برگزاری محفل «قرآن؛ رمز وحدت» در قرقیزستان
کد خبر: 3608326
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱

برگزاری محفل «قرآن؛ رمز وحدت» در قرقیزستان

گروه بین‌الملل: محفل معرفتی «قرآن کریم؛ رمز وحدت و برادری اسلامی» به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان، برگزار شد.

برگزاری محفل «قرآن؛ رمز وحدت» در قرقیزستان
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت ماه مبارک رمضان، ایام ارتحال امام خمینی (ره) و سال «ایمان، اخلاق و فرهنگ» در جمهوری قرقیزستان، محفل معرفتی «قرآن کریم؛ رمز وحدت و برادری اسلامی» با حضور قاریان ایرانی و قرقیزی، به همت رایزنی فرهنگی ایران، برگزار شد. این محفل با برپایی نمایشگاهی از قرآن‌های چاپ شده در جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان و تعدادی از آثار مرتبط با امام خمینی(ره) همراه بود.
روزبهانی، سفیر ایران در قرقیزستان در آغاز این محفل طی سخنانی گفت: قرآن کریم جامع‌ترین کتاب آسمانی است که از طرف خداوند متعال توسط جبرئیل؛ فرشته وحی به آخرین پیامبر الهی حضرت محمد مصطفی(ص) نازل شده است و تصدیق‌کننده کتاب‌های آسمانی نازل شده بر پیامبران قبلی و در برگیرنده تمامی مفاهیم آنهاست.
وی افزود: دستورات قرآن برای راهنمایی و سعادت بشریت است. خداوند متعال این کتاب را وسیله تبیین همه چیز و وسیله هدایت و رحمت و مایه بشارت می‌داند. همچنین قرآن وسیله تمیز دادن و جداکردن حق از باطل است. قرآن بزرگ‌ترین معجزه پیامبر اسلام(ص) است که هیچ شک، خلل و تعارضی در آن وجود ندارد. از این رو انس با قرآن برای انسان مؤمن می‌تواند مایه رستگاری و هدایت به راه مستقیم حق و درستکاری قرار گیرد. برای بهره گرفتن از منبع لایزال و بی‌منتهای قرآن یک مسلمان نباید تنها به تلاوت آیات قرآن و یا گوش فرا دادن به آن اکتفا كند؛ بلکه باید ارتباط خود با قرآن را بسیار نزدیک كند و به اصطلاح ارتباطش با قرآن قلبی شود تا قلب وی معیار ارزیابی و تشخیص درستی یا نادرستی رفتار و کردارش را بر اساس آموزه‌های قرآن قرار دهد.
وی تأكید كرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری چند روز قبل در محفل انس با قرآن کریم اظهار داشتند؛ انس با قرآن موجب یافتن پاسخ‌های درست به سؤالات بشر است. در جامعه‌ای که به سمت آرمان‌ها حرکت می‌کند هزاران سؤال درباره نوع ارتباطات و رفتار، موضع‌گیری‌ها، دوستی و دشمنی‌ها و نوع برخورد با امور دنیوی پیش می‌آید که قرآن برای تمام آنها پاسخ دارد. ایشان راه نجات بشر در دنیای امروز از گمراهی و بدبختی ناشی از پاسخ‌های غلط به سؤالات بشر به ویژه جوامع اسلامی را بازگشت به هدایت قرآنی عنوان کردند.
غنی بیک ایمان علی‌اف، نماینده مجلس قرقیزستان، سخنران بعدی این محفل بود که گفت: قرآن کریم کتابی است که تمامی مسلمانان جهان را زیر یک چتر به هم نزدیک کرده است. کتابی كه راهگشا و رافع مشکلات انسان است.
وی افزود: زبان عربی و زبان فارسی در ورود و گسترش اسلام در قرقیزستان تأثیر به سزایی داشته‌اند. قرقیزها همواره پیرو اسلام سنتی و میانه‌رو بوده‌اند و به آداب و رسوم و فرهنگ ملی خود تعلق خاطر خاصی داشته‌اند. این ویژگی‌های فرهنگ ملی قرقیزی با اسلام به خوبی عجین شده است و نوع اسلام سنتی قرقیزی در این کشور به وجود آمده است. ما هیچ وقت نباید این دو را در مقابل هم قرار دهیم.
پس از آن حسن آرموشف، مشاور رئیس دانشگاه شرق‌شناسی محمود کاشغری و معاون انجمن دوستی ایران و قرقیزستان، مقاله خود را با عنوان «قرآن کریم از دیدگاه امام خمینی (ره)» ارائه داد. وی به عنوان یک تاریخ‌دان، اسلام‌شناس و ایران‌شناس در سال گذشته کتابی با عنوان «امام خمینی (ره) و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران» را به زبان قرقیزی تألیف كرده که مورد استفاده مخاطبان قرقیزی قرار گرفته است.
وی در سخنرانی خود گفت: «امام خمینی (ره) یکی از مجذوبان و شیفتگان قرآن مجید بود که سالیان دراز معتکف آستان این رَشحه الهی بوده و در یک کلام آن را به عنوان کتاب انسان‌سازی و رافع کلیه نیازهای فردی و اجتماعی و امور دنیوی و اخروی معرفی كرد.
وی افزود: امام خمینی (ره) از برکت پیروی از قرآن کریم توانسته انقلاب اسلامی را در ایران به پیروزی برساند. انقلاب اسلامی در ایران تنها نمونه انقلاب‌های دینی در جهان است. کمتر قانون اساسی در جهان یافت می‌شود که اصول آن براساس مبانی قرآنی نوشته شده باشد.
علی حکیم‌پور، رایزن فرهنگی کشورمان در قرقیزستان، دیگر سخنران این محفل هم مقاله خود با عنوان «اوصاف قرآن و تأثیر آن بر علوم دیگر» ارائه داد و گفت: قرآن به لحاظ اعتبار، زیبایی، ایجازگویی، تنوع، اثرگذاری، سلیس بودن، محتوا و ترکیب ویژگی بی‌مانندی دارد. به طوری که از ابتدای نزول تاکنون منبع جوشان بسیاری از پژوهش‌ها، تحلیل‌ها و مطالعات اسلامی است.
وی افزود: هزاران کتاب، رساله و مقاله مهم در زمینه قرآن کریم و آیات روشنگر آن به زبان‌های مختلف نوشته شده است. حتی اندیشمندان و نویسندگان غربی نیز خود را بی‌نیاز از مطالعه آن نمی‌دانند؛ چرا که منبعی نظیر آن در زندگی و اندیشه مسلمانان و مناسبات آنان با ملل دیگر وجود ندارد. تحول شگرف زبان و ادب عربی نیز مرهون آن است.
حکیم‌پور ادامه داد: این کتاب در کنار تأثیر شگرف در تحول و شکوفایی زبان و ادبیات عرب و زبان‌های منطقه از جمله فارسی و ترکی در معارف دیگر به ویژه الهیات، کلام، فلسفه هستی، فقه، اصول، زبان‌شناسی، ادبیات، شعر، نثر، امثال و حکم، جغرافیای دینی، تاریخ انبیاء، کیهان‌شناسی، تمدن اسلامی، سیاست بدون دروغ و تزویر، مبانی اقتصاد سالم، قضاوت عادلانه، بهداشت جسم و روان، تغذیه حلال، اخلاق و تربیت، روا‌‌ن‌شناسی اسلامی، عرفان، جامعه‌شناسی و حکمت تأثیر به‌سزایی گذاشته است. به‌گونه‌ای که مطالعه علوم اسلامی چون فقه، اصول، کلام، عرفان، تفسیر، حدیث، اخلاق و عرفان بدون بهره‌گیری از آیات روشنگر آن ممکن نیست.
نوجیگیت قادربیک‌اف، رئیس بنیاد فرهنگ معنوی ایمان قرقیزستان هم در مقاله‌اش با موضوع «قرآن و اخلاق» گفت: اخلاق و تربیت انسان‌ها از مهم‌ترین مباحث قرآنى است و اهمیت و جایگاه آن بر کسى پوشیده نیست. علم اخلاق و مسائل مربوط به آن، باارزش‌ترین مباحث علوم دینى است و در اسلام بر آن تأکید فراوان شده است.
در ادامه برنامه دو تن از قاریان ایرانی(شهرام یادگاری) و قرقیزی (سوران اولو عبدالقادر) آیاتی از قرآن تلاوت کردند که مورد استقبال حاضران قرارگرفت.
captcha