استقبال از خطوط ایرانی در کتابت قرآن
کد خبر: 3607668
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۵

استقبال از خطوط ایرانی در کتابت قرآن

گروه فرهنگی: کاتب برجسته قرآن کریم گفت: در کشورهای عربی نیز چاپ قرآن به وفور به خط نسخ و ثلث انجام می‌شود اما خوشبختانه قرآن‌هایی به خط نستعلیق، نسخ ایرانی و سایر خطوط در سال‌های اخیر در ایران چاپ شده که به نظر از استقبال بیشتری نسبت به نسخ عربی برخوردار هستند.

علیرضا بهدانی، کاتب قرآن و خوشنویس برجسته در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در رابطه با ویژگی‌های انواع خطوط در خوشنویسی، بیان کرد: برای نگارش قرآن، خط نسخ و ثلث مرسوم بوده و چشم‌ها با آن آشنا هستند. البته به نظر من خط نستعلیق، شکسته، معلی، کوفی و ... هرکدام جذابیت‌ خاص خودشان را دارند.
وی در همین راستا اضافه کرد: من با همه خطوط اسلامی کار کرده‌ام و هر کدام از خطوط برایم جلوه خاصی دارند که به زیباترکردن آیات کمک می‌کنند.
خط نستعلیق موجب زیبایی قرآن می‌شود
بهدانی با بیان اینکه به دلیل رواج کمتر خط نسخ و ثلث و اصیل‌بودن خط نستعلیق در ایران، این خط در بین مردم از آشنایی بیشتری برخوردار است، اظهار کرد: به همین دلیل، خط نستعلیق برای قرائت قرآن زیباتر است و بیشتر به دل می‌نشیند، خط نسخ نیز به دلیل اینکه دوایر کمتری دارد و قابلیت اعراب‌پذیری دارد، قرائت را آسان‌تر می‌سازد، غیر از خط نسخ، خطوط دیگر تنها جنبه زیبایی‌شناسی دارند.
کاربرد بیشتر خط نستعلیق و نسخ ایرانی در کشور 
وی ادامه داد: در کشورهای عربی نیز چاپ قرآن به وفور به خط نسخ و ثلث انجام می‌شود اما خوشبختانه قرآن‌هایی به خط نستعلیق، نسخ ایرانی و سایر خطوط در سال‌های اخیر در ایران چاپ شده که به نظر از استقبال بیشتری نسبت به نسخ عربی برخوردار هستند.
این استاد خوشنویسی با اشاره به فعالیت دارالکتابه که زیر نظر دفتر رهبر معظم انقلاب مشغول فعالیت است، افزود: این مرکز چند سالی است که بر شیوه نگارش کاتبان قرآن نظارت دارد. 
بهدانی در ادامه در خصوص تأثیر استفاده از خوشنویسی در معماری اسلامی، به قابلیت‌های بصری و زیبایی‌های خط اشاره کرد و افزود: وقتی این زیبایی در بناهای اسلامی به کار رود و به منصه ظهور برسد، تأثیر خاص خودش را دارد تا حدی که بسیار سراغ دارم افرادی را که به زیارت امام رضا(ع) می‌آیند اما محو کارهای هنری حرم می‌شوند. همان‌طور که برخی هنرمندان ساعت‌ها محو زیبایی کتیبه‌های حرم می‌شوند.
وی با اشاره به اقبال بسیار فراوان به کتابت قرآن کریم در 10 سال گذشته، ابراز کرد: مطالبه خاصی ندارم، امروز دارالکتابه را داریم که به طور خاص کار کتابت قرآن را انجام می‌دهد و اگر در 20 سال گذشته، شاید سه، چهار نفر کاتب قرآن داشته‌ایم، امروز این تعداد به بالای 100 نفر کاتب قرآن رسیده است که جای بسی امیدواری دارد.
captcha