دانشجومعلمان در دایر کردن کلاس‌‌های قرآن اختیارات بیشتری می‌خواهند
کد خبر: 3609951
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۵

دانشجومعلمان در دایر کردن کلاس‌‌های قرآن اختیارات بیشتری می‌خواهند

گروه فعالیت‌های قرآنی: سعید کبیر از دانشجومعلمان قرآن، نقطه قوت این دوره‌ها را استفاده از اساتید طراز اول دانست و برای برگزاری کلاس‌ها در استان‌های مختلف خواستار دادن اختیار بیشتر به دانشجومعلمان شد.

سعید کبیر
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سعید کبیر با 24 سال سن دانشجوی ترم آخر کارشناسی در رشته زیست شناسی و ساکن تبریز است که در دوره‌های آموزشی تربیت دانشجومعلم قرآن که به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در استان‌های تهران، قم و مشهد برگزار شد، شرکت کرده و موفق به اخذ گواهی پایان دوره شده است.
وی در گفت‌وگو با ایکنا در مورد کم و کیف دوره‌های برگزار شده گفت: دوره تهران از لحاظ دارا بودن بار فنی بسیار خوب و مفید بود یعنی اساتید خوبی مانند استادان محمد خواجوی، احمد حاجی شریف حضور داشتند که از آنها استفاده کردیم، در این دوره تجوید مقدماتی و روش تدریس را آموختیم و باعث شد که دانشجویان مستعد بتوانند خودشان را نشان دهند.
کبیر در مورد دوره برگزار شده در قم تصریح کرد: دوره قم هم خیلی خوب بود، در این دوره نیز تجوید پیشرفته به علاوه روش‌های تدریس را آموزش دادند و در انتها از دانشجویان امتحان گرفتند، بعد از قم قرار شد دانشجومعلمان کلاس تشکیل دهند و البته گروه تلگرامی هم به این منظور ایجاد شد که دانشجویان از کلاس‌ها گزارش‌های تصویری بفرستند، در نهایت نیز از حدود 150 نفر 20 نفر برای دوره مشهد انتخاب شدند که بنده نیز در آن حضور داشتم.
وی در ادامه افزود: دوره مشهد کمتر جنبه آموزشی داشت و بیشتر به این منظور بود که دانشجومعلمان با جهاد دانشگاهی در ارتباط باشند و بتوانند در مورد ادامه برنامه‌ها تصمیم‌گیری کنند که البته یک نفر هم به عنوان دانشجو‌معلم سال انتخاب شد. البته کلاس آموزشی تدبر در قرآن در کنار تجوید هم در این دوره برگزار شد. بعد از مشهد هم قرار شد دانشجومعلمان کلاس‌های خودشان را با رویکرد جدیدتر ادامه دهند و با ارائه گزارش از کلاس حق الزحمه آن را دریافت نمایند.
کبیر تصریح کرد: چون بچه‌هایی که برای حضور در این دوره‌ها آمده بودند سطحشان متفاوت بود لذا میزان بهره‌مندی نیز برای همه یکسان نبود، بنده از سال 83 فعالیت قرآنی دارم و با مباحث آشنایی قبلی داشتم و در واقع این دوره‌ها توانست به تجربیاتم اضافه کند اما دانشجویانی که سطحشان پایین‌تر بود توانستند استفاده‌های بیشتری ببرند و همین مسأله سبب شد تا برخی از استعدادها نیز به این واسطه شکوفا شوند.
وی در ادامه افزود: برگزاری کلاس‌ها در هر استان، مستلزم این است که بودجه آن نیز فراهم شود، دانشجو کار ثابت و درآمدی ندارد تا کلاس قرآن تشکیل دهد، ما در مساجد با هزینه خودمان کلاس تشکیل می‌دهیم در حالی که باید از دانشجومعلمان بیش از اینها حمایت مالی صورت گیرد، وقتی اکثر دانشجومعلمان حمایت مالی نمی‌شوند سعی می‌کنند موسسه‌ای پیدا کرده و حق الزحمه دریافت کنند.
کبیر در مورد پایین بودن حق الزحمه‌ای که جهاد دانشگاهی به دانشجو‌معلمان می‌دهد بیان کرد: حق الزحمه اندک است و شاید هزینه ایاب و ذهاب ما هم نمی‌شود، بنده نیز در تبریز کلاس‌های خودم را دارم در واقع کلاس‌هایی که در استانمان در سطح مساجد برگزار می‌کنم به خاطر همین دوره بوده اما در آن زمان هنوز بحث حق الزحمه مطرح نشده بود، لذا بنده نیز مبلغی دریافت نمی‌کردم.
وی در ادامه افزود: بعد از برگزاری دوره مشهد بود که بحث حق الزحمه جدی شد البته بعد از آن هم شرایط خاصی را برای دایر کردن کلاس توسط دانشجومعلمان اعمال کردند، مثلا این که دانشجو را ملزم می‌کردند که در ایام اعتکاف یا در ایام ماه مبارک رمضان کلاس برپا کند در حالی که در ایام اعتکاف معمولا فضا و زمان برای برگزاری کلاس وجود ندارد و در ایام ماه رمضان نیز به خاطر برخی شرایط یرخی نمی‌توانند در کلاس حضور یابند، لذا درخواست ما از جهاد دانشگاهی این است که دست دانشجومعلمان را در برپایی کلاس‌ها باز بگذارند چراکه هر یک از ما با افراد گروه‌های خاصی مرتبط هستیم و از آن طریق می‌توانیم کلاس دایر کنیم.
کبیر گفت: تا به حال برای بنده موقعیت استفاده از مدرک دوره به وجود نیامده و لازم نشده تا از آن استفاده کنم اما به عنوان یک پیشنهاد برای مسئولان این طرح باید بگویم که دانشجومعلمان را حمایت مالی کنند به علاوه این که در ایام تابستان برای دانشجومعلمان کلاس‌های پیشرفته‌تر برگزار کنند، همچنین به مسئولان جهاد پیشنهاد می‌کنم که در هر استان یک نفر را به عنوان رابط انتخاب کنند تا تعامل بیشتر شود و به واسطه این پل ارتباطی برنامه‌ها نیز با دقت و قدرت بیشتری پیگیری شود.
یادآور می‌شود، طرح «دانشجو معلم قرآن کریم» به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، در راستای نیل به نهضت قرآن‌آموزی در کشور و با هدف آموزش به دانشجویان مستعد و آشنا به علوم روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، جهت تعلیم به دیگر دانشجویان و نیز گسیل به مناطق محروم کشور در قالب اردوهای جهادی قرآنی در حال اجرا است.
مطالب مرتبط
captcha