جمعیت «اهتمام به قرآن» عمان؛ مرجعی علمی در فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 3615625
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱

جمعیت «اهتمام به قرآن» عمان؛ مرجعی علمی در فعالیت‌های قرآنی

گروه بین‌الملل: جمعیت «اهتمام به قرآن کریم» یکی از جمعیت‌های تخصصی دولتی در عمان است که در سال 2016 به عنوان مرجعی علمی و تخصصی در فعالیت‌ها و علوم قرآنی آغاز به کار کرد.

جمعیت «اهتمام به قرآن» عمان؛ مرجعی علمی در فعالیت‌های قرآنی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جمعیت «اهتمام به قرآن کریم» در عمان به عنوان مرجعی علمی و تخصصی در فعالیت‌ها و علوم قرآنی شناخته می‌شود.
روزنامه الکترونیک الوطن چاپ عمان با انتشار گزارشی از عملکرد موفق این نهاد قرآنی نوشت: این جمعیت با هدف آگاهی بخشی به اهمیت توجه به حفظ، تلاوت، تدبر و فهم قرآن کریم، تلاش برای احیای داشته‌ها و میراث اسلامی عمان در زمینه‌های قرآنی مانند احیای نسخ خطی، تهیه پژوهش‌های قرآنی، مطرح ساختن قاریان ممتاز عمانی در سطوح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، همکاری با مؤسسات دولتی و خصوصی قرآن کریم و علوم قرآنی، پرورش استعدادهای قاریان عمانی و آموزش آن‌ها برای مطرح ساختن عمان در مجامع بین‌المللی، توجه به علوم مربوط به قرائت‌ها و زیبایی‌های قرآن و ارتباط آن‌ها با معانی قرآنی و استفاده از روش‌های نوین در زمینه تلاوت و حفظ قرآن برای مبتدیان تشکیل شده است و با وجود عمر کوتاه خود بسیار مجدانه برای دستیابی به اهداف مشخص شده تلاش می‌کند.
جمعیت «اهتمام به قرآن» عمان؛ مرجعی علمی در فعالیت‌های قرآنی 
برگزاری جلسات سخنرانی، انجمن‌ها و دوره‌های تخصصی، انتشار بروشورهای مختلف، ایجاد پایگاه الکترونیک، تهیه پژوهش‌های قرآنی، احیای نسخ خطی، ایجاد تحول در نرم‌افزارهای مرتبط با علوم قرآنی، برگزاری مسابقات در سطوح مختلف، مشارکت در فعالیت‌های قرآنی با گروه‌های مختلف از جمله فعالیت‌های این مرکز است.
 مجمعی متقن برای قرآن کریم
«احمد بن‌سعید البوسعیدی»، نائب‌رئیس جمعیت اهتمام به قرآن کریم عمان در ارتباط با تأسیس و اهمیت این جمعیت می‌گوید: نیاز به وجود مرکزی تخصصی برای قاریان و تدبر و فهم قرآن کریم انگیزه اصلی برای تأسیس این جمعیت بود.
وی با بیان این که ما با مشارکت در برنامه‌های قرآنی در کشورهای مختلف و اطلاعاتی که از فعالیت‌ها و خلاقیت‌های قرآنی این کشورها داشتیم، توانستیم مجوز فعالیت‌‌های قرآنی را از برخی انجمن‌های معتبر قرآنی دیگر کشورها دریافت کنیم، گفت: از جمله جمعیت محافظت از قرآن کریم اردن که با قوت به علوم قرآنی می‌پردازد و ما با الگوگیری از برنامه‌های این نهاد، اقدامات مشابهی را در عمان انجام دادیم.
جمعیت «اهتمام به قرآن» عمان؛ مرجعی علمی در فعالیت‌های قرآنی
وی ادامه داد: ما با برگزاری نشست‌های متعدد با فعالان عرصه قرآن و دریافت نقطه‌نظرها، این برنامه‌ها را علمی‌تر و تخصصی‌تر کردیم تا در نهایت در سال 2012 درخواست تأسیس یک جمعیت قرآنی مطرح و با گذراندن مراحل اجرایی و اداری در سال 2016 جمعیت اهتمام به قرآن کریم به عنوان یک مجمع دولتی تأسیس شد.
