گلایه‌های کارشناس بخش مشاوره دینی در نمایشگاه قرآن/ پرتکرارترین پرسش مردم چیست
کد خبر: 3608411
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
کارشناس حوزه علمیه مطرح کرد:

گلایه‌های کارشناس بخش مشاوره دینی در نمایشگاه قرآن/ پرتکرارترین پرسش مردم چیست

گروه حوزه ‌علمیه: حجت‌الاسلام صدری اقدم کارشناس مشاوره مذهبی با تأکید بر استقبال و مطالبه عمومی مردم نسبت به حضور بخش مشاورین مذهبی در نمایشگاه قرآن از کم توجهی برگزارکنندگان نمایشگاه به بخش مشاوره مذهبی گلایه کرد.

حجت‌الاسلام علی‌رضا صدری اقدم، کارشناس بخش مشاوره مذهبی بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به ارائه توضیحاتی در خصوص جایگاه بخش مشاوره حوزوی در نمایشگاه قرآن و میزان استقبال مردم از آن پرداخت و اظهار کرد: بخش غرفه مشاوره یک مجموعه‌ای است که هرساله در محل نمایشگاه برپا می‌شود. از سال‌ها قبل این ایده وجود داشت که یک بخشی باید باشد تا افرادی که برای بازدید به نمایشگاه می‌آیند بتوانند در آن بخش، قرآن را از لحاظ مشورتی پرس‌وجو کنند یا به عبارت بهتر، مشاوره قرآنی بگیرند. بر اساس همین تفکر گروهی از کارشناسان در حوزه‌های مختلف دینی خصوصاً حوزه قرآنی، اعتقادی و خانواده و در کنار آن بحث احکام شرعی هرساله از حوزه علمیه در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و سوالات و شبهات مردم را در حوزه‌های مختلف جواب می‌دهند.

وی افزود: طبیعتا کارشناسان هم تحصیلات حوزوی دارند و هم تحصیلات دانشگاهی دارند. استقبال هم بسیار عالی بوده. بنده خودم هرسال در نمایشگاه حضور دارم و شاهد هستم این استقبال در روزهای اول آرام آرام شروع می‌شود اما در روزهای پایانی آن‌قدر استقبال زیاد می‌شود دیگر فرصت اضافه‌ای برای ما باقی نمی‌ماند.

وی با بیان این نکته که یکی از دغدغه‌ها و مطالباتی که مردم همیشه دارند این است که چرا حضور مشاورین روحانی و دینی فقط در ماه مبارک رمضان و فقط در نمایشگاه قرآن است، افزود: یعنی این انتظار وجود دارد که مردم مستقیم با مشاوران روحانی و دینی ارتباط داشته باشند. سوالاتی هم که مردم می‌پرسند مختلف است و منحصر در یک موضوع نیست. مسائل شرعی یک بحث است چون نیاز مردم است. مسائل دیگری که عمدتا مورد سوال قرار می‌گیرند عبارتند از موضوعات اعتقادی و خانواده، موضوع ازدواج، موضوع حقانیت دین و شبهاتی که از راه‌های مختلف مثل شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های ماهواره‌ای و ... وارد شود و نیامند وجود یک کارشناس دینی است که بتواند به صورت متقن، منطقی و روش‌مند و مستدل به آنها پاسخ دهد.

وی در خصوص سوالات اصلی و پرتکراری که مردم از مشاورین می‌پرسند اظهار کرد: یکی از سوالات پرتکرار بحث نماز است. بحث فلسفه زندگی، فلسفه دین، علت آفرینش انسان و هدف از خلقت هم از سوالات پرتکرار است. اساسا علت این که چرا ما مسلمان هستیم یکی دیگر از این سوالات است. جوانان بیشتر این سوالات را می‌پرسند. درحیطه خانواده هم مشکلات ازدواج و ... همواره محل پرسش مراجعین است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تردید در این مسائل و پرسش از آنها امری مثبت است یا منفی، پاسخ داد: همین که یک فرد در نمایشگاه حضور پیدا می‌کند، سوال دینی‌اش را مطرح می‌کند و به فرد مشاور اعتماد می‌کند این نکته مثبت است. ما الآن در نمایشگاه‌های مختلف یک طیف مخاطب نداریم، طیف‌های مختلف داریم. برخی افراد در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند که شاید چندان قید و بندی در مسائل دینی نداشته باشند ولی وارد نمایشگاه می‌شوند و وقتی یک مشاور یا یک روحانی را می‌بینند مجموعه‌ای از سوالات در ذهنشان می‌آید و همین آمدن و رجوع کردن به روحانی و رجوع کردن به اهل علم یک نکته مثبت است.

