نخستین مراسم سالگرد درگذشت پدر شعر انقلاب برگزار شد
کد خبر: 3609338
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸

نخستین مراسم سالگرد درگذشت پدر شعر انقلاب برگزار شد

کانون خبرنگاران نبأ: مراسم نخستین سالگرد پدر شعر انقلاب با حضور جمعی از مسئولان استانی، شهرستانی و خانواده مرحوم استاد حمید سبزواری، بر مزار وی برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، مراسم نخستین سالگرد پدر شعر انقلاب با حضور جمعی از مسئولان استانی، شهرستانی و خانواده مرحوم استاد حمید سبزواری، شب گذشته 22 خردادماه بر مزار وی در سبزوار برگزار شد.
سیدجواد حسینی معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی در این مراسم گفت: استاد حمید سبزواری بزرگترین سرمایه اجتماعی خود را در راه شکوفایی انقلاب هزینه کرد.
حسینی با بیان اینکه سبزواری بزرگترین سرمایه اجتماعی خود که همان اشعار خویش است را در راه شکوفایی انقلاب هزینه کرد اظهار کرد: لقب پدر شعر انقلاب به درستی به وی داده شده است چرا که وی با اشعار خود قبل و بعد از انقلاب به عنوان شناسنامه شعر انقلاب شناخته می‌شود.
وی با بیان اینکه اشعار استاد سبزواری مستندی از تاریخ و روایتگری اتفاقات در طول مبارزات علیه رژیم ستم‌شاهی و اتفاقات بعد از انقلاب است تأکید کرد: حمید سبزواری به خوبی توانست این اتفاقات را به نسل جوان و نوجوان منتقل کند.
حسینی با اشاره به اینکه سبزوار زادگاه بزرگان مفاخری ادبی بزرگی نظیر ملاهادی سبزواری، عطاملک جوینی و شریعتی‌ها است تصریح کرد: پدر شعر انقلاب نیز توانست طی دوران زندگی خود نشان فرهنگ و هنر ، چهره ماندگار و جهادگر فرهنگی را کسب کرده و نام خود را برای همیشه در تاریخ این سرزمین ماندگار کند.
وی با بیان اینکه قدردانی و بزرگداشت مفاخر ادبی و انقلابی شهر باید به صورت ویژه انجام شود ابراز کرد: امیدواریم اعضای شورای شهر سبزوار و شهرداری برای اختصاص مکان موزه استاد سبزواری همکاری لازم را با سایر دستگاه‌ها انجام دهند.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت ویژه استاد سبزواری و مقبره ایشان در راستای ترویج شعر انقلاب استفاده کردد تصریح کرد: ایجاد یادمانی در حوالی آرامگاه استاد می‌تواند محلی برای ترویج شعر و ارزش‌های انقلاب باشد.
سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: جایگاه و شخصیت استاد سبزواری فراملی است و در میان شاعران کشور و حوزه شعر انقلاب و مقاومت، اسم و اشعار ایشان فراتر از سطح ملی است.
سرابی با بیان اینکه نخستین کنگره ملی شعر سبزواری در بهمن امسال برگزار می‌شود، اظهار کرد: همزمان با برگزاری این مراسم پوستر فراخوان نخستین جشنواره سرودها و نواهای انقلابی هم رونمایی می‌شود.
وی ادامه داد: دبیرخانه این جشنواره همزمان، فعالیت خود را جهت دریافت آثار آغاز خواهد کرد.
همچنین، سرابی از پیگیری تشکیل بنیاد بین‌المللی فرهنگی استاد حمید سبزواری خبر داد و گفت: اساسنامه این بنیاد در حال آماده‌سازی است و در آینده‌ای نزدیک به صورت رسمی افتتاح می‌شود.
سرابی  با بیان اینکه ایجاد موزه حمید سبزواری نیاز اساسی برای شناساندن این شاعر به نسل جوان است اظهار کرد: راه‌اندازی و ایجاد این موزه نیازمند همکاری بین مسئولان شهرستان و تعامل در این خصوص است.
