افتتاح نمایشگاه قرآنی ایران و مالزی در کوالالامپور + عکس
کد خبر: 3611710
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲

افتتاح نمایشگاه قرآنی ایران و مالزی در کوالالامپور + عکس

گروه بین‌الملل: آثار حاصل از کتابت مشترک سوره «یاسین» توسط هنرمندان خطاط ایران و مالزی و نمایشگاه نقاشی، خط و تذهیب هنرمندان ایرانی، عصر دوشنبه 29 خرداد در کوالالامپور گشایش یافت.

افتتاح نمایشگاه قرآنی ایران و مالزی در کوالالامپور + عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این نمایشگاه که تا روز شنبه، سوم تیرماه در گالری «وایت باکس» مجموعه «پابلیکا سولاریس» شهر کوالالامپور برپا خواهد بود، توسط مرضیه افخم، سفیر و علی‌محمد سابقی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی و جمعی از اساتید و دانشجویان و علاقمندان ایرانی و مالزیایی به هنر خوشنویسی، گشایش یافت.
در آیین برپایی این نمایشگاه همچنین ده‌ها تن از هنرمندان ایرانی و مالزیایی و علاقمندان دو کشور به رشته نقاشی و خطاطی و هنر تذهیب شرکت داشتند.
هنرمندان ایران و مالزی که روز چهارشنبه گذشته (24 خرداد) در فعالیتی مشترک به مناسبت ماه مبارک رمضان و در «جشنواره مشترک قرآنی؛ خوشنویسی اسلامی هنرمندان ایران و مالزی» خوشنویسی، کتابت و تذهیب سوره «یاسین» را آغاز کرده بودند، محصول کار مشترک خود را در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دادند که مورد تحسین بازدیدکنندگان قرار گرفت.
در این نمایشگاه که به همت رایزنی فرهنگی كشورمان برپا شده است، محمدعلی قربانی، استاد مسلم خوشنویسی با 18 اثر از آیات قرآنی و اسلامی در قالب خط نستعلیق، نسخ و خط نقاشی، محمد طریقتی با 16 نگارگری شامل تذهیب، گل مرغ، مینیاتور و تشعیر و ناصر طاووسی، با 15 اثر از آیات قرآنی در قالب نسخ، خط رقاع، خط محقق و خط نستعلیق هنرمندان اعزامی از ایران بودند که آثار خود را در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده‌اند.
همچنین امیرحسین ذکرگو با 6 اثر خوشنویسی به سبک‌های کوفی، نستعلیق و ثلث با رویکرد مدرن به صورت نقاشی خط، فتح‌الله مرزبان با پنج اثر ترکیب مواد (Mixed Media)، حجت‌الله رنجبر با پنج اثر نقاشی خط در موضوعات انتزاعی، ندا ذوقی با سه اثر تشعیر، تذهیب و گل مرغ که از هنرهای تزیینی وابسته به خوشنویسی هستند و آناهیتا غضنفری نیز با دو اثر، هنرمندان ایرانی مقیم مالزی بودند که آثار خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند.
علی‌محمد سابقی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی طی سخنانی در آیین افتتاحیه این نمایشگاه اعلام کرد كه این نخستین نمایشگاهی است که در آن هنرمندان ایرانی مقیم مالزی به همراه هنرمندان مقیم ایران و هنرمندان مالایی آثار خود را به صورت مشترک در معرض دید عموم قرار دادند.
این نمایشگاه كه در فضای بیش از 450 متر مربعی برگزار شده و آخرین ایستگاه «جشنواره مشترک قرآنی فرهنگ و هنر: خوشنویسی اسلامی هنرمندان ایران و مالزی» است که از روز چهارشنبه، 24خرداد ماه آغاز به کار كرده است.
در این جشنواره طی روزهای گذشته علاقمندان به هنر خطاطی در نشستی یک روزه از سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی این رشته از هنر اسلامی بهره برده و اساتید و کارشناسان ایران و مالزی در بخش خوشنویسی به تبادل تجربیات و دستاوردهای خود پرداختند.
برگزاری کارگاه آموزشی خط نستعلیق، خط نقاشی و نگارگری ایرانی از دیگر برنامه‌های این جشنواره فرهنگ و هنر ایران و مالزی بود که با استقبال بسیار زیاد هنرجویان رشته خوشنویسی مواجه شد.
در برنامه کارگاه خوشنویسی، محمد‌علی قربانی، از اساتید خوشنویسی ایران در یک جلسه به معرفی خط نستعلیق و در جلسه‌‌ای دیگر، ندا ذوقی و محمد طریقتی، از هنرمندان نگارگری ایرانی به معرفی هنر تذهیب و حجت رنجبر، به معرفی تکنیک‌های خط نقاشی ایرانی به هنرآموزان مالایی پرداختند.
افتتاح نمایشگاه قرآنی ایران و مالزی در کوالالامپور + عکس
captcha