اجتماع عزاداران علوی در مشهد برگزار شد
کد خبر: 3610263
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷

اجتماع عزاداران علوی در مشهد برگزار شد

گروه اجتماعی: اجتماع عزاداران علوی(ع) به پیروی از منویات مرجع عالیقدر جهان تشیع، آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، از مدرسه آیت‌الله خویی به سمت حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اجتماع عزاداران علوی(ع) با حضور علماء، هیئت‌های مذهبی و عموم مردم سوگوار، ۲۶ خردادماه مصادف با ۲۱ ماه مبارک رمضان از مدرسه آیت‌الله خویی به سمت بارگاه منور امام رضا(ع) برگزار شد.
اجتماع عزاداران علوی در مشهد مقدس برگزار شد
هنوز ساعت حرکت دسته عزا علوی(ع) به سمت حرم مطهر رضوی فرا نرسیده بود، اما عاشقان و دوستداران ولایت گردهم جمع شده بودند تا با زبان روزه شهادت مولا متقیان علی(ع) را به آستان امام مهربانی‌ها تسلیت بگویند. این دسته عزا محدودیت سنی نمی‌شناسد همه حضور دارند؛ از کودک شیرخواره گرفته تا پیر مرد و پیر زنانی که عصا به دست آماده حرکت هستند.
از مادری که کودک یک ساله‌اش را در آغوش گرفته بود پرسیدم: حضور و همراهی این دسته عزا با لبان روزه برایت سخت نیست؟ به من پاسخ داد: اگر امروز من در این اجتماع حضور پیدا نکنم چگونه باید از فرزند خود توقع داشته باشم که در آینده پاسدار انقلاب و اسلام باشد، من امروز با شرکت در این اجتماع‌ به فرزندم، رسم دلدادگی و عاشقی به امامان معصوم(ع) را می‌آموزم.
 آری، او درست می‌گفت؛ اگر تمام مادران سرزمینم فرزندانشان را با آرمان‌های انقلابی و اسلامی و آشنایی با شخصیت امام علی(ع)، رشد و پرورش می‌دادند تا در آینده چمران‌ها و بهشتی‌ها در جامعه حضور داشته باشند.
ساعت ۱۷ بود و جمعیت دسته عزاداری علوی(ع) جلو مدرسه آیت‌الله خویی(ره) منتظر بودند تا حرکت دسته عزاداری آغاز شود، سرانجام آقایان به داخل شبستان فراخوانده شدند تا از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و سخنرانی آیت‌الله سید جعفر سیدان بهره‌مند شوند.
اجتماع عزاداران علوی در مشهد مقدس برگزار شد
در ادامه مراسم، آیت‌الله سید جعفر سیدان، یکی از عالمان دینی بیان کرد: امروز روز بسیار عظیم و مصیبتی بزرگ است، امروز روز شهادت شخصیتی است که بعد از پیامبر آموزنده همه حقایق برای هدایت و ولایت است. امروز روز شهادت مولا متقیان علی(ع) است؛ به همین مناسبت به طرف حرم امام رضا(ع) حرکت می‎کنیم تا به پیشگاه امام رئوف این مصیبت بزرگ را تسلیت بگوییم.
وی در رابطه با هدایت، افزود: وقتی معارف و مسائل اعتقادی در قلوب و دل‌ها تثبیت شود؛ زمینه‌ای برای حرکت به سوی کمالات را فراهم می‌کند و جامعه‌ای که در این جهت موفق باشد و در جهت خیر و سعادت حرکت می‌کند، عالی‌ترین گوهری که در دوران زندگی انسان‌ها نصیبشان می‌شود مسئله شناخت صحیح و هدایت است.
این عالم با بیان اینکه هرچه افکار و عقاید صحیح و درست باشد آثار مثبت و ارزنده‌ای خواهد داشت، ادامه داد: اگر انسان‌ها شناخت صحیحی از حق و باطل پیدا کنند و به سمت حق گرایش پیدا کنند و از باطل فاصله بگیرند؛ عالی‌ترین گوهر در دوران زندگی برایشان میسر می‌شود. 
آیت‌الله سیدان در پایان عنوان کرد: هدایت در همه ابعاد در گرو شناخت و پیروی از دستورات پیامبر(ص) و خاندانش است. مرکز این هدایت وجود امیر مؤمنان علی(ع) است.
بعد از اتمام سخنان این عالم دینی، علم‌داران، پرچم داران و عموم مردم آماده حرکت شدند و با خروج افراد از داخل شبستان حرکت به سوی بارگاه منور امام هشتم(ع) آغاز شد.
اجتماع عزاداران علوی در مشهد مقدس برگزار شد
ذکر مصیبت امام علی(ع) چاشنی غم را بیشتر می‌کرد و دلدادگان امام علی(ع) بر سر و سینه خود می‌زدند و با زمزمه یا علی(ع) بغضشان تبدیل به اشک می‌شد.
اجتماع عزاداران علوی در مشهد مقدس برگزار شد
در این مراسم، غرور مردانه معنایی نداشت و اشک‌های مردان این سرزمین به روی صورت می‌ریخت، بانوان با تجسم روزهای سخت آن زمان، آهی سوزناک و از ته دل می‌کشیدند، اینجا مشهد است و این دسته عزا علوی(ع) به منظور تسلیت به پیشگاه مقدس امام رضا(ع) حرکت کردند.
حال دیگر جمعیت مقابل گنبد طلایی امام مهربانی‌ها ایستاده و نوحه‌خوان‌ها ذکر مصیبت سر می‌دهند تا دلدادگان کوی رضا(ع) تسلیت خود را به امام مهربانی(ع) برسانند.
captcha