شرح دعای روز سی‌ام ماه مبارک رمضان
کد خبر: 3613195
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸

شرح دعای روز سی‌ام ماه مبارک رمضان

گروه معارف: آیت‌الله مجتهدی می‌گوید: از خدا می‌خواهیم که روزه ما را مقبول درگاه خود گرداند و فروع دین ما را به‌واسطه اصول آن محکم گرداند.

«اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي فِيهِ بِالشُّكْرِ وَ الْقَبُولِ عَلَى مَا تَرْضَاهُ وَ يَرْضَاهُ الرَّسُولُ مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ‏ بِحَقِّ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين»
اى خدا، در اين روز، روزه مرا با جزاى خير و مقبول حضرتت قرار ده كه پسند حضرتت و پسند رسولت گردد و فروع آن را بواسطه اصول آن محكم گردان به حق سيد ما حضرت محمد(ص) و آل اطهارش و ستايش خداى را كه پروردگار عالميان است.

به گزارش از خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) از همدان، آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي فِيهِ بِالشُّكْرِ وَ الْقَبُولِ عَلَى مَا تَرْضَاهُ وَ يَرْضَاهُ الرَّسُولُ» می‌گوید: خدايا در برابر اين روزه‌اي كه مي‌گيريم جزاي خير قرار بده، آن گونه كه مورد پسند خودت و پيامبرت باشد، يعني از آن پاداش‌هايي به ما عنایت کن كه قابل اعتنا و مهم باشد.

وی در شرح فراز دیگری از این این دعا می‌گوید: «مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ» و فروع آن را به واسطه آن اصول محكم گردان، مسائل دين بنا به تقسيمي دو دسته هستند ، اصول دین که شامل پنج بخش توحيد، نبوت و معاد که جزء اصول دين هستند و عدل و معاد از اصول مذهب‌اند .

آیت‌الله مجتهدی تهرانی ادامه می‌دهد: بخش دوم فروع دين شامل نماز، روزه، حج، زکات، خمس، جهاد، امربه معروف و نهی از منکر، تولی و تبری كه در مجموع ده مورد است.

این استاد اخلاق عنوان کرد: این‌كه در اين دعا مي‌گوييم: اصول آن فرع، محكم باشد به معني آن است كه هنگامي كه من به فروعي مثل نماز و روزه مشغول هستم در همان حال در اصول دينم هم اهل يقين باشم و باور داشته باشم كه خدا دارم .

وی گفت: يكي از علماء مي‌گفتند: به حضرت عباس قسم، كه ما خدا داريم، اگر اين عبادت كه از فروع مي‌باشد به اصول وصل بود، ثمر مي‌دهد، به عنوان مثال، ميوه اگر بر شاخه‌اي نشسته است كه به ريشه راه دارد و به آن ارتباط پيدا كرده، اين ميوه باقي مي ماند و شيرين مي‌گردد، اما اگر شاخه شكست و به ريشه و اصول آن درخت مرتبط نبود، آن ميوه بعد از مدتي خشك مي شود و از بين مي رود.

آیت‌الله مجتهدی ادامه داد: حال اگر نماز و روزه ما هم بر اساس باور و يقين باشد و بدانیم كه خدايي هست، اين عمل براي ما خواهد ماند، اما اگر عبادت ما از روي شك باشد و پشتوانه آن نیز يقين بر خاسته از اصول دين نباشد، آن عمل از بين خواهد رفت.

این استاد اخلاق با بیان اینکه اهل بازار باید درس بخوانند گفت: در سابق اهل بازار مقيد بودند از عالمي درس بگيرند و بعد در دكان را باز مي كردند، كتاب شرح باب حادي عشر در اصول و كتابي هم مربوط به مسائل احكام درس مي‌گرفتند و با علم به حلال و حرام، كاسبي مي‌كردند.

وی بیان کرد: بازاري بايد مسائل دينش را ياد بگيرد و آشنا به حلال و حرام كاسبي باشد، لذا مولي علي (ع) مي‌فرمودند: « الفقه ثم المتجر »، اول مسائل شرعي خود را بياموزيد و بعد تجارت كنيد، اگر مسائل شرعي را ندانيد و تجارت كنيد وارد ربا و گناه وارد مي شويد، لذا از خدا مي‌خواهيم كه روزه‌اي بگيرم كه اين فرع دینی به اصول متصل باشد.

آیت‌الله مجتهدی در ادامه به شرح فراز: «بِحَقِّ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين‏» پرداخت و گفت: خدايا به حق سيد ما حضرت محمد‌(ص) و خاندان پاك و طاهرش، اين دعا را در حق ما مستجاب كن و همه حمدها و ستايش‌ها براي توست. 

captcha