛ در حوزه‌های آموزش عمومی، پژوهش و تبلیغ و ترویج. علاوه بر آن بعضی از دستگاه‌ها با نگاه‌های بخشی، اسناد راهبردی فعالیت‌های قرآنی خودشان را تبیین کرده‌اند از جمله اداره‌کل اوقاف و خیریه.
فتح‌آبادی تصریح کرد: اهدافی که در تدوین سند باید دنبال شود در قالب چند کار ویژه است که شامل ارتقای جایگاه قرآن کریم، تحقق سبک زندگی قرآنی، گسترش انس با قرآن و تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در عرصه قرآنی و همچنین اسناد بالادستی، رفع موانع فعالیت‌های قرآنی در استان می‌شود، در بحث رفع موانع  فعالیت‌های قرآنی چون دستگاه‌های زیادی داریم که در  این عرصه  فعال هستند باید این سند به نوعی بتواند یک پیوند و انسجام در فعالیت‌ها ایجاد کند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با بیان اینکه مشارکت دستگاه‌ها در اجرای سند پاشنه آشیل این کار است گفت: نکته بسیار مهمی که باید درنظر گرفته شوداینکه برنامه عملیاتی که به دستگاه‌ها محول می‌شود با شاخص کمی سالانه توسط دبیرخانه ارزیابی شود تا دریابیم چقدر در اجرای سند پیشرفت داشته و در کجاها ضعف داشته‌ایم.
وی با بیان اینکه قبل از تدوین این سند باید نظام‌نامه آن حتماً مطالعه شود گفت: تشکیل مجمع مشورتی که برای شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان پیشنهاد شده است باید از لحاظ قانونی در چهارچوب شورا باشد، خیلی نباید به سمت ایجاد کمیته و گروه‌ها و... برویم. پاشنه آشیل پیشرفت این برنامه‌ها در خود دبیرخانه است ما باید دبیرخانه کارگروه که در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است را فعال کنیم و مجمع مشورتی نیز برای جلوگیری از موازی کاری در ذیل این دبیرخانه فعالیت کند.
فتح‌آبادی تأکید کرد: اعضای این مجمع نباید خیلی گسترده باشد که مانع از تصمیم گیری شود، در این مجمع بهتر است 5 الی 6 دستگاه اصلی شامل تبلیغات اسلامی، آموزش‌وپرورش، دانشگاه اراک و نمایندگان یکی از تشکل‌های حوزه قرآن به عنوان عضو اصلی و گروه کارشناسی دبیرخانه، باشند.
وی در ادامه گفت: این مجمع دائماً پیشبرد برنامه‌ها را رصد کرده و در کنار تدوین این سند تعیین و تبیین مصوبات و حتی تعیین دستورکارها و پیگیری مصوبات را به دیبرخانه انعکاس خواهد داد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تاکید کرد: در بحث سند راهبری باید از ظرفیت پژوهشگران استفاده شود، در این زمینه مجمع مشورتی چهارچوب‌ها را مشخص می‌کند اگر دانشگاه‌ها این ظرفیت را دارند یک یا دو نفر پژوهشگر دانشگاهی باید مسئول تدوین سند باشند.
فتح‌آبادی در پایان گفت: بنده در برنامه ششم توسعه موردی در بحث فعالیت‌های قرآنی ندیدم، به نظر بنده مجلس نیز وارد اصلاحیه برای در نظر گرفتن فعالیت‌های قرآنی در برنامه توسعه نمی‌شود، برخی از نمایندگان نیز اعتقاد داشتند به دلیل اینکه خود فعالیت‌های قرآنی در قالب منشوری توسط یک دستگاه فرادستی همچون شورای انقلاب فرهنگی راهبری می‌شود لذا نیاز نیست در برنامه توسعه این موضوع تاکید شود.
captcha