طرح‌های پیش‌بینی شده
وی با بیان این که ما با تنظیم سندی داخلی فعالیت‌هایی را که قرار است مجمع به آن بپردازد، مشخص کردیم؛ تصریح کرد: برخی مجوزهای لازم برای برنامه‌هایی که نیاز به مجوز از سوی سازمان‌های مربوط دارد، گرفته شده است مانند برنامه «مبتدی متخصص» که در ارتباط با آموزش تخصصی تلاوت قرآن کریم و آماده ساختن دانش‌آموزان برای مشارکت در مسابقات قرآنی داخلی و بین‌المللی توسط مربیان متخصص در قرائت‌های مختلف است.
البوسعیدی افزود: طرح‌های دیگری برای فعالیت این مرکز پیش‌بینی شده است که برای دریافت مجوزهای آن‌ها تلاش می‌کنیم.
معاون جمعیت اهتمام به قرآن کریم همچنین با اشاره به همکاری این جمعیت با دیگر سازمان‌ها گفت: همکاری با جمعیت «بانوی عمانی» در مسقط در ماه رمضان و یا مشارکت در برگزاری مسابقه قرآن کریم با جمعیت «نابینایان نور» از نمونه همکاری‌های این جمعیت با دیگر سازمان‌ها است.
چهارشنبه//جمعیت «اهتمام به قرآن» عمان؛ مرجعی علمی در فعالیت‌های قرآنی
وی در ادامه تأکید کرد: این جمعیت تلاش می‌کند تا مرجعی علمی و تخصصی در زمینه قرآن کریم باشد لذا با استفاده از اساتید دانشگاهی و متخصصان قرآنی علاوه بر نظارت بر بسیاری از مسابقات قرآنی و یا برگزاری نشست‌های علمی متعدد، به عنوان مشاور در اجرای برنامه‌های قرآنی ایفای نقش می‌کند.
بیش از 150 عضو منتسب
البوسعیدی در ارتباط با نحوه پیوستن به جمعیت اهتمام به قرآن کریم گفت: ورود به این جمعیت برای همگان با هر سن و جنسیتی آزاد است و نیازی به تخصص در علوم قرآنی نیز وجود ندارد.
وی با بیان این که زمینه برای خدمت به قرآن برای هر کسی که بتواند بهره‌ای ببرد یا بهره‌ای برساند، باز است؛ تصریح کرد: نظام جمعیت به‌گونه‌ای است که به اعضا اجازه می‌دهد از فعالیت‌ها و برنامه‌های تخصصی در سطوح مختلف استفاده کنند.
این مسئول قرآنی عمان با اشاره به حضور زنان در این جمعیت و این که نماینده بانوان در شورای مدیریت، پیشنهادها، خواسته‌ها و اندیشه‌های آنان را پیگیری می‌کند، گفت: با وجود نو پا بودن جمعیت، هم اکنون تعداد اعضا به بیش از 150 تن رسیده و همچنان درخواست‌ها برای عضویت ادامه دارد. 
جمعیت «اهتمام به قرآن» عمان؛ مرجعی علمی در فعالیت‌های قرآنی
تربیت قاریان حرفه‌ای
معاون جمعیت اهتمام به قرآن کریم در ارتباط با نقش جمعیت در تربیت قاریان برتر که بتوانند در مسابقات داخلی و بین‌المللی مشارکت داشته باشند، گفت: ما با نظارت بر مجموعه‌ای از دانش‌آموزان، آن‌ها را برای شرکت در مسابقات بین‌المللی آماده می‌کنیم. به عنوان مثال «لیث کندی» که در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مصر شرکت کرده و توانست به عنوان یکی از تربیت‌شدگان جمعیت به مقام دوم در رشته حفظ و تفسیر دست یابد.   
وی همچنین با اشاره به دیگر برنامه‌های علمی جمعیت مانند دوره علمی تصحیح خطاهای رایج در علوم قرآنی مانند تصحیح تلاوت‌ها و آماده کردن شرکت‌کنندگان برای دوره‌های بالاتر گفت: همه علاقمندان در هر سنی می‌توانند در این دوره شرکت کنند.
زهره نوری
captcha