قرآن‌های خط کوفی منسوب به امامان(ع) در نمایشگاه دوازدهم
کد خبر: 3607630
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵

قرآن‌های خط کوفی منسوب به امامان(ع) در نمایشگاه دوازدهم

گروه فرهنگی: قرآن‌های منسوب به امامان(ع) از امام اول تا امام رضا(ع) نیز که روی پوست آهو به خط کوفی کتابت شده‌اند و توسط شاهان عباسی و همچنین رهبر معظم انقلاب وقف شده‌اند در غرفه سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد ارائه شده است.

حسین مخبر داوودی، مسئول غرفه سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی با اشاره به آثار ارائه‌شده از سوی این سازمان در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد، اظهار کرد: قرآن‌های خطی منسوب به امامان(ع) از امام علی(ع) تا امام رضا(ع) و قرآن‌های خطی مکتوب توسط کاتبان ممتاز هر عصر از قرن سوم تا چهاردهم در این غرفه ارائه شده است.
مخبر داوودی با بیان این مطلب که سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی شامل 50 کتابخانه است که کتابخانه تخصصی «قرآن و حدیث» یکی از آن‌ها است، ادامه داد: در این کتابخانه تخصصی، آثار مرتبط با قرآن و حدیث از جمله تفسیر، ترجمه، معجم‌های قرآنی، سایت‌های مرتبط قرآنی، پایان‌نامه‌های مرتبط، مطبوعات در دسترس علاقه‌مندان است.
وی با اشاره به کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) که برای اولین‌بار در کشور به صورت شبانه‌روزی فعال است، اضافه کرد: در این نمایشگاه نیز تمامی آثار مربوط به ائمه(ع) جمع‌آوری شده است، کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) نیز در همین کتابخانه که معروف به گوهرشاد است، قرار دارد.
مخبر داوودی در خصوص فعالیت مرکز اسناد و موزه‌های آستان قدس رضوی ادامه داد: مجلات و نمایه‌های علوم قرآن به حوزه اسناد مربوط می‌شوند، در بخش موزه‌ها نیز موزه تخصصی قرآن کریم دارای انواع نسخه‌های خطی منسوب به امامان(ع) و قرآن‌های نفیس دیگر هستند.
وی در همین راستا با اشاره به قرآن نفیس بایسنقر میرزا که توسط مؤسسه چاپ و انتشارات و مؤسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی به چاپ رسید، بیان کرد: این قرآن در ابعاد 50 در 70 سانتی‌متر به چاپ رسیده که نسخه اصلی 208 در 144 سانتی‌متر طول و عرض دارد، برگ‌های این قرآن از کتابخانه‌ مرکزی آستان قدس رضوی، موزه ملک و ... جمع‌آوری و به چاپ رسید.
یادآور می‌شود، در این غرفه، جزوه‌های قرآنی نفیس و قدیمی نیز در معرض دید قرار داده شده است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود، جزوه‌ای مربوط به سال 464 هجری قمری به قلم کتابت و تذهیب عثمان بن الحسین الوراق الغزنوی، جزوه‌ای از قرن چهارم قمری که شامل سوره حمد و 272 آیه از سوره بقره می‌شود و توسط کشواء بن املاس از حکمرانان اسفهان وقف شده است؛ جزوه‌ای نوشته‌شده به قلم محمد بن حسین در سال 565 هجری قمری به خط کوفی 13 سطری و جزوه‌ای از سال 649 هجری قمری به خط کوفی دوره تکامل که توسط حمید امیر زرین‌کمر وقف شده است از جمله آثار خطی و نفیس غرفه سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد هستند.
قرآنی به قلم عبدالله مروارید به خط ریحان و ترجمه، به خط نسخ تحریری که توسط میرزا نظام‌الملک وقف شده، قرآنی به قلم عبدالله هروی که در سال 845 و به خط نسخ کتابت شده است، قرآن نوشته روزبهان شیرازی در قرن 10 هجری قمری که توسط سلطان‌القراء در قرن 13 تصحیح شده، قرآنی به قلم علیرضا عباسی که در قرن 11 به خط ثلث ممتاز کتابت و توسط شاه عباس صفوی به وقف رسیده است، قرآنی به خط نسخ و ترجمه نستعلیق که توسط احمد بن محمد هاشم خوشنویس اصفهانی در 1230 هجری قمری کتابت شده و قرآن علی‌عسگر ارسنجانی که در سال 1281 هجری قمری به خط نسخ 17 سطری کتابت و توسط طهماسب‌میرزا موبدالدوله وقف شده نیز برخی دیگر از این قرآن‌های نفیس به شمار می‌روند که در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد در معرض بازدید عموم قرار دارند.
همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، قرآن‌های منسوب به امامان(ع) از امام اول تا امام رضا(ع) نیز که روی پوست آهو به خط کوفی کتابت شده‌اند و توسط شاهان عباسی و همچنین رهبر معظم انقلاب وقف شده‌اند نیز در غرفه سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ارائه شده است.
captcha