وی با بیان اینکه اولین اقدام برای راه‌اندازی این موزه تخصیص مکان برای این امر است ،تصریح کرد: امیدواریم ساختمان آبشار در پارک جانبازان و محل مقبره از سوی شهرداری به اداره فرهنگ و ارشاد تحویل شده تا گام اول در راستای ایجاد موزه برداشته شود.
فرزند ارشد حمید سبزواری نیز با بیان اینکه مسیر حرکت و هدف استاد سبزواری پیشرفت و اعتلای ایران اسلامی بود، گفت: استاد همواره در مورد مهمترین نیازهای کشور شعر می سرودند و این موضوع را می توان به خوبی در اشعار و سروده‌های استاد سبزواری دید.
ممتحنی با بیان اینکه شعر استاد سبزواری هدفمند است، ادامه داد: استاد سبزواری برای تا آخرین لحظات زندگی مردانه و استوار ایستاد و لحظه‌ای از اعتقاد و ایمان خود به اصول انقلاب اسلامی عدول نکرد و حتی همه منافع و موقعیت های مادی و دنیوی را نیز فدای همین آرزو و اهداف خود کرد.
وی تصریح کرد: استاد سبزواری در طول سال‌های پس از انقلاب هر وظیفه‌ای را بر عهده‌اش می‌گذاشتند بدون هیچ چشم داشتی انجام می داد و هیچگاه خود را طلبکار انقلاب و مردم نمی‌دانست و بهایی هم بابت آن طلب نمی‌کرد.
ممتحنی با بیان اینکه مهمترین دغدغه خانواده استاد سبزواری حفظ حرمت و جایگاه شعر، ادب و بزرگانی که عمر و زندگی خود را برای پدید آوردن این جایگاه در طبق اخلاص گذاشته‌اند، است، گفت: خانواده استاد سبزواری به مشکلات و موانع موجود در سطح شهرستان، استان و کشور آشنا هستند، اما تنها انتظاری که وجود دارد ایجاد محیطی در شأن و درخور استاد سبزواری به‌عنوان «پدر شعر انقلاب» است.
وی با بیان اینکه مسئولان در سطوح ملی، استانی و شهرستانی در زمان برگزاری مراسم تدفین قول‌هایی را برای ایجاد محیطی مناسب در محل آرامگاه استاد سبزواری مطرح کردند، ادامه داد: در برخی از شهرها برای شاعران و فرهیختگان خود کارهایی بزرگی انجام داده‌اند و انتظار می‌رود این کارها نیز در شان استاد سبزواری در موطن ایشان سبزوار انجام شود.
فرزند ارشد استاد سبزواری همچنین عنوان کرد: بیش از ۸۰۰ قطعه سروده در عرصه‌های مختلف در وصف حوادث انقلاب اسلامی توسط استاد سبزواری سروده  شده که بخشی از آن در جشن‌های همزمان با پیروزی انقلاب شنیده می‌شود و هنوز هم بر زبان مردم جاری است.
وی با اشاره به اجرای طرح خانه موزه و مرکز فرهنگی استاد سبزواری در این شهرستان، افزود: منزل کودکی استاد سبزواری مربوط به دوران قاجار است و قرار شد با اهدای آن به مردم عزیز سبزوار این محل مرمت و تبدیل به خانه موزه استاد سبزواری شود، ضمن اینکه در کنار این منزل  ۲  قطعه زمین دیگر نیز وجود دارد که تصمیم خانواده استاد بر این است که با واگذاری آن، به نهاد و یا مؤسسه فرهنگی، تبدیل به خانه شعر و ادب و جایگاهی برای برگزاری مراسم و نشست های علمی و فرهنگی شود.
محسن ممتحنی با بیان اینکه سروده‌های زیادی از استاد سبزواری باقی مانده که باید تکمیل و به چاپ برسد گفت: بخش مهمی از این سروده‌ها جمع آوری شده و نظر خانواده بر همین است که با ایجاد این بنیاد و حضور شاعران این اشعار تکمیل به چاپ برسد.
در پایان این مراسم از نرم افزار اندروید حمید سبزواری که به همت دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تولید شده بود رونمایی شد.
ابوالفضل افضلی
captcha