«رد پای یار»؛ فرصتی برای خودسازی و خدمت به محرومان
کد خبر: 3614761
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵

«رد پای یار»؛ فرصتی برای خودسازی و خدمت به محرومان

گروه شهرستان‌ها: دومین اردوی جهادی گروه «رد پای یار» دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 96 در روستای فودنجان از توابع بخش کاخک این شهرستان برگزار شد؛ اردویی که فرصتی را برای خودسازی و خدمت به محرومان برای دانشجویان فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، برگزاری اردوهای جهادی یکی از منویات مورد تاکید مقام معظم رهبری است که همه ساله به ویژه با فرا رسیدن فصل تابستان و اوقات فراغت دانشجویان و دانش‌آموزان، رونق خاصی به خود می‌گیرد.
اردوهای جهادی با فراهم کردن فرصت خدمت به روستائیان و مردم مناطق محروم، از طرفی موجب کم شدن مشکلات محرومان در بخش‌های مختلف می‌شود و از طرفی نقش مهمی در بعد تربیتی و سازندگی فرهنگی و معنوی شرکت‌کنندگان و در یک کلام خودسازی آن‌ها دارد.
گذشتن از زمان‌های فراغت و تفریح‌های تابستانی و حضور در مناطق محروم برای دانشجویان، فرصت مغتنمی است تا با شنیدن درد و دل‌های مردم مناطق محروم و لمس مشکلات آن‌ها از نزدیک، علاوه بر تقویت و پرورش روحیه جهادی و خودسازی، خود را برای پذیرفتن مسئولیت‌های آینده آماده می‌کنند.
حضور جوانان در روستاها در قالب اردوهای جهادی آن‌قدر مهم و اثرگذار است که مقام معظم رهبری در این باره فرمودند: «شما اگر درس قرآن هم آنجا ندهيد، خودِ حضور يك جوان مؤمن و متدين و متشرع در يك مجموعه‌ى روستائى، در بين جوانان، در بين مردم، مظهر مجسم آيه‌ قرآن است؛ آنها را به دين، به انقلاب، به معنويت، سوق مي‌دهد. «كونوا دعاة النّاس بغير السنتكم»؛ شما با عمل خودتان مردم را به ايمان، به اسلام، به دين دعوت مي‌كنيد.»
گروه جهادی «رد پای یار» دانشگاه علوم پزشکی گناباد از جمله گروه‌های جهادی دانشجویی است که فعالیت‌های خود را از سال 1385 آغاز کرده است و علاوه بر برگزاری اردوهای سالیانه که بیشتر رویکرد عمرانی دارد، اردوهای یک روزه با اولویت مسائل فرهنگی و بهداشتی ـ درمانی را در روستاها و مناطق محروم برگزار می‌کند.
جواد باقری، مدیر اجرایی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و مسئول گروه جهادی «رد پای یار» دانشگاه علوم پزشکی گناباد در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: اولین اردوی یک روزه این گروه جهادی، بهار امسال در روستاهای محمدآباد و کلاته کلوخ این شهرستان برگزار شد.
پوششی///برگزاری دومین اردوی جهادی گروه «رد پای یار» در سال 96 / اردوهای جهادی فرصتی برای خودسازی و خدمت به محرومان
وی با بیان اینکه دومین اردوی جهادی یک روزه گروه «رد پای یار» سال 96 در روستای فودنجان از توابع بخش کاخک شهرستان گناباد برگزار شد، افزود: در قالب این اردوی جهادی که با حضور دانشجویان رشته پزشکی و یکی از پزشکان عمومی دانشگاه برگزار شد، 60 نفر از اهالی این روستا به صورت رایگان ویزیت شدند.
مسئول گروه جهادی «رد پای یار» اظهار کرد: علاوه بر تحویل داروهای نسخه بیماران ویزیت شده با 50 درصد تخفیف، روستائیان از نظر ابتلا به بیماری‌های فشارخون، دیابت و شپش سر، غربالگری شدند.
