بهشتی مرز بین خائن و خادم را می‌شناخت
کد خبر: 3613900
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶
حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور:

بهشتی مرز بین خائن و خادم را می‌شناخت

کانون خبرنگاران نبأ: استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) در بیان خاطره‌ای گفت: ایشان درشهرما( شهررضا) آمده بودند و در منزل باجناق خود مهمان بودند پشت درب منزل منافقین شعارهای تندی علیه ایشان سر می‌دادند ولی بهشتی نازنین ما همه را می‌شنید و می‌گفتند: درآینده مشخص خواهد شد خائن و خادم کیست؟

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در ادامه سلسله گزارشات در محضر علما که خبرنگار این خبرگزاری در راستای معرفی علما و خادمان دین به این مطلب پرداخته است این بار به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی به گوشه‌ای از زندگی ایشان می‌پردازیم؛ در همین باب با حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور، استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) و امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان گفتگویی انجام دادیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور، در گفتگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، گفت: با درود به ارواح مطهر شهدا به ویژه سیدالشهدای انقلاب اسلامی ایران آیت‌الله شهید دکتر بهشتی (رضوان‌الله علیه) سخن خود را با کلامی از امام راحل که در معرفی ایشان فرمودند « شهید بهشتی به تنهایی یک امت بود» آغاز می‌کنم.
وی در پاسخ به این سؤال که  ویژگی برجسته شهید بهشتی چیست؟ تشریح کرد: شهید مظلوم ما از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار بود که ما کسی را مانند ایشان در جامعیت ندیدیم؛ هم از آموزه‌های حوزوی و هم دانشگاهی برخوردار بود در حوزه مجتهد بود  و در دانشگاه دکترا داشت.
استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) ادامه داد: بر چهار زبان زنده دنیا انگلیسی، آلمانی، عربی و فارسی تسلط داشت و دنیا دیده بود و با فرهنگ دیگر مردمان جهان آشنا بود  و حضور ایشان در آلمان و کشورهای اروپایی انگیزه‌ای بود تا از ایشان یک شخصیت جامع نگر بسازد و جهانی بیندیشد نه منطقه‌ای.
امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان حضور به موقع در زمان‌های مختلف  وشناخت نیازهای اجتماعی درقلمرو ایمان، دین‌مداری ، اقتصاد ، مسائل اجتماعی وسیاسی و غیره را از دیگر ویژگی شهید بهشتی دانست و افزود: ایشان معتقد به تَشکل اجتماعی وحرکت در پرتو مشورت جمعی بود و همین گرایش باعث پیدایش حزب جمهوری شد.
این خطیب اصفهانی ادامه داد: مرامنامه حزب جمهوری شهید بهشتی مانیفست اسلامی بود که سرفصل‌ها وآیتم‌های آن روشنگر باورهای اعتقادی وآرمانی‌مان درآیین حیاتبخش اسلام بود.
حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور در پاسخ به این سؤال که اگر امروز شهید بهشتی زنده بودند چه مسایلی را مسائل اصلی می‌دانستند و به آن ورود می کردند؟ تشریح کرد: اگر شهید مظلوم اینک زنده بودند به نظر من عواملی که باعث مانایی و جاودانگی نهضت می‌شود مانند حفظ وحدت، توجه به رهبریت نظام، پاسداری از ارزش‌های رشد یافته در پرتو فرهنگ ایثار و شهادت و توجه به نیازهای اقتصادی ومعیشتی مردم، اشتغال وازدواج جوانان و تعامل سازنده ومسالمت آمیز با جهان معاصر را در اولویت قرار می‌دادند.
وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌هایی که اگر شهید بهشتی زنده بودند به آن می‌پرداختند و در اولویت قرار می‌دادند؛ ایجاد روحیه عشق و امید به زندگی و آینده سرشار از شادمانی و نشاط، تقویت دین ‌باوری، معاد اندیشی، وساختن جامعه خدامحور براساس قسط وعدالت بود.


حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل‌پور در پاسخ به این سؤال که چرا دشمن دست به ترور ایشان زد؟ تشریح کرد: با توجه به ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله بهشتی و عظمت وجودی ایشان که امام راحل (ره) بیان کردند دشمنان انقلاب، آموزه‌های ماورایی و درخشش‌ها وکارایی‌های آن بزرگوار را نتوانستند تحمل کنند و لذا آن حادثه تلخ را توسط منافقین  رقم زدند.
حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل‌پور به نقش شهید بهشتی در انقلاب اشاره کرد و افزود: شهید بهشتی  در انقلاب یک نقش کلیدی و راه‌بردی بود و با توجه به تِز ایشان که  تشکیلاتی وحزبی کارکردن  بود بسیاری ازمشکلات انقلاب برطرف شد.
استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) با تاکید بر اینکه در نظرگاه سیدالشهدای انقلاب ما(شهید بهشتی)،  خیمه و ستون نهضت برمحور امامت و نظام ولایی است گفت: باید در طول اعصار و قرون هم این محوریت باقی و  این پایگاه چه درزمان امام رضوان الله علیه و چه درمقطع کنونی وچه درآینده تاریخ حفظ شود. 


امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان در بیان خاطره‌ای گفت: شهید بهشتی درشهرما( شهررضا) آمده بودند و در منزل باجناق خود  مهمان بودند. پشت درب منزل منافقین شعارهای تندی علیه ایشان سر می‌دادند ولی بهشتی نازنین ما همه را می‌شنید و می‌گفتند: درآینده مشخص خواهدشد خائن و خادم کیست؟
وی ادامه داد: در شب شهادت ایشان و یاران باوفای شهید مظلوم ما در مدرسه  شهید مطهری (ره) بودیم و هنوز صدای انفجار در گوشم طنین انداز است وآنگاه که متوجه شدیم انفجار در حزب جمهوری رخ داده تلاش کردیم ببینیم آیا بهشتی قهرمان ما زنده است یاخیر؟ و ساعت12 شب متوجه شدیم ایشان به خیل عظیم شهیدان پیوسته‌اند.
وی افزود: آن قدر شهادت ایشان غم انگیز بود و هست که آن شب یا شب بعد درعالم رویا ایشان را ملاقات کردم و پرسیدم: آقای بهشتی بعد از شهادت چه دیدید؟ گفتند: باید بیایی تا ببینی گفتنی نیست یافتنی است.

امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان گفت: مسجد حضرت ابوالفضل(ع) محل سخنرانی شخصیت‌های بزرگی همچون استاد شهید آیت‌الله مطهری، شهید آیت‌الله دکتر محمد مفتح و شهید آیت‌الله دکتر بهشتی(رحمة‌الله علیهم اجمعین) بوده است.

شهید بهشتی در یک جمله


حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور در یک جمله شهید بهشتی را معرفی کرد و افزود: شهید بهشتی یک شخصیت حوزوی دانشگاهی زبان‌دان و زمان شناسی بود که با دانش و آرمان خود و با دیدگاه های کلان نگرش به تنهایی امت واحده بود و این ویژگی‌ها بود که از ایشان یک شخصیت کارا ساخته بود که همگان مجذوب زیبایی‌های وجودی او بودند و اگر به شهادت نمی‌رسید  شرایط اجتماعی ما به گونه دیگر بود؛ خداوند متعال ایشان را امیر اهل ایمان و با سرور و سالارشهیدان محشورفرماید آمین یا رب العالمین.
علیرضا برومند


captcha