وی ادامه داد: اما از آن طرف هم گاه دیده می‌شود که سطح معرفتی برخی از افراد در سطح مطلوب نیست. خب این، هم جای نگرانی دارد و هم جای تأسف. اما در عین حال اگر مجموعه‌هایی در حوزه بتوانند ارتباط خود را با مردم بیشتر کنند، خصوصا مردمی که مطالبه دارند، نتایج بهتری به دست می‌آید. یعنی این نیاز و مطالبه همواره وجود دارد که چرا ما نمی‌توانیم با مشاور دینی و کارشناس مذهبی ارتباط برقرار کنیم. ما اینجا به مردم مشاوره می‌دهیم که شما علاوه بر این که به صورت حضوری می‌توانید ارتباط داشته باشید از راه‌های غیرحضوری مثل سایت‌ها و حتی تلفن هم می‌توانید ارتباط دائم و مستمر با مراکز دینی داشته باشید.

حجت‌‌الاسلام صدری‌اقدم اضافه کرد: تأثیری که تبلیغ و مشاوره چهره به چهره دارد، مشاوره غیرحضوری و از طریق شبکه‌های اجتماعی ندارد. به همین خاطر آن درک و حضوری که در مشاوره چهره به چهره احساس می‌شود در سایر مشاوره‌ها وجود ندارد یا کمتر هست. بنابر این حضور مستقیم مشاور در نمایشگاه، هم تأثیر بهتری دارد و هم مطالبه مردم را بیشتر می‌کند. 

وی افزود: اگر این فرصت بیشتر فراهم شود و تبلیغات بهتری انجام گیرد به نتایج بهتری خواهیم رسید. الآن در برگه‌های راهنمای نمایشگاه، مکان مشاوره مشخص نیست. در سایت خود نمایشگاه بین‌المللی قرآن، حوزه علمیه و بخش مشاوره جایگاهی ندارد. این مشکل فقط امسال نبوده بلکه در سال‌های گذشته هم وجود داشته است. اساسا مسئولین توجه چندانی به بخش مشاوره ندارند یعنی آن میزان توجهی که انتظار می‌رود در جانمایی بخش مشاوره، رسیدگی به مشکلات بخش مشاوره و حتی بودجه‌ای که برای این بخش در نظر می‌گیرند، وجود داشته باشد تحقق نیافته و خیلی کم رنگ است و یا اصلا دیده نمی‌شود. انتظار می‌رود که مسئولین نسبت به این مسئله توجه بیشتری داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بخش مشاوره زیر نظر مرکز مدیریت حوزه علمیه فعالیت دارد. غالب مشاورین خصوصا در بخش مسائل اعتقادی، مسائل خانواده و روان شناسی تخصص دارند یعنی هم تحصیلات حوزه دارند هم دانشگاه. اینجا متخصص عمومی کم داریم و غالبا متخصص و کارشناس هستند و رشته اصلی‌شان روی برچسب‌هایی که روبرویشان هست مشخص شده است. سعی شده مشاورانی که در این بخش حضور دارند علاوه بر رشته‌های تخصصی خود در زمینه ارائه مشاوره هم مهارت داشته باشند. یعنی عموما در مراکز پاسخگویی به سوالات دینی فعالیت می‌کنند.

یادآور می‌شود، بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۸ خردادماه با شعار «قرآن؛ اخلاق،زندگی» در مصلای امام خمینی(ره) افتتاح شد و تا روز ۲۶ خردادماه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ پذیرای بازدید عموم علاقه‌مندان است.

captcha