پوششی///برگزاری دومین اردوی جهادی گروه «رد پای یار» در سال 96 / اردوهای جهادی فرصتی برای خودسازی و خدمت به محرومان
باقری افزود: در این برنامه یک روزه، با همکاری مجتمع پزشکی و پیراپزشکی جهاد دانشگاهی گناباد، آزمایش‌های مورد نیاز افراد ویزیت شده به صورت رایگان انجام شد.
وی با بیان اینکه گروه جهادی «رد پای یار» در طول سال برنامه‌های متنوع یک روزه‌ای برگزار می‌کند، عنوان کرد: غربالگری بیماری‌ها و معرفی به متخصصان، ویزیت رایگان بیماران، ارائه خدمات بینایی‌سنجی و توزیع بسته‌های فرهنگی و بهداشتی از مهم‌ترین برنامه‌های اردوهای یک روزه این گروه جهادی است.
پوششی///برگزاری دومین اردوی جهادی گروه «رد پای یار» در سال 96 / اردوهای جهادی فرصتی برای خودسازی و خدمت به محرومان
مسئول گروه جهادی «رد پای یار» با اشاره به تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری درباره اردوهای جهادی، ابراز کرد: ترویج فرهنگ و کار جهادی از مهم‌ترین نیازهای امروز کشور است.
اهداف گروه جهادی «رد پای یار»
باقری، حرکت در راستاي محروميت‌زدايي، آشناكردن قشر جوان دانشجو با شرايط و مشکلات موجود در مناطق محروم، توسعه و ترويج فرهنگ جهادي، ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی و بهداشتی و تلاش در جهت ارتقاء فرهنگ عمومی را از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی این گروه جهادی دانشجویی عنوان کرد.
فراهم شدن لذت شیرین خدمت به محرومان در اردوهای جهادی
حجت‌الاسلام حسن صادقی‌نسب، امام جمعه و مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گناباد در حاشیه بازدید از این برنامه جهادی، ضمن خداقوت به دانشجویان و دست‌اندرکاران، برگزاری اردوهای جهادی را بسیار ارزشمند و مؤثر دانست و تصریح کرد: دانشجویان با حضور در روستاها و مناطق محروم و خدمت به آن‌ها، طعم شیرین خدمت به محرومان را می‌چشند.
پوششی///برگزاری دومین اردوی جهادی گروه «رد پای یار» در سال 96 / اردوهای جهادی فرصتی برای خودسازی و خدمت به محرومان
وی با بیان اینکه دانشجویان در قالب اردوهای جهادی، خدمات عمرانی، بهداشتی و فرهنگی را به روستائیان ارائه می‌کنند، اظهار کرد: حضور دانشجویان در مناطق محروم از طرفی باعث آشناشدن آن‌ها با محرومیت‌های روستاها و مناطق محروم می‌شود و از طرف دیگر باعث می‌شود که در مسئولیت‌های آینده خود، این قشر محروم را فراموش نکنند.
حجت‌الاسلام صادقی‌نسب با بیان اینکه در اردوهای سالیانه، پروژه‌های عمرانی توسط دانشجویان اجرا می‌شود، گفت: اردوهای یک روزه جهادی با اولویت برنامه‌های فرهنگی و سلامت برگزار می‌شود.
پوششی///برگزاری دومین اردوی جهادی گروه «رد پای یار» در سال 96 / اردوهای جهادی فرصتی برای خودسازی و خدمت به محرومان
وی این فعالیت‌ها را مهم و موثر ارزیابی کرد و افزود: خیلی وقت‌ها برخی افراد در روستاها ممکن است به سلامتی خود توجه نکنند و معاینات و آزمایش‌های لازم را انجام ندهند که سنجش، غربالگری، ویزیت و آزمایش رایگان آن‌ها ممکن است، خطرات بزرگی که در کمینشان باشد را رفع کند.
هادی شمسی ثانی